Tre år gamle Caiden fra Virginia i USA elsker som så mange andre barn Frozen-filmen. Han vil være Elsa på Halloween, og at pappa Paul Henson skal være Anna.

- Alle som kjenner oss vet at vi stort sett lar Caiden gjøre sine egne valg til en viss grad. Vel, han har bestemt seg for årets Halloween-kostyme. Han vil være Elsa. Og han vil at jeg skal være Anna. Kjør på. Behold den maskuline dritten din og de horete barnekostymene, Halloween handler om barn som later som de er favorittfigurene sine. Og så har det seg sånn, at denne uka er han en prinsesse, skriver pappa på Facebook.

Bildet av sønnen nærmer seg 30.000 delinger, og en rekke store medier har viderebrakt nyheten om pappaen som lar sønnen være den han vil. Også disse har blitt delt i rekordfart.

I en verden der samfunnet er svært opptatt av kjønnsroller med blå og rosa, egne avdelinger i lekebutikken, og bøker, tv-programmer og klær som markedsføres mot hvert kjønn, oppfattes lille Caiden i USA som et friskt pust.

For at leker, klær og bøker stadig blir mer kjønnssegregert er det ingen tvil om. Her i Norge har vi for eksempel egne prinsesseeventyrbøker for jenter, mens eventyrene for gutter handler om helter og tøffinger.

Mange får bryte mønsteret

Da Buzzfeed delte nyheten på sine Facebook-sider resulterte det i en storm av delte bilder av andre barn som får lov til å gi blaffen i kjønn når de velger seg kostyme. Jenter som Darth Vader og gutter som prinsesser dukket opp fra hele USA.

Matt Moyland skriver: "Her er et bilde av sønnen min som Minni Mus, for han digger Minni Mus. På Halloween er han Minni, kona mi er Mikke og jeg er Gudmorfeen hans med råkule lilla vinger. Jeg er glad for å se at andre familier gjør det samme og bare lar barn være det de ønsker å være".

Wendy Bloink skriver "Datteren min har vært Hulken, Thor og Iron Man", og Melissa May poster et bilde av datteren som ikke kunne bestemme seg om hun skulle være Darth Vader eller Elsa, så hun har kledd seg ut som "Lord Queen Elsa Vader"

Saker om kjønnsroller engasjerer, som da butikkjeden Target i august fjernet kjønnsmerkingen på barneklær og leker, til kraftige reaksjoner.

Mange mener kjønnsrolleinndelingen er positiv, mens andre er svært opptatt av at barna selv vet hva de vil ha uten å måtte lete etter det i en egen avdeling.

I Norge har lekebutikken Toy R Us helt droppet kjønnsrettet markedsføring av leker.

Hva syns du om Caiden som får være Elsa? Del dine meninger i kommentarfeltet!

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!