Elizabeth S. Lingjærde

Journalist og blogger.

Skriver for reisebloggen Borte best.

KOMMENTAR:

Jeg har et favorittsitat fra min favorittforfatter Peter Mayle, briten som bosatte seg i Provence og skrev seg til millionær på sitt ”Gode Liv”. Den gode livsstilen er uløselig knyttet til matkultur i Frankrike, og en rekke andre land vi ynder å feriere i. Han har ikke sansen for barnemenyer.

”Du må trene opp ganen”, svarte en franskmann, da Mayle lurte på hvordan de fikk unger til å jafse i seg froskelår og artisjokker som om det var godteri. I Frankrike serveres et bredt repertoir av franske delikatesser fra barnehagestadiet.

En amerikansk mor, som flyttet til Frankrike med unger flasket opp på amerikansk fast-food, fikk først sjokk da ungene fikk streng beskjed om å spise asparges i barneskolen. Så gled sjokket over til overraskelse da ungene smått om senn gaflet i seg muslinger, Roquefortost, spinat og brokkoli. Det ble det en bestselgerbok av.

Det er ferietid, og da reiser mange barn til fremmede land for første gang, eller til nye steder i Norge.

Og hva skjer? Jo, mange familier setter likhetstegn mellom feriekos og usunn mat. Is, brus og godteri i lange baner, til blodsukkeret går jo-jo. Det kan jo bli festlig…

Smaken er som en skala

Men hva hvis barna ikke vil ha noe annet? Mange nordmenn sliter med det de kaller kresne unger. Jeg vil påstå at de ikke er kresne nok. De har fått servert gul, hvit og brun mat det meste av livet, og har et så snevert smaksrepertoir at de ikke kan skille skitt fra kanel.

Når de kommer til et bord i Thailand, Hellas, Frankrike eller India, der det står 10 retter foran dem i alle regnbuens farger, så rygger de skremt tilbake og ber om det faste vante, kanskje.

Stakkars unger, tenker jeg. For en kjedelig verden! Og hvilken dårlig start på et langt liv til bords.

Da mine barn var små, stappet jeg krydder og urter i barnematen fra første stund. Jeg har servert egne og andres unger indiske curries og eksotiske thaisupper med den største selvfølgelighet, og gjett hva?

De har elsket det, alle som én! Barn er oppdagelsesreisende av natur. Nysgjerrige og vitebegjærlige. La derfor ferien bli en oppdagelsesreise med ganen også!

Artikkelen fortsetter under bildet.

Barn kosthold

SJØMAT: Aioli, mango-avokadosalsa og selvfangst fra fiskebutikken og havet smaker godt for sommergutter! Fridtjof har dykket etter østers i Oslofjorden, og da må den også smakes! © FOTO: Privat

Usunt og kjedelig...

Mens mor og far mesker seg med nye delikatesser, blir barna ofte prisgitt barnemenyen. Den er universal og like kjedelig over hele verden.

Spaghetti med en anelse rød saus, som minner om søt ketchup. Kyllingvinger, burger, pølser og pizza. Så likt fast-food som mulig, og antagelig er det nettopp det.

Til drikke blir de tilbudt Cola, Sprite og kanskje juice eller milkshake.

Alt er stappet av salt, sukker og usunt fett. Lite krydder og urter. Med andre ord, skrekkmenyen til enhver kostholdsekspert. Mat som øker faren for livsstilssykdommer.

Ny forskning viser at «steril» fast-food og industrimat kan føre til blant annet autisme og andre forstyrrelser i hjernen. Årsaken er mangel på sunne tarmbakterier.

I matland er bakteriemat gourmetmat. Stinkende oster, modne skinker, syrlig yoghurt og et vell av grønne viltvoksende planter og urter er gull for helsen.

Det er en utbredt myte å tro at det er noe som heter barnevennlig mat.

I Amazonas og Thailand betyr det kravlende larver. I Afrika kan det være grillede gresshopper og maur. I Hellas er det magesekksuppe og på Grønland selspekk. Barn liker, eller misliker, det foreldrene lærer dem å like eller mislike.

Ta derfor barna med til alle de fine matmarkedene og spesialbutikkene, der de kan få snakke med betjeningen, som mer enn gjerne deler ut smaksprøver. Dra på gårdsutsalg både her hjemme og ute.

Her er tipsene jeg selv har brukt med stort hell:

#Be aldri om barnemenyen, men bestill flere lokale retter alle deler på, eller la barna få deler av mors og fars mat.

#Bestill flere små retter i regnbuens farger.

#Hold det hvite brødet unna (små mager blir fort mette på tomme kalorier).

#Be om flaskevann til maten. Så metter de seg ikke på flytende kalorier.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Barn kosthold

DEILIG IS OG MUFFINS: Is er godt i varmen! Prøv ekte pistasjeis, eller gourmet-is med ordentlige bær i. Nydelig muffins med sesamfrø, sjokolade og masse sunne godsaker. Fra gresk agroturismo (B&B på gård). © FOTO: Privat

#Presenter ny mat, som sprøstekt ansjos, grillet blekksprut, hummus tahini, aioli og tzatziki som den største delikatesse og selvfølgelighet, hvilket det er!

#La barna få vite at ved å spise og handle lokalt, så er de med på en bærekraftig og miljøvennlig livsstil. Barn er ikke dumme, og de vil gjerne bidra til en bedre verden de også.

# Velg lokale og hyggelige spisesteder der betjeningen og andre gjester ser det som en selvfølge at barna deltar i de voksnes måltider. De vil føle en tilhørighet til matkulturen, som gjør at de lettere smaker på fremmed mat.

# Du må aldri, aldri si: ”Det tror jeg ikke du liker”. (Her synder mange!)

God tur med alle sanser!

 

Denne artikkelen har tidligere vært publisert på bloggen bortebest.no.

Vil du lese flere slike saker? Meld deg på vårt nyhetsbrev og følg oss på Facebook.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!