Barn utforsker omverden gjennom lek og sin egen kropp.

- Håndmotorikk kombinert med synssans og balanse danner grunnlaget for barnets erfaringer og videre utvikling, sier fysioterapeut Irma Zajmovic ved Bekken & Barn i Oslo.

Husk å ta hensyn til barnets alder og sikkerhet når du skal velge leker.

- Lekene skal være C-merket, noe aller leker kjøpt i norske butikker er. Vurder kvelningsfare og se etter spisse kanter og skarpe deler. Leker må ikke nødvendigvis kjøpes. Mye kan lages selv, sier Zajmovic.

Her er fysioterapeutens råd til alle som vil kjøpe leker til barn under 1 år:

0-3 måneder

Nyfødte trenger nærhet og ro. De første tre månedene har ikke babyen stort behov for leker.

Ta hensyn til at barnet ditt kan bli overstimulert. Uro med duse farger, eventuelt kontraster i svart og hvitt stimulerer synet tilstrekkelig den første tiden.

3-6 måneder

Nå begynner barnet å bevege seg mer. Det er bevisst hendene og føttene sine, og er klar for å bli mer stimulert av farger, ulike mønstre, lyd og andre inntrykk.

Leker av tre, ull og bomull inneholder få kjemiske stoffer og har lengre holdbarhet enn plast.

1. Rangler: Velg en som er lett å gripe fatt i for små hender. Molekylranglen er et godt alternativ og har vært populær i mange år. Dolioranglen er et annet eksempel.

2. Krabbespeil: En av fysioterapeutenes favoritter. Speil med hjul, som barnet selv kan flytte og strekke seg setter.

3. Myk ball: Se etter en tøyball med påsydde stoffbiter, sløyfer, forhøyninger og andre ting og tang i forskjellig materiale.

4. Bitering: Babyer kan få tenner før de er et halvt år. Kan være god i bite i når de første tennene presser fram.

5. Babygym: Engasjerer barnet over tid, men kan også virke passiviserende. Velg en som er romslig og enkel, slik at den ikke hindrer barnet i å vri og bevege på seg. Sørg også for ikke å henge for mye over babyens hode. Du bør passe på at de tingene som fenger barnet mest, ikke henger på samme side av babygymmen over tid. Det kan føre til skjevheter i nakken. Flytt derfor ofte på lekene.

6. Badeleker: Badeleker kan være fine å ha, men de bør byttes ut og vaskes med jevne mellomrom. Det har nemlig lett for å samle seg bakterier i badeender og andre gummileker som brukes i vann.

6-12 måneder

Nå skyter grovmotorikken fart. Finn fram til leker som stimulerer både grov- og finmotorikk.

7. Puttekasse: Se etter en som ikke er for vanskelig å bruke.

8. Enkle klosser: Kan stables og rives ned.

9. Ball: Barnet kan ha mye moro med ball, også om det er yngre enn 6 måneder.

10. Pekebøker: Se gjerne etter bøker laget av tre eller bomull.

11. Draleker: Det er populært med leker som barnet kan dra etter seg. Sørg for at det ikke er gjenstander festet til begge endene av tråden. Det øker kvelningsfaren.

12. Aktivitetsbord: Mange barn har glede av et bord med klosser og andre løse eller fastmonterte leker. Du kan kjøpe ferdiglagde aktivitetsbord eller lage det selv. Bordet stimulerer balansen ved at barnet må slippe taket for å flytte og ta tak i lekene.

Dropp disse lekene

- Det beste utgangspunkt for motorisk utvikling er at barn får utfolde seg fritt med passelige utfordringer og adekvat stimulering. Noen leker på markedet kan ha motsatt virkning av det som er gunstig for barnets motoriske utvikling. Leker og utstyr som virker pasifiserende anbefales ikke. Eksempler på dette er gåvogn, gåstol og babyhuske, sier Zajmovic.

Det varierer fra barn til barn når de mestrer de ulike ferdighetene. Forsøk å tilrettelegge for denne utviklingen gjennom å møte barnet ditt der det selv befinner seg, råder fysioterapeuten.

Flere tips

Følgende lekeråd er fra boka Forstå barnet ditt 0-2 av pedagogikkprofessor Stein Erik Ulvund:

* Leker som har flere farger, mønstre, er sammensatt av flere figurer eller lignende, er spesielt interessante for barnet.

* Barn blir tiltrukket av nyheter, så bytt gjerne ut lekene innimellom.

* La barnet få leke med grytelokk, sleiver, bokser og andre ufarlige kjøkkengjenstander.

* Fra halvtårsalderen kan barnet ha stor glede av gi og ta-lek. Snakk med barnet samtidig som dere gir ting til hverandre.

* Det har ingen hensikt å trene barnet på områder der det henger etter. Hvis barnet ikke behersker finmotorikken, kan han fort oppleve nederlag hvis du oppmuntrer til å bygge tårn av små klosser. Utnytt heller barnets eget initiativ.

Les hele saken