ALDRI FOR SENT: Barn trenger å lære selvstendighet, mener psykolog og parterapeut Karen Kollien Nygaard. © Foto: Privat

I en hektisk hverdag er det lett å ta over barnas praktiske gjøremål. Rett og slett fordi da går det fortere, og det blir mindre søl.

Men barn er født med et ønske om å bli selvstendige.

Kunsten er å tilrettelegge slik at barnet får trene på å gjøre mest mulig selv.

Barn utvikler seg ut fra hvordan de blir behandlet av de voksne rundt seg. Det betyr at hvis de for lov til å bidra, så utvikler de hjelpsomhet og selvstendighet, og motsatt vil barn som vokser opp med mye service fort bli oppfattet som late og bortskjemte.

Ta grep!

Har du skjemt bort barna dine med altfor mye service, er det på tide å ta grep og begynne å lære ungene selvstendighet.

Det er absolutt ikke for sent!

Det du nå trenger å gjøre er å tilrettelegge hjemme slik at barna kan begynne å ta ansvar for egne ting, og hjelpe til i huset.

Mitt favorittverktøy for denne prosessen har jeg hentet fra den italienske legen Maria Montessori (1870-1952) som utviklet Montessoripedagogikken.

1. Observer

Du må først observere hva de kan, og hvilke eventuelle barrierer som hindrer selvstendighet. Et barn som ikke kan knyte skolisser trenger å få lære å knyte lisser. Hvis ikke fingermotorikken er klar for å knyte, kan det være en idé å skaffe barnet et par sko med borrelås inntil finmotorikken er klar for å øve på å knytte sko.

Et lite barn kan fint lære seg å helle melk selv, men da må kartongen ikke være for tung. En idé er å kjøpe inn mindre kartonger, eller å helle innholdet over i en mindre mugge.

Karen Kollien Nygaard

Psykolog og parterapeut.

Fast spaltist i bladet Kamille.

Hun er også yogalærer, driver mind/body-senteret Zanti og arbeider med organisasjonspsykologi i bedrifter.

2. Demonstrer

Neste steg er å demonstrere for barnet hvordan oppgaven gjøres. Gjør dette sakte.

3. Gi arbeidsro

Deretter må du gi barnet arbeidsro til å øve selv så mange ganger det trenger for å mestre oppgaven. Det betyr at du må trekke deg tilbake og observere heller enn å kommentere fra sidelinjen hvordan barnet skal gjøre oppgaven. Demonstrer sakte noen ganger, og trekk deg unna for å observere hva barnet har oppfattet. Da får du hint til hvordan du kan tilrettelegge bedre. Det er også viktig at du ikke roser for mye. Gjør du det, forstyrrer du barnets opplevelse. Å oppleve selv å lykkes er en mye sterkere motivasjon for å fortsette å gjøre tingene selv, enn å få ros.

4. Møt feil med en vennlig holdning

Det er viktig at barna opplever at det er positivt å øve på å lære seg å gjøre oppgavene selv. Derfor er måten du møter dem på når de ikke lykkes avgjørende. Møter du barna med en vennlig holdning til feil, så vil det bli gøy å lære seg å ta ansvar om sine egne ting, og til å være selvstendig.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!