Barn og reklame:

Inviterer barn til lansering av barnekolleksjon

Ikke ulovlig, mener Forbrukerombudet, men maner likevel til varsomhet.

BARNEDAG: Slike markedsføringseventer er ikke ulovlige, men Forbrukerombudet maner likevel til forsiktighet.
BARNEDAG: Slike markedsføringseventer er ikke ulovlige, men Forbrukerombudet maner likevel til forsiktighet.
Sist oppdatert

- Ved slike arrangementer vil det være et kommersielt budskap i det hele som ikke er like tydelig for barn som for voksne. Dette er ikke ulovlig etter markedsføringsloven, men det handler mye om hvordan det gjennomføres og hvilke hensyn som tas, sier juridisk rådgiver i Forbrukerombudet Brit Røthe.

Invitasjonen til arrangementet er sendt til motebransjen, presse og bloggere, og lokker med tegnevegg, tattoo station, leker, pølser, smoothies, vafler og musikk.

Tror du dyre barneklær har bedre kvalitet enn billige? Da tar du feil, viser denne testen.

- Har ingen etiske betenkeligheter

Lars K. Midtsjø er showroom-ansvarlig i Patriksson Communication, som er avsender av invitasjonen. Han betegner arrangementet som en feiring.

- Dette er ikke en offisiell lansering, men en feiring av den nye barnekolleksjonen til Moods of Norway. Vi lager en hyggelig get-together for de inviterte og barna deres, og vil gjøre noe gøy på barnas premisser, sier Midtsjø.

Han mener det er naturlig at også barn er med når Moods of Norway lanserer en kolleksjon for barn.

- Barna som skal være tilstede, er mellom fire og åtte år, foteller Midtsjø.

Kommunikasjonsbyrået har etter eget utsagn tatt hensyn til markedsføringsloven i gjennomføringen av arrangementet, blant annet ved at barna ikke er invitert direkte, og ved at aktivitetene for barna vil være adskilt fra visningen av kolleksjonen.

- Dette handler om å ha en morsom dag sammen med barna, fordi det er i tråd med kolleksjonen. Samtidig kan foreldrene se den nye barnekolleksjonen, sier Midtsjø.

- Har dere noen etiske betenkeligheter med dette, i og med at det er strenge grenser for markedsføring til barn i Norge?

- Nei, vi har ingen etiske betenkeligheter, sier Midtsjø.

Invitasjonen er formulert slik:

Moods of Norway ønsker å invitere deg og din familie. [...]

Dagen er dedikert til barna, med et univers av aktiviteter - tegnevegger, lekerom, en tattoo-stasjon og mye annet gøy.

Moods of Norway er stolte av å presentere sin første barnekolleksjon og dere er eksklusivt invitert til å feire dette med en liten sniktitt.

Sponsorløype på Barnas Holmenkolldag

- Markedsføringsloven har en ganske vid definisjon av hva som er markedsføring, og en slik lansering vil falle inn under denne definisjonen, sier Brit Røthe i Forbrukerombudet.

Røthe presiserer at markedsføringsloven ikke forbyr all markedsføring rettet mot barn, men at direkte kjøpsoppfordringer til barn er forbudt.

Røthe kjenner ikke til om det er blitt mer vanlig med denne typen arrangementer for barn, men forteller at Forbrukerombudet tidligere har mottatt en klage blant annet på Skiforeningen, etter at en av aktivitetene under Barnas Holmenkolldag var en natursti der flere av postene var representanter fra næringslivet som delte ut sponsor- og reklameartikler.

- Dette er heller ikke ulovlig, men det er veldig viktig hvordan budskap til barn formuleres, sier Røthe.

Les også om Grace (4), som er ettertraktet modell

- Skal være varsom overfor barn

Benedikte Løvdal er daglig leder i Kreativt Forum, som er kommunikasjonsbransjens egen interesseorganisasjon. Også hun understreker at det ikke er ulovlig å markedsføre seg overfor barn, men at man i Norge har sterk selvjustis for hvordan man kan gjøre det.

- I utgangspunktet skal man være varsom når det gjelder barn, uansett hva slags produkt man markedsfører eller på hvilken måte man gjør det. Stort sett er bransjen i Norge veldig flinke til å overholde dette, og vi ser få grove overtramp, sier hun.

Løvdal mener en slik lansering som Moods of Norway inviterer til ikke bryter markedsføringsloven, og at foreldrene selv også har et ansvar for hva de tar barna med på.

- Vanskelig å se hvor grensene går

Lignende lanseringer har også vært gjort tidligere. I 2014 lanserte H&M en egen karnevalskolleksjon der 25 prosent av inntektene gikk til UNICEF. H&M inviterte blant annet leserne av bladet Kamille Mor & Barn til pre-shopping av kolleksjonen, der barna ble underholdt av en tryllekunstner og kunne pynte skogsdyr sammen med UNICEF.

- Familie-event har lenge vært ganske vanlig i Norge, så dette er ikke noe nytt. Men det er også her det kan være vanskeligst å se hvor grensene går. Målet er å gi en god opplevelse til noen man håper at senere skal bruke pengene sine på deres produkter, sier Løvdal.

Løvdal mener barn i dag eksponeres for et helt annet forbrukspress enn tidligere, men at det ikke nødvendigvis er reklamebransjen som står bak det.

- Barn i dag kan oppleve både motepress og kjøpepress, men det kommer ofte fra helt andre steder enn tradisjonell markedsføring. Barn orienterer seg på en helt annen måte i dag, blant annet har sosiale medier, bloggere og internasjonale nettsider og tv-serier stor påvirkningskraft, sier hun.

Denne saken ble første gang publisert 06/02 2015, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også