Barn og stressmestring

Hjelp barna med å finne roen

Yoga og fotbad kan virke avstressende på aktive småtasser.

EN ROLIG STUND: Irene Eikill, daglig leder i Åsebøen FUS barnehage på Karmøy, har stor tro på yoga i en stressende hverdag.

EN ROLIG STUND: Irene Eikill, daglig leder i Åsebøen FUS barnehage på Karmøy, har stor tro på yoga i en stressende hverdag. Foto: Foto: Irene Jacobsen

Publisert Oppdatert
MYKE FØTTER: Sophia får beina vasket av Julianne, Ronja sammen med barnehageassistent Kari Thuseth, Louisa vasker føttene til André, mens Adrian venter på tur.

MYKE FØTTER: Sophia får beina vasket av Julianne, Ronja sammen med barnehageassistent Kari Thuseth, Louisa vasker føttene til André, mens Adrian venter på tur. Foto: Foto: Irene Jacobsen

OMSORG: Olje og varmt vann gjør godt for små føtter. Neglelakken er ikke inkludert.

OMSORG: Olje og varmt vann gjør godt for små føtter. Neglelakken er ikke inkludert. Foto: Foto: Irene Jacobsen

HELDIGGRISER: Noe av det deiligste er å få undersåttene smurt inn med krem.

HELDIGGRISER: Noe av det deiligste er å få undersåttene smurt inn med krem. Foto: Foto: Irene Jacobsen

Yoga kan være bra for barn, mener Ingunn Hagen, professor i psykologi ved NTNU.

Vi snakker selvsagt om enkle og morsomme øvelser, ikke avanserte krumspring som krever enorm kroppskontroll.

- Når foreldre stresser, kan stressresponsen aktiveres også i barnets kropp. Barns stressregulering er ikke ferdig utviklet, og derfor vil barn ofte påvirkes sterkere av stress enn foreldrene, sier Ole Christer F. Lund, forfatter av boka Senk stresset i familielivet - Mindfulness i foreldrerollen.

Yoga og fotbad i barnehagen

Det har Gjermundshaugen FUS barnehage i Sveio nå tatt på alvor. På en helt spesiell måte.

Lego og byggeklosser er ryddet vekk. Små vaskefat er fylt med varmt vann og noen dråper olje. Klassisk musikk smyger seg ut av høyttalerne.

Sophia, Louisa, Ronja, Birk, André, Adrian og Julianne fniser, fjoller og ler, river av seg bukser og strømper. Halvparten setter seg med beina i hver sin balje. De andre gjør seg klare for å vaske føtter. Barnehageassistent Kari Thuseth viser hvordan det skal gjøres.

Nesten helt stille

– Det kiler jo! utbryter Birk (6) og skrattler. Lillesøster Ronja (4) tar et fast tak rundt anklene hans og vasker videre. Føttene tørker hun med et stort håndkle – og så kommer det som nesten er det aller beste. Kremen som skal masseres inn. Hele foten og oppover leggen. De som blir massert, legger seg ned. Lukker øynene. Det er nesten helt stille i rommet.

– Det høres ut som regnskogmusikk, mener Sophia (4) om lydene som strømmer ut gjennom høyttalerne.

Roen smitter

– Studier har vist at den gunstige effekten massasje og avspenning har på barna, smitter over på dem som ikke har fått massasje. Dermed har alle barna utbytte av dette. Kanskje aller mest de som trenger ekstra stimulering, de med språkvansker, de tilbaketrukne, de urolige, de overaktive, de utrygge og de med tilknytningsvansker, sier Marianne Folgerø, daglig leder i Gjermundshaugen FUS barnehage i Sveio.

Det var for to år siden de begynte med det, etter initiativ fra fysioterapeut Annett Henriksen.

Skiller ut ro-hormoner

Avspenning og massasje stimulerer utskillelsen av «ro-hormonet» oksytocin, bedre kjent som amme- og fødselshormonet.

I mer enn 30 år har lege og forsker Kerstin Uvnäs-Moberg studert effekten av dette hormonet på dyr og mennesker.

Hun har funnet ut at utvikling stimuleres, læringsevnen skjerpes og samspillet med andre blir bedre. Man blir mer hensynsfull og sosial, tarmene tar opp flere næringsstoffer, immunforsvaret styrkes.

– Hos oss er fotbad blitt et pusterom i hverdagen. Det stilles mange krav til barnehagene. Det skal hele tiden testes, måles og dokumenteres. Både myndigheter og foreldre krever at noe blir lært og produsert. Jeg tror vi gjerne kunne fokusert mer på at disse årene er fri. Fri til lek, fri til å bli kjent med seg selv, sier Folgerød.

