Barnevogn på fly

Slik må du sende barnevognen på flyet

Noen selskaper leier ut prampack, så slipper du sende med din egen.

BARNEVOGN PÅ FLY: - Å sende en barnevogn i plastemballasje er det samme som å sende en glassflaske med frimerke på i posten - sjansen er veldig stor for skader og ødeleggelse, sier flyger Halvor Holmgren.

BARNEVOGN PÅ FLY: - Å sende en barnevogn i plastemballasje er det samme som å sende en glassflaske med frimerke på i posten - sjansen er veldig stor for skader og ødeleggelse, sier flyger Halvor Holmgren. Foto: FOTO: Getty Images

Publisert Oppdatert

Velg sikker innpakking:

  • Airshells - leies ut på de fleste flyplasser i Norden.
  • PramPack - selges på flere flyplasser i tillegg til barneutstyrsbutikker, leies ut hos BarnOmbord AS (prøv gjerne å låne eller kjøpe brukt også)
  • SAS barnevognposer - selges for 50 kroner når du sjekker inn på flyplassen (kan brukes flere ganger)

Gode råd:

  • Sjekk på forhånd om flyselskapet dekker eventuelle skader på barnevogner.
  • Ha reiseforsikringer i orden.
  • Pakk barnevogna i en så sikker emballasje som mulig, lån eller lei heller en barnevogninnpakning dersom du ikke kan kjøpe en rett før ferien.
  • Dersom vogna kan deles i to (bag- eller sittedelen tas av understellet) anbefales det at du gjør dette. Bagen eller sittedelen sjekkes inn for seg.
  • En paraplytrille kan tas med som håndbagasje dersom den kan slås sammen og legges i bagasjehyllen.
  • Sjekk vogna på flyplassen og ikke når dere er kommet til hotellet eller hjem.
  • Ved skade kontakter du flyselskapet direkte på flyplassen (ankomstservice) og skriver skademelding. Merk at skaden må meldes senest etter 7 dager.

- Flyselskapene og reiseselskapene har innført i sine vilkår at all bagasje skal pakkes i forsvarlig emballasje. De ønsker ikke lenger å erstatte dyre barnevogner som sendes i plastposer, og ber kunden heller forsøke å få skaden dekket av sitt forsikringsselskap, forteller daglig leder i BarnOmbord AS, Christina Holmgren.

Bruken av barnevognemballasje har eksplodert de siste årene, og Holmgren forteller at det er flere årsaker til det:

- Mange reiseforsikringer har også i sine vilkår at all bagasje skal pakkes i forsvarlig emballasje, og kan derfor i prinsippet fraskrive seg erstatningsansvaret. Kundene som har fått skadet barnevognen blir derfor å havne midt i mellom disse partene, og må nok belage seg på en kamp om de skal få erstattet en vogn som ble sendt i en plastpose.

Leier ut prampack

Flyger og styreformann i BarnOmbord AS, Halvor Holmgren, kjenner godt til hvor sårbar en barnevogn kan være om bord i lasterommet i et fly.

- Barnevognene ligger ofte sammen med mye annen bagasje, og kan derfor bli utsatt for høye belastninger. Å sende en barnevogn i en plastpose om bord i et fly kan etter min mening sammenliknes med å sende en glassflaske i posten med kun et frimerke på. Sannsynligheten for skade er stor, sier han.

Firmaet har leid ut Prampack til flere tusen kunder, og antall skader de har fått rapportert inn er meget lav.

- At selve emballasjen får seg en liten skade er imidlertid ikke unormalt, men da har den som regel gjort nytten sin og beskyttet barnevognen godt, sier Holmgren.

Pakker du ikke vogna forsvarlig kan du risikere at vogninnkjøp i utlandet blir det første du må gjøre.

Les også: Er bæresjalene så gode som de lover?

Skades opp til 10 ganger oftere

At flyselskapene, reiseselskapene og forsikringsselskapene nå skyver litt av dette ansvaret over på småbarnsforeldrene, mener Holmgren er fornuftig.

- Utbetalingene i forbindelse med ødelagte barnevogner har vært meget høye, og statistikk hentet fra Flyklagenemda viser at barnevogner pakket i plastposer skades opptil ti ganger oftere enn annen bagasje. Noen må betale denne regningen, og det ender som regel med at kostnadene blir påført forbrukerne gjennom høyere billettpriser og dyrere reiseforsikringer. Ved bruk av godkjent emballasje er imidlertid skadene nede på samme nivå som for annen bagasje, utdyper han.

Les også: Slik bør babyskoene være

Plastpose er ikke god nok beskyttelse

Informasjonssjef i flyselskapet Norwegian, Åsa Larsson, er enig i at barnevognene ikke tåler belastningen ved å bli sendt som innsjekket bagasje.

- En plastpose ansees ikke som tilstrekkelig beskyttelse. Hvis man velger å sende vognen uten beskyttelse og den skades, må eventuelt krav om erstatning rettes egen forsikring - Norwegian dekker kun skader hvis vognen er emballert. Vi anbefaler derfor alle som reiser med barnevogn å beskytte den i en sikrere innpakking, forklarer Larsson.

Flyselskapet Widerøe henger seg på og oppfordrer også alle som sjekker inn barnevogn om å pakke denne inn godt for å beskytte den mot skader og tilgrising fra annen bagasje.

- De plastposene som er tilgjengelig på flyplassen er kun egnet til å beskytte mot tilgrising, sier informasjonssjef i Widerøe, Silje Brandvoll.

Informasjonssjef for bank og forsikring i Storebrand, Hanne Gudding kan fortelle at dersom du bruker en sikker innpakking til vogna, vil det være lettere å få erstatning dersom noe skulle skje. Men du har alt å vinne på å ha reiseforsikring.

- Reiseforsikringen dekker det som kunden ikke får dekket av flyselskapet. Men har du ikke reiseforsikring, er dere prisgitt at flyselskapet dekker alt, sier Gudding.

Les også: Derfor bør du droppe vippestol til babyen

Se over vogna før dere drar

Dersom uhellet skulle være ute - uavhengig av om du har pakket barnevogna i en sikker emballasje eller ikke, kan det være lurt å se over vogna før dere drar fra flyplassen.

- Ofte kan det være for sent å kontakte flyselskapet når man har kommet på hotellet eller hjem. Ta kontakt med flyselskapet direkte på flyplassen og få en skriftlig skaderapport på skaden med en gang dersom vogna er skadet, råder Gudding.

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag