Håndtak uten hold
En grundig test viser at barnevogner ikke alltid er trygge. Mange av de usikre vognene selges i Norge.


De siste årene er det rapportert om 500 fallulykker fra barnevogner i Sverige. Dette er en økning på 100 fallulykker per år, hvis man sammenligner med slutten av nittitallet.
Samtidig har salget av vogner med justerbart håndtak vokst kraftig.
Det svenske konsumentverket har mottatt et stort antall anmeldelser der barnevogner med justerbart håndtak har vært innblandet i ulykker. Flere av de rapporterte ulykkene har skjedd med vogner som er godkjente i henhold til den europeiske standarden.
- På vogner med håndtak som kan justeres opp og ned i høyden, har selve håndtaket røket tvers av, og foreldrene har stått igjen med håndtaket i hånden, sier Anna Strandberg i Konsumentverket.
På vendbare vogner har låsningsmekanismen av det vendbare håndtaket sluppet taket, og vognen har veltet. Hele sitte- eller liggedelen har veltet mot gata eller trappen, og barnet har falt ut av vognen eller blitt slått mot bakken. Barna har i noen tilfeller fått alvorlige skader.
I fjor kontrollerte Konsumentverket i Sverige barnevogner som selges på det svenske markedet. Ti av i alt hundre aktuelle vogner bletestet på Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, SP.
Dyrt ikke alltid best
Halvparten av de testede barnevognene klarte ikke sikkerhetskravene. Bare to hadde den merkingen som kreves i henhold til standarden.
Det er bare Carena Freeride som oppfyller både gjeldende standard når det gjelder konstruksjon, samtidig som den klarer seg gjennom testene som gikk ut over standardens krav. Denne vognen oppfyller dessuten alle krav til merking.
Testens resultater viser at pris ikke behøver å ha noen betydning for kvalitet og sikkerhet.
For eksempel oppfylte testens billigste vogn, Branford, alle kravene i den gjeldene barnevognstandaren. (Selges ikke her i landet). Teutonia, som er testens dyreste, fikk flere alvorlige anmerkninger.
- Høy kvalitet i stoff og design betyr ikke nødvendigvis høy kvalitet når det gjelder sikkerhetsdetaljene på en vogn, sier Anna Strandberg i Konsumentverket.
Dårlig kvalitet
Cango Nizza (som ikke selges i Norge) kom desidert dårligst ut. Låsemekanismen på håndtaket ga etter, og den manglet sikkerhetssperre. Dette gjør at hvis man for eksempel skal løfte vognen opp på bussen eller dra den oppover en trapp, kan den tippe. I verste fall kan det skje alvorlige ulykker.
Håndtaket på Teutonia Prestige Duo ble også ødelagt i testen. Håndtaket ble bøyd og deformert, slik at den automatiske låsningsmekanismen sluttet å virke. Låsningsmekansimen slapp ikke direkte i testen, men kan gjøre det senere fordi den automatiske låsemekanismen sluttet å fungere.
Av de tre andre vognene som ikke klarte sikkerhetskravene; Emmaljunga Cerox, Esprit Ontario og Brio Happy Duo, hadde de to førstnevnte også håndtak som ga etter i låsen. Men fordi vognene har ekstra automatiske sikkerhetssperrer, veltet ikke disse vognene like lett. På Brio Happy- vognen var det en nagle i sittedelen som gikk av, men sittedelen ble holdt oppe av stoffet. Dette utgjorde derfor ingen umiddelbar risiko for barnet.
Disse vognene ble testet
Vognene som bestod sikkerhetskravene:
1. Best i test: Carena Freeride
www.nursery-group.com eller 69 94 71 00
Cirkapris: 1995 svenske kroner (SVK)
Oppfylte alle krav i den gjeldende standarden, også standardens krav i forhold til merking.
2. Kombi Classic
Selges ikke i Norge
Cirkapris: 2995 SVK
Mangler riktig merking av advarseltekster og referanse- og serienummer.
3. Branford Barnevogn
Selges ikke i Norge
www.haraldnyborg.se eller 0046 46 70 80 90
Cirkapris: 699 SVK
En nagle i innfestningen mellom sittedel og understell falt ut, men dette utgjør ingen risiko. Vognen har feil merking, og referanse- og serienummer mangler.
4. Baby Travel Grizzly
www.reflex.no eller 55 11 63 00
Cirkapris: 2995 SVK
Mangler advarseltekster og merking med referanse- og serienummer.
