Det var da hennes da to år gamle datter hadde en nesten-druknings-ulykke for noen år siden at amerikanske Kim Moore ble kjent med fenomenet Infant Swim Self Rescue.

- Om ikke noen hadde vært der for å dra henne ut da hun skled ut i innsjøen vi gikk tur ved, ville hun nok ikke vært her i dag, forklarer Moore til ABC News.

- Det var tydelig at opplevelsen hadde skremt henne i forhold til vann, så vi bestemte oss for å melde henne på svømmeundervisning.

Etter fire uker med undervisning hos en Infant Swim Self Rescue-instruktør kunne toåringen ifølge den stolte moren redde seg selv når hun ble dyttet ut i et svømmebasseng hvor hun ikke nådde bunnen.

- Til og med fullt påkledt, forklarer Moore.

Et kjapt søk på Youtube med søkeordene "Infant Swim Self Rescue" vil generere et vell av videoer av babyer som gråtende "kastes" eller dyttes ut i svømmebasseng og som - på mange måter imponerende nok - synes å svømme seg selv i sikkerhet. Men hva innebærer egentlig metoden?

Lærer barn å redde seg selv

Drukning troner på toppen av listen av ulykker blant barn under 4 år i USA, og ifølge instruktør Austin Barnett hos Infantswim.com snakker man på mange måter om en epidemi av barn som drukner i basseng - i ulykker som i utgangspunktet er fullt mulig å unngå.

- Vi opererer fortsatt under samme mottoet som da metoden ble utviklet, forklarer Barnett til Foreldre.no.

- Ikke ett barn til skal drukne.

Barnett forklarer at ISR metoden har blitt formidlet til over 8 millioner barn i mer enn 13 land.

Dytter barna ut i bassenget

I nesten 50 år har instruktører som er opplært i ISR-metoden, utviklet av atferdspsykolog Harvey Barnett i 1966, dyttet babyer og barn ut i svømmebasseng, med den hensikt at de skal lære å redde seg selv.

- Noen ser på opplæringen som aggressiv, forklarer Barnett.

- Men vår metode baserer seg på sensormotorisk læring, som er måten alle barn lærer seg tidlige motoriske egenskaper som å krype og gå på.

Barnett forklarer at mange er skeptiske til metoden fordi man reagerer på at barna gråter og virker redde.

- Svært mange er jo av den oppfatning at barn ikke burde utsettes for noe som får dem til å gråte, og uriktig sammenligner gråt hos babyer og spedbarn med gråt hos voksne, som jo ofte kommer av følelsesmessige årsaker.

Barnett forklarer at man heller burde se på barnas gråt som en form for kommunikasjon, og sammenligner sin svømmeundervisning med et barn som ikke vil sitte i bilstol.

- Mange barn protesterer høylytt når de må sitte festet i bilstol, men etter hvert vil de jo venne seg til at når man kjører i bil, så sitter man i bilstol, og det hele blir ikke lenger noe problem, forklarer instruktøren.

- Som foreldre vet man jo at å kjøre bil uten å sitte festet i bilstol kan være svart farlig for barnet, så man tar forholdsregler for å sørge for at kjøreturen blir så trygg som mulig.

Kan gi barna alvorlige traumer

Selv om babysvømming er ekstremt populært blant norske småbarnsforeldre, kommer du nok ikke til å finne noen som underviser i ISR metoden her til lands.

- Denne metodikken er ikke bare stikk i strid med hvordan vi oppdrar barn i Norge, men er også skadelig for barna på så mange måter, forklarer Torill Estelle Hindmarch i fagkomiteen hos Norges Livredningsselskapet til Foreldre.no.

- Metoder som eksponerer et lite barn for en livsfarlig situasjon, der en overlevelsesrefleks må tre inn, er en form for traumatisering, og fransk forskning viser til høye stressnivåer i babyer som er dyttet eller dratt med under vann. Bare det at de er tatt fra foreldrene når de er i en ukjent situasjon utgjør stress som ikke alltid vises med gråt, men har en effekt på barnet.

Hindmarch forklarer at hun som instruktør har møtt barn i 4 og 5 års alder som har gått på babysvømming, men har vannskrekk, mye på grunn av utrygghet forbundet med situasjonen i vannet.

Eksperten advarer:

- Det tar ofte svært lang tid og mye tålmodighet å snu den psykisk utfordringen barnet har i møte med vannet om de har hatt dårlige og skremmende opplevelser.

Nettopp derfor har man ifølge Hindmarch utviklet en mye mer skånsomt måte å tilvenne babyen til vannet.

- På en måte slik at vi er sikker på at vi ikke ødelegge vanngleden.

Pass heller på barna

Når det gjelder sikkerhet i vannet forklarer eksperten at for å oppnå fullstendig evne til å redde seg selv i vann må barnet trenes ofte og gjennom flere år.

- Ferdigheter i vannet må gjennom trening, både fysisk og psykisk, utvikles over flere år. Det er ikke noe man "lærer" seg som spedbarn og så kan, forklarer Hindmarch.

