Barn og økonomi

- Mamma, det er jo bare å kjøpe!

Nei, det er det ikke. Barn har godt av å spare selv til ting de ønsker seg.

KAN LÆRES TIDLIG: Om du lærer barna å spare tidlig, kan du slippe maset om at "det bare er å kjøpe" alt de vil ha.
KAN LÆRES TIDLIG: Om du lærer barna å spare tidlig, kan du slippe maset om at "det bare er å kjøpe" alt de vil ha. Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Sist oppdatert

- Mamma!! Det er jo bare å kjøpe!

Det er ikke lett å lære barna om økonomi, men det er viktig at de vet at ting ikke kommer av seg selv, mener ekspertene.

- Et godt tidspunkt å snakke med barna om sparing, er når de spør om å få noe de har lyst på, sier Silje Sandmæl, Forbrukerøkonom i DNB og Foreldre & barns faste økonomiekspert.

Hun mener at i stedet for å kjøpe det der og da eller vente til bursdagen, kan barna få glede av å spare til det selv.

- På den måten vil de forstå at det ikke bare er å kjøpe alt man har lyst på til enhver tid. Ting koster, og det tar tid å spare. Vis dem hvor mye de kan spare i uken eller måneden og hvor lang tid det vil ta, råder Sandmæl.

God læring i å være tålmodig

«Men mamma, det er så lenge til jul, jeg vil ha den nå!»

«Pappa, mamma sa at jeg kunne få hvis du sier ja!»

Barn er ikke tålmodige, og de kan være ganske utspekulerte for å få det de ønsker seg. Det er lett å gi etter for ønsket om en liten leke, fordi det er jo så lenge til jul.

Å spare vil sette barnas tålmodighet på prøve, men det kan være god læring, mener Sandmæl.

- Barn er ofte impulsive, men får de litt tid på seg til å tenke seg om, vil de kanskje miste interessen etter en stund.

Men noen ønsker er så sterke at de overlever en lang ventetid. Du kan være sikker på at dokka som tisser ikke blir lagt bort hvis de har ønsket seg den i månedsvis.

- Mest sannsynlig vil de også sette mer pris på tingen fordi de har kjent på at de virkelig har lyst på den, og gjort en innsats for å få den, sier Sandmæl.

Lær om sparing i barnehagen

- Barns tallforståelse er i starten preget av erfaringer i hverdag og lek med tall og telling, sier Ingvald Erfjord, førsteamanuensis ved Institutt for matematiske fag ved Universitetet i Agder.

Han har undervist i barnehagematematikk og har barns læring av matematikk som interessefelt.

- Telleremsa med tallordene er viktig, og i tillegg skal tallordene fylles med et meningsinnhold, sier han.

Han forklarer at barna får erfaring fra både store og små tall. De hører at bestefar er 82, ser at husnummeret er 56 og lurer på hvor mange det er hvis vi sier det var over 5000 på fotballkampen.

- Det er vanskelig å forstå at 5000 er mer enn 38 ved å bare si ordene, men å se tallene i skriftlig form, som de vil gjøre på skolen, vil synliggjøre forskjellen, forklarer han.

- Selve posisjonssystemet er krevende og forutsetter god tallforståelse, som er det barnehagen jobber mest med, sier Erfjord.

I barnehagealder vil det primært være snakk om å snakke og diskutere sparingens grunnleggende ideer.

- Det handler om å ikke bruke alt man har, og være strategisk og bare bruke litt. Klarer man å spare, vil man kunne bruke mer etter noen år.

Lek = Læring

Barn bør lære viktigheten av å spare til noe de ønsker seg. Erfjord sier at butikklek er den beste måten å lære barn i barnehagealder pengebruk på.

17 tips for å lære barn om sparing

Forbrukerøkonom Silje Sanmæl:

1.  Gi lommepenger slik at barna får muligheten til å spare.

2. Sett opp et par sparemål sammen.

3. Vis hvor lang tid det vil ta å spare og hvor mye som må settes av i uken eller måneden.

4. Opprett en eller flere sparekontoer og navngi dem etter sparemålene.

5. Når de blir 10 år, kan de få eget bankkort slik at det blir enklere for dem å sette lommepengene over på sparekontoen.