Første yogatime

– Hva tror dere vi gjør når vi gjør yoga? spør yogainstruktør Aina Haugen.

Klokka er ni om morgenen, femåringene i Åsebøen barnehage på Karmøy er på sin første yogatime.

Noen foreslår hopping, eller kanskje at de bare skal ligge i ro og ikke tulle. Eller sove, strekke på kroppen. En vet bare at han skal miste ei tann i dag.

Logrer med halen

De begynner med å sitte ned på hver sin store pute, krysser beina, legger hendene på knærne, retter seg opp i ryggen og puster fem store pust med lukkede øyne. Og så er de klare for å våkne.

De strekker seg mot sola, bøyer seg mot jorda. Logrer med halen som en hund.

Aina tar dem med på en safari. Yogaøvelsene er en lek.

Flygende teppe

De er fugler, løver og elefanter, en kobra, en tiger, et tre og et fjell. Til slutt ender alle på matta, som nå er blitt til et flygende teppe. De ligger helt i ro og suser over savannen.

Stress ned hjemme

Yoga: Fly på tur

• Ligg på ryggen – eller ligg på magen på en stor pute. Lukk øynene og fantaser deg av gårde på tur til et sted du har gode minner fra. Kanskje du flyr og ser alt fra lufta? Dra til et sted som er kjent, trygt og godt. Kanskje du vil dra dit dere var på sommerferie? Prøv å få tilbake den følelsen du hadde der.

Yoga: Zzz – summende humler (Bramhari)

• Dette er en av de enkleste pusteøvelsene du kan gjøre. Sitt på gulvet, vær rak i ryggen. Lukk øynene og hold hendene foran ørene. Pust rolig inn – og på utpust lager du en lav, summende mmm-lyd. Da hører du en slags vibrasjon inne i hodet ditt, kanskje kiler det litt på leppene også. Prøv gjerne å endre toneleiet og hør hva som skjer med lyden i hodet.

Fotbad: Massasje

• For å være sikker på å lykkes, bør den voksne selv være rolig og fortrolig med massasje og berøring. Fotbad og massasje er frivillig. Massasje må aldri påtvinges. Vær tålmodig og la hvert enkelt barn bestemme sitt tempo. En slik tilnærming vil være med på å lære barnet å kreve respekt for egne grenser.

– Jeg så fuglene mens jeg fløy, forteller Lina Olsen Sund (5).

– Yoga ligner på det jeg lærer på ninjaskolen, sier Gunnar Alfheim (5), og viser to av stillingene.

– Jeg tror jeg blir sterk av dette. Og så lærer vi å være i ro.

Yoga mot mobbing

På Karmøy har Åsebøen FUS barnehagen nettopp begynt med yoga. Alle de ansatte har gått på kurs, og instruktør Aina Haugen har vært med på foreldremøter. Forventningene er store.

– Barn har en stresset hverdag, de trenger mer ro. Det er derfor vi vil lære dem yoga, sier daglig leder Irene Eikill.

– Yoga får ned stressnivået, øker konsentrasjonen og lærer oss å være til stede her og nå. Vi vet at når en ikke klarer å finne roen, stresser de og mister konsentrasjonen. Det er da de begynner å pirke og hakke på hverandre. Jeg tror til og med yoga kan være et bidrag i kampen mot mobbing.

Tid til å gjøre bare én ting

De fysiske øvelsene går på balanse og koordinasjon, samspill og mulighet til å oppleve ro og avspenning.

– Hverdagen er full av ytre stimuli, og hjemmene våre er fulle av dingser som slåss om oppmerksomheten vår. Alltid er det mange ting som skjer på en gang. Vi har få øyeblikk der vi bare sitter og gjør én ting, uten avbrudd, sier Aina Haugen.

Ikke et press

Trenger vi yoga og fotmassasje i barnehagen?

– Ja, dersom dette kan gjøre hverdagen mindre stressende, er det bra, sier Bodil Mørland, førstelektor ved Dronning Mauds Minne, høyskolen for barnehagelærerutdanning i Trondheim.

– Samtidig må vi huske på at barn er forskjellige, og ikke alle liker tett kroppskontakt. Men alle barn trenger å hvile. Når barnehagen selv finner en måte og oppnå dette på, er det bare positivt. Men jeg ville vært skeptisk hvis det var barnehageeierne som presset det på dem, sier Mørland.

Den nye barnehageloven legger opp til at barnehageeiere skal kunne bestemme pedagogiske metoder. Det tror Mørland er en dårlig idé.

– Det faglige bør barnehagene selv ha kontroll over. De kjenner barna og vet hva som er best for dem, sier hun.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning