Om testen

  • Testfakta har på oppdrag fra Foreldre & Barn testet åtte ulike omega- 3-preparater som selges på det norske markedet.
  • Laboratoriet ALS Scandinavia har gjort selve analysen av innholdet i produktene.
  • Noen av produktene er laget spesielt til barn. Resten av produktene i testen er anbefalt til både barn og voksne.
  • Alle produktene er kjøpt i Oslo og Akershus.

Dagsdoser

  • Det anbefales at spedbarn får en gradvis introduksjon av tran fra 2,5 ml til 5 ml i løpet av de første 6 månedene.
  • Fra 6 måneders alder anbefales 5 ml tran per dag.
  • Barn som ikke får tran, bør gis vitamin D-dråper.
  • Tran, eventuelt vitamin D-dråper, bør gis også etter 1 års alder. 5 ml tran inneholder cirka 1,2 gram omega- 3.
  • Voksne med energiinntak på ca 200 kcal anbefales ca 1,2 gram per dag.
  • Kilde: Helsedirektorate

Bladet Foreldre & Barn har testet et utvalg omega-3 produkter på det norske markedet og fant at det er store variasjoner i hvor mye omega-3-fettsyrer hvert produkt faktisk inneholder.

Eskimo-3 og Nycoplus inneholder nesten fire ganger så mye omega-3 som Möller's Tran tyggetabletter, Barnas kosttilskudd og Eye q.

Möller's Tran flytende gir et daglig inntak på 1200 milligram omega-3, mens tyggetablettene fra samme produsent kun gir 400 milligram omega-3.

Både Möller's Tran flytende og Nycoplus tran gir en klart høyere dose av omega-3 enn det kroppen faktisk behøver, men innholdet er under den øvre grensen for hva den europeiske myndighet for matsikkerhet, EFSA, har satt for daglig inntak.

Diffuse anbefalinger

Bruk av tran har lange tradisjoner i norsk kosthold, men hvor mye omega-3 man faktisk trenger kan det være vanskelig å finne et entydig svar på.

- Barn som fullammes, eller får det meste av energibehovet sitt dekket med morsmelk, vil få nok omega- 3 gjennom melken. Det er imidlertid lite vitamin D i morsmelk, slik at ammede barn trenger tilskudd. Tran er en god kilde til vitamin D, sier Arnhild Haga Rimestad, seniorrådgiver i avdeling global helse hos Helsedirektoratet.

Ikke gi for mye

Det er ikke tallfestet eksakt hvor mye omega-3 som er optimalt for kroppen.

Det er behov for mer forskning for å avgjøre hvilken rolle ulike fettsyrer spiller for barns utvikling, men det er klare anbefalinger om ikke å gi altfor mye.

- Et høyt inntak av flerumettede fettsyrer kan muligens være uheldig ved at det kan føre til økt dannelse av frie radikaler og endret immunforsvar.

Derfor bør inntaket av omega- 3- og omega- 6-fettsyrer generelt ikke overstige 10 energiprosent. (10 prosent av det daglige energiinntaket, red.anm.)

Det er viktig at et kosthold med høyt innhold av lange flerumettede fettsyrer også har høyt innhold av antioksidanter, som kan motvirke dannelsen av frie radikaler, sier Rimestad.

Livsviktig for barn i vekst

  • Omega-3 utgjør sammen med omega-6 de viktigste flerumettede fettsyrene.
  • De har livsviktige funksjoner for oss mennesker. Vi trenger dem blant annet for at kroppen skal kunne bygge og reparere celler.
  • For fostre og små barn er omega-3 og omega-6 nødvendige for at de skal kunne vokse og utvikle seg normalt.
  • Omega-3 finnes naturlig i en rekke matvarer, som for eksempel fisk, sjømat, rapsolje, valnøtter, enkelte grønnsaker og linfrø.
Les hele saken