6. Vis at pengene vokser ved at de får renter i banken.

7. For ekstra motivasjon kan du speile sparingen til barnet. Setter barnet inn 10 kroner gjør du det samme.

8. Lag en konkurranse, hvis barnet klarer å spare x antall kroner innen en viss tid blir det en liten premie.

9. Illustrer sparemålet ved å henge opp et bilde av det og kryss av for hver gang de setter inn penger.

10. Motiver underveis.

Mattelærer Ingvald Erfjord:

11. En god aktivitet i barnehagen er å leke butikk. Butikklek gir gode muligheter for å tilpasse regler slik at barna kan oppdage ideen med sparing. Vi bruker lekemynter, og i butikken er det varer som er priset med tallsymbol og antall mynter. Noen varer er priset til for eksempel 3 lekemynter, andre til 4 lekemynter, og noen varer koster 5 lekemynter osv.

12. Barna får utdelt 3 lekemynter hver, og så skal de handle etter tur.

13. Hvis de ikke bruker opp alle myntene sine med én gang (sparer), kan det lages en regel om at de får en ekstra mynt i tillegg til det de har igjen neste gang det er deres tur å handle.

14. Spill pengespill! Junior millionær har en enkel pengebruk hvor barna må tenke strategisk og ikke bruke opp alle pengene.

15. Pant flasker! Barna får noe igjen som de kan spare for å kjøpe seg noe med høyere verdi etter hvert.

16. Selg tegninger/hjemmelagde ting: For å lære seg å lage, selge og se at verdien blir høyere jo mer de selger og sparer.

17. Å spare penger til et fadderbarn kan være en fin måte å oppleve verdien av å spare.

- Hvis barna ikke bruker opp lekemyntene, kan de kjøpe mer neste gang det er deres tur. Slik kan de lære å spare.

For større barn kan rett og slett det å forklare være den beste måten.

- Det handler om å sette en prislapp på ting slik at barn forstår at pengene er nødt til å prioriteres i riktig rekkefølge, sier Sandmæl.

- Mange barn vet ikke hva ting koster fordi vi ikke forteller dem det! Start med å fortelle hva det koster å bo, kjøre bil, spise mat, kjøpe klær og fritidsaktiviteter. På den måten vil de forstå at det er viktig å bruke pengene riktig, slik at man kan spare for å kunne kjøpe noe man har lyst på eller reise på ferie, råder Sandmæl.

Tid for lommepenger?

Hvis det er en ferie barna gleder seg til, er det en god idé å spare lommepenger på forhånd. Det blir kjedelig uten penger til godterier og småtterier på reisen. Barn bør tidlig lære å håndtere penger og å se hvor mye de har.

Da er kontanter som lommepenger det riktige verktøyet.

- Samfunnet vårt er i ferd med å bli kontantløst, og penger blir usynlige. Barn ser ikke lenger at vi bytter sedler mot varer og tjenester. De ser bare at vi drar kortet, sier Sandmæl.

Bare 20 prosent av norske foreldre gir barna sine faste lommepenger, viser en undersøkelse gjort for DNB i 2015.

Sandmæl mener det er synd, fordi lommepenger er en ypperlig mulighet til å gi barna en god økonomisk oppdragelse.

Mange foreldre ønsker råd om når barna bør begynne å få lommepenger.

- Det er ingen aldersgrense for lommepenger, men med lommepenger bør det følge et ansvar for utgifter. En god start kan være å få ansvaret for å kjøpe sitt eget lørdagsgodt, råder Sandmæl.

- Og jo eldre barna blir, jo mer ansvar bør de få for egne utgifter.

Hun mener at lommepenger også bør kobles med ansvar for oppgaver som for eksempel rydding av eget rom, husarbeid, plenklipping og snømåking.

Poenget med å gi lommepenger mot ytelse er å lære barna at det ligger jobb bak hver krone.

- På den måten får penger en verdi, og de ser hva som må til for å skaffe seg den.

Hun forteller at foreldre har også et ansvar for å lære dem viktigheten av å bruke pengene sine fornuftig. Jo mer prisbevisste de er, jo mer penger får de satt av til sparemålet sitt.

- Selv om det er lenge til russetiden, til skal flytte hjemmefra, studere, ta lappen og kjøpe seg bil, er det viktig å fortelle om disse sparemålene som møter dem i fremtiden.

- Altfor mange unge skjønner dette altfor sent, og angrer på at de ikke har spart mer, sier Sandmæl.

Denne saken ble første gang publisert 18/04 2016, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også