- Mamma, jeg vil ikke legge meg! Det er jo fortsatt sol ute!

Ute hele dagen, sol til langt på kveld. Minsten vil ikke sove, men er det så farlig? Barn trenger kanskje mindre søvn nå som det nærmer seg sommer?

- Nei, vet du, jeg tror heller det er tvert om, at de trenger mer søvn om sommeren, sier Nina Misvær.

Nina Misvær er helsesøster med lang erfaring fra både helsestasjon og skole, og forfatter av flere foreldrebøker, blant annet om søvn.

Hun er førstelektor for sykepleierutdanningen på Høgskolen i Oslo og Akershus, og har vært fagekspert på barns helse på «God morgen Norge» på TV2.

- Om sommeren er barna mye ute i frisk luft, og mer aktive, de er høyt og lavt hele dagen og får mange nye inntrykk. Det gjør at de trenger minst like mye søvn som om vinteren, kanskje mer, sier Misvær.

Er du usikker på hvor mye søvn barnet ditt trenger? Her er søvnrådene for barn fra 0 til 6 år.

Søvn er viktig for utviklingen

Den vanlige holdningen til barn og søvn har ofte vært at barn tar den søvnen de trenger, og at det er foreldrene som blir mest slitne av at barnet sover lite.

Men nyere forskning har vist at det er en sammenheng mellom søvnlengde og både fysisk og psykisk helse:

Barn som sover lite, synes for eksempel å ha større risiko for å bli overvektige senere. De presterer også dårligere på kognitive tester.

Råd for god sommersøvn

  • Bruk blendegardiner på soverommet slik at det blir mørkt inne selv om det er lyst ute.
  • Ro ned aktivitetsnivået når det nærmer seg leggetid.
  • Stå opp til samme tid hver dag. Ikke la barna sove ut i helgene.
  • Hold på søvnrutinene, særlig for de minste barna.
  • Forklar større barn at det er natt selv om det er lyst ute.
  • Husk at overtrøtte barn ofte får problemer med å sove.

- Det er vanskelig å si noe om årsakssammenhengen her, men det viser i hvert fall at søvn er viktig. Og min erfaring er at søvn avler søvn. Overtrøtte barn har vanskelig for å sove, sier Misvær.

Forskning har også vist at for lite søvn gjør barn aggressive og mer tilbøyelige til å mobbe andre.

Like mange timer

Hun mener derfor det er lurt å holde på søvnrutinene også om sommeren, selv om barna protesterer på å legge seg når det er lyst.

I hvert fall bør man ikke korte ned på antall timer barna sover hver natt.

- Det er ikke uvanlig å forskyve leggetiden litt i feriene, og håpe på at barna sover lenger om morgenen. Men da er det viktig å hente seg inn igjen før skole og barnehage begynner igjen, sier hun.

Her er ekspertenes beste råd for å unngå morgengretne barn.

SØTE DRØMMER: Lyset om sommeren gir oss mer energi. Men søvnbehovet er det samme året rundt.

SØTE DRØMMER: Lyset om sommeren gir oss mer energi. Men søvnbehovet er det samme året rundt. © Foto: Thinkstock

Sommeren er normalen

Bjørn Bjorvatn, professor i medisin og søvnspesialist ved Bergen Søvnsenter, har skrevet boka Bedre søvn. En håndbok for deg som sover dårlig.

Han bekrefter at mange føler de trenger mindre søvn om sommeren enn om vinteren, men poengterer at det er sommerens sovemønster som er normalen.

- Vi vet at voksne føler de trenger mer søvn om vinteren enn om sommeren. Mørketiden gjør at vi føler oss mer døsig og dermed får lyst til å sove mer. Det er grunn til å tro at det samme gjelder barn også, sier Bjørn Bjorvatn.

De fleste voksne sover litt mindre om sommeren enn om vinteren, fordi lyset påvirker energinivået i kroppen positivt. I tillegg strammes døgnrytmen opp, slik at det ikke blir så vanskelig å stå opp om morgenen.

- Det er vinteren som er problemet, mens sommeren er normaltilstanden. Barn er ofte mer aktive om sommeren og er mye ute, og det gjør kvaliteten på søvnen bedre. Er du mye i aktivitet, sover du ikke nødvendigvis mer, men du sover dypere, sier Bjorvatn.

Les også:

Overtrøtte barn våkner tidlig i helgen

Slik får du morgenfuglene til å sove lenger

Barn og søvn: Over halvparten legges for sent

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!