Årets julekatalog til leketøykjeden Toys ‘R’ Us inneholder noe helt nytt, melder Side2: Reklamebilder av gutter som leker med dukker, og jenter som leker med biler og sverd. Sist sett av besteforeldre med god hukommelse en gang på begynnelsen av 1980-tallet.

De aller fleste som har vært inne i en lekebutikk eller bladd i en lekekatalog de siste årene, har fått med seg at når det gjelder barn og leker, er verden ekstremt svart/hvitt.

Eller rettere sagt: Blå/rosa. 

- Skal du holde barnerommet kjønnsnøytralt, må du nesten konvertere til amish, har forfatter og feminist Marta Breen tidligere uttalt til Foreldre.no.

Jentene leker per definisjon med dukker, prinsesseutstyr, kjøkkenting og pyntesaker i en verden der nesten alt er rosa. Guttene forventes å ville leke med biler, verktøy, lekevåpen og actionleker i en verden som domineres av blått og svart.

I hvert fall er det slik reklamen og lekebutikkene har fremstilt det.

Kritikerne har ment at dette er med på å presse barna våre inn i unødvendig trange kjønnsroller og stereotypier allerede fra de er små.

Kjønnsnøytralt først i Sverige

Etter massiv kritikk fra den svenske reklameombudsmannen om at reklamen deres var for stereotypisk, laget Toys 'R' Us i 2012 for første gang en mer kjønnsnøytral katalog der jenter lekte med skytevåpen og gutter lekte med dukker – men bare i Sverige.

I alle andre lands kataloger var inndelingen fortsatt like kjønnsbestemt.

Likestillingsombud Sunniva Ørstavik roste den gangen Toys ’R’ Us Sverige for det hun kalte en modig valg, og ønsket seg flere leketøysbutikker som gjorde det samme også i Norge.

– Vi bør utfordre leketøysbutikkene også her i landet til å tenke over hvordan de markedsfører produktene sine og er med på å påvirke kjønnsrolle-tenkingen hos barn, sa Ørstavik til tv2.no i 2012.

 

- Barna må få bestemme selv

Nå har gigantkjeden Toys ‘R’ Us bestemt seg for at også resten av verden er moden for å la barn være barn – og ikke først og fremst jenter eller gutter.

- Etter julen i fjor er vi nå klare til å publisere kjønnsnøytrale kataloger i alle våre markeder og for alle sesonger, sier direktør Thomas Meng til Side2.

Bakgrunnen er ifølge Meng at de gjerne ser at de små kundene selv bestemmer hva de vil leke med istedenfor å guide dem inn i stereotype roller.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!