5. Crescent Classic
www.crescentbaby.se eller 0046 321 150 40
Cirkapris: 5495 SVK
Mangler advarselsmerking.
Vognene som ikke klarte sikkerhetskravene:
1. Cango Nizza
Selges ikke i Norge
www.merkotex.se eller 0046 31 360 70 80
Cirkapris: 3995 SVK
Vognen hadde den alvorligste anmerkningen i testen. Låsemekanismen i håndtaket ga etter og den manglet sikkerhetssperre. Den kan derfor velte direkte. Vognen mangler dessuten advarseltekster og merking med serie- eller referansenummer.
2. Teutonia Prestige Duo
www.stera.no eller 23 03 92 40
Cirkapris: 7385 SVK
Håndtaket ble bøyd og deformert slik at den automatiske låsemekanismen sluttet å virke. Låsemekanismen slapp ikke direkte i testen, men kan gjøre det senere fordi den automatiske låsen ble ute av funksjon. Vognen kan velte fordi det ikke finnes noen sikkerhetsperre som tar imot. Vognen mangler merking om produsent og importør samt serie- eller referansenummer.
3. Emmaljunga Cerox
Cirkapris: 4795 SVK
Det vendbare håndtaket ga etter i låsen, noe som er en risiko. Men vognen har sikkerhetsperre som hindrer den fra å velte. Standard- og advarselsmerking mangler.
4. Esprit Ontario
www.rudo.no eller 63 80 69 00
Cirkapris: 2795 SVK
Det vendbare håndtaket ga etter i låsen, noe som er en risiko. Vognen har sikkerhetsperre som hindrer den fra å velte. Vognen mangler advarselsmerking og opplysninger om serie- og referansenummer.
5. Brio Duo Compact (Happy)
www.nursery-group.com eller 69 94 71 00
Cirkapris: 4616 SVK
En nagle i sittedelen gikk av. Sittedelen holdt seg allikevel oppe av stoffet. Denne anmerkningen utgjør ingen umiddelbar risiko.
Vurderer etterspill
Manglene og feilene som ble oppdaget på de testede vognene, kan skyldes ujevn kvalitet i produksjonen eller at enkelte eksemplarer ikke oppfyller kravene. Men det kan også skyldes gjennomgående konstruksjonsfeil og dårlig kvalitet.
Anna Strandberg i Konsumentverket sier det er for tidlig å si hva utfallet av testen kommer til å bli. Men det kan bli aktuelt å trekke vogner fra markedet hvis det viser seg at de mangler dokumentasjon på riktig merking og testing etter standarden.
Flere årsaker
Sverige er det landet i Europa som har flest registrerte ulykker på grunn av barnevognshåndtak som blir ødelagt. Det kan være flere årsaker til dette, men den viktigste er antagelig temperatursvingningene i Norden. De aller fleste rapporterte ulykkene har skjedd i slutten av vinterhalvåret. Plasthåndtakene reagerer forskjellig i ulik temperatur.
I tillegg til svikt i håndtak, kan ulykkene skyldes ustabile vogner. I løpet av 2003 fikk Konsumentverket inn mange anmeldelser om ulykker med vogner med justerbart håndtak. Den gangen måtte flere vogner trekkes fra markedet fordi håndtak ikke tålte belastningen.
- Hva skal man gjøre hvis man ikke lenger tør å stole på vognen fordi den har vendbart eller justerbart håndtak?
- Hvis man føler seg urolig, kan man la være å ha barnet i vognen når man for eksempel drar den opp eller ned i en trapp. Man kan også kontakte butikken eller produsenten hvis man har spørsmål omkring sikkerheten på egen vogn, råder Strandberg.
Ikke norsk skaderegister
Her i landet finnes det ikke et lignende skaderegister som det i Sverige. I Norge er det Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) som er ansvarlig myndighet, og de har ikke fått inn så mange anmeldelser på skader på håndtak.
Men den svenske testen er høyst aktuell også her. Flere av de kjente merkevognene som får alvorlige anmerkninger i testen.
- Dårlige håndtak er svært alvorlig, og vi kommer selvfølgelig til å følge opp testresultatene nøye også her i landet. Det er naturlig for oss å ha en nær dialog med det svenske Konsumentverket i denne saken. Det er for tidlig å si hva utfallet kommer til å bli. Først skal både testen og produsentenes testprotokoller analyseres ytterligere, sier Sverre Lundh Limtun i DSB.