- Og til syvende og sist kan du ikke garantere at barnet vil overføre læring som de har gjort i et basseng til en ukjent basseng eller ute-miljø, der vannet mest sannsynlig er kaldere. I et nytt miljø kan utrygghet fremkalle andre emosjoner som kan resultere i helt annen atferd.

Det enkle er ofte det beste når det kommer til å beskytte barna fra å drukne.

- Det er ikke noen annet løsning enn å være til stedet og ha barnet innenfor en håndsrekning når man er i nærheten av vann, understreker Hindmarch.

- Porter og rekkverk er alt for enkelt å klatre over.

Samme mål, ulik tilnærming

Det overordnede målet med å lære babyer og barn å trives og være trygge i vannet, er jo at de etter hvert skal lære å svømme.

- Vi har bare en helt annet måte å komme oss dit på enn denne metoden vi ser i disse videoene fra USA, forklarer instruktør i babysvømming hos Neptuns Barn, Christin Kjosmoen, til Foreldre.no.

- Hos oss er fokuset hele tiden på trygghet og glede i vannet, både hos barna, men ikke minst også hos foreldrene, som det jo også er viktige å ta med seg i denne undervisningen.

Kjosmoen forklarer at hun ville ha latt en instruktør gå på dagen om hun så scener som de man ser på de mange Youtube-videoene fra USA.

- Her snakker vi om å virkelig skremme barna, forklarer instruktøren.

- Å kunne svømme og lære å redde seg selv er jo en rød tråd også i vår undervisning av barn. Men forskjellen ligger i måten man lærer dette på. Og jeg er 100 prosent sikker på at man kan oppnå det samme resultatet som man ser her, men med en helt annen tilnærming.

La barna bli trygge i vann.

LEK OG TRYGGHET: Norske eksperter fraråder på det sterkeste å bruke den kontroversielle amerikanske metoden for å lære barna å svømme. © FOTO: Colourbox

Utnytter foreldrenes frykt

Terje Stakset, daglig leder i Norges Livredningsselskap og forfatter av boken Svøm med kjærlighet, er forferdet, men ikke overrasket over videoene som florerer på Youtube over babyer som synes å kunne redde seg selv inn fra dypt vann.

- Dette fenomenet har eksistert i noen år nå, forklarer Stakset til Foreldre.no.

- Spesielt i USA har vi sett denne typen opplæring av barn i vann, men også dessverre i en del andre land, og det virker som om trenden brer om seg.

Stakset forkaster i liket med Hindmarch og Kjosmoen metoden, og mener det er foreldrenes frykt - og aktørers villighet til å utnytte denne - som driver denne typen kurs.

- Selskaper ser sitt snitt til å utnytte foreldrenes frykt - og tjener store penger på det. Det er ikke annet enn usmakelig og skammelig.

Stakset forklarer at selv om det nok kan se imponerende ut at babyer helt ned i 6-7 måneders alderen "svømmer" seg i sikkerhet ved å veksle mellom aktiv svømming og å hvile på rygg for å få trukket pusten, er sannheten en helt annen.

- Det er verdt å tenke over at dette faktisk er spedbarn, presiserer Stakset.

- Og det hersker ingen tvil om at både babyer og barn blir traumatiserte av å bli dykket under vann på denne måten, og svært mange utvikler fullstendig vannskrekk.

På denne måten oppnår man jo til en viss grad det man ønsker med slike kurs.

- Barna blir livredde for vann, og når de da ikke tør gå i nærheten av vannet, vil de jo naturlig nok ikke drukne.

Ikke stol på dykke-refleksen

I Svøm med kjærlighet forklarer Stakset at metoden med å dykke barn mot deres vilje for å lære å svømme under vann dessverre praktiseres mye den dag i dag, mye på grunn av ideen om at barnet har en naturlig og medfødt dykke-refleks.

- Faktisk er det slik at man mer og mer går bort fra å snakke om dette med dykkerefleks og viktigheten av at barna beholdt denne så lenge som mulighet, forklarer eksperten.

- Det er viktigere at babyen lærer seg å holde pusten under vann bevisst, ikke ved hjelp av en refleks. Faktum er at man kan ikke stole på denne refleksen, og det er her viktigheten av å kommunisere med barnet kommer inn.

Stakset forklarer at mange barn har en svak refleks eller lukker for sent, og derfor skal man aldri dytte barna under vann.

- Å føle seg trygg nok til å ha ansiktet under vann skal komme gradvis. Å svømme under vann gjør barna når de er klare for det, og skal ikke skje av nødvendighet fordi de er livredde.

Norske eksperter kaller amerikansk metode for barnemishandling.

PASS PÅ BARNA: Det har mer for seg å ikke slippe barna av syne når de er i nærheten av vann enn å skremme dem med livredningsopplæring mener norske eksperter. © FOTO: Colourbox

Les hele saken
Les alt om: