babyer som sover lite

Har du en baby som sover lite?

Tips for å få babyen til å sove lenger om morgenen.

BABYER SOM SOVER LITE: Hvordan får du babyen til å sove lenger om morgenen?

BABYER SOM SOVER LITE: Hvordan får du babyen til å sove lenger om morgenen? Foto: FOTO: Getty Images

Publisert Oppdatert

For babyer som sover lite:

  1. Gå inn til barnet når det våkner og legg deg på en madrass ved siden av ham.
  2. Ha lyset på - dette bidrar til at barnet føler seg tryggere ved å kunne se deg og orientere seg i rommet.
  3. Ikke inviter til kos, lek eller prat.
  4. Gi barnet kosebamsen og/ eller smokken.
  5. Si at «det fortsatt er natt og at dere ikke skal stå opp enda».
  6. Prøv å forskyve døgnet med 15 minutter i 4 dager: Legg barnet et kvarter senere hver kveld og ta ham opp et kvarter senere hver morgen.
  7. Prøv og vente i 10-20 minutter om morgenen før du går inn til barnet. Målet er at han skal finne søvnen igjen selv.
  8. Bruk av vekkerklokke kan være lurt for barn fra to-treårsalder.
  9. Gi barnet en bok å titte i eller en leke som det kan ha i senga - men som siste utvei for at barnet skal holde seg i senga.
  10. Pass på at barnet ikke sover for sent på ettermiddagen - dette kan medvirke til tidlig oppvåkning.
  11. Det bør være en rolig stemning inne på rommet. Negativ dynamikk som å legge ned barnet og barnet står opp og man legger det ned igjen er ikke lurt.
  12. La det være morgen når barnet våkner igjen etter å ha sovnet (selv om det fremdeles er tidlig). Da har du oppnådd det du ville og barnet har lært noe.
  13. Hvis barnet ikke sovner, kan man si at morgenen er når barnet har roet seg og akseptert situasjonen.
  14. Ikke avled underveis, snakk bare om situasjonen som den er. Si: «Jeg skjønner at det er kjedelig/ at det er vanskelig å sovne, men det er natt og du skal hvile».

Kilder: Caroline Teigen og Karin Naphaug

Søvnterapeut og eier av sovehjelp.no, Caroline Teigen, mener at babyer kan ha god grunn til å føle uthvilte dersom de har sovet i ni timer. Babyer trenger mellom 9 og 12 timer søvn i døgnet fra de er tre måneder.

- Legges babyen halv åtte og sover sammenhengende i ni timer, er den sannsynligvis våken og klar for dagen halv fem om morgenen. Dette er en ekte morgenfugl, sier Teigen.

Hun poengterer at barn kan klare seg fint på mindre søvn enn det vi foreldre kanskje tror.

- Det er også arv med i bildet her, ikke alle trenger like mye søvn. Derfor bør dere først se på døgnsøvnen og legge til rette for at barnet får nok søvn gjennom døgnet, sier Teigen.

Men rådene er mange. Kutte dagsøvnen eller redusere sovingen i barnehagen?

Les også: Slik får du babyen til å sove på eget rom

Hvordan få babyen til å sove lenger?

Hun anbefaler foreldre til å gå inn på barnerommet når han eller hun våkner.

- Si: «Det er ikke morgen enda. Jeg skal være her og passe på deg, men vi skal ikke stå opp enda.» Barnet kan jo ikke noe for at det våkner, så du må fortelle at det er i orden at han er våken og be ham om å være rolig slik at du kan slappe av, forklarer søvnterapeuten.

Teigen møter mange foreldre som er frustrerte fordi barnet våkner for tidlig. Og at det å sitte eller ligge på rommet hans med lyset på, ikke akkurat er det man ønsker aller mest.

- Klart det er kjedelig å være våken midt på natta, men det viktigste er at barnet føler seg trygg. Vi voksne må romme at barnet våkner og ikke kan noe for det - babyen klarer rett og slett ikke å sove lenger, og vi må hjelpe dem til å finne søvnen igjen, forklarer hun.

- Vær rolig selv og vær tålmodig. Barnet sovner til slutt, selv om det kan ta litt tid, legger hun til.

Les også: Denne sovetemperaturen er riktig for babyen

Ikke begrens dagsøvnen

Teigen forklarer at en del foreldre ønsker å begrense dagsøvnen til babyen for å sjekke om dette kan hjelpe på nattesøvnen. Dette er en metode hun fraråder å bruke.

- Søvn avler søvn, og det er viktig for barn å få den gode, dype søvnen. Hvis det er lettere for barnet å få det til på dagtid, så får man legge en god plan for leggerutinene for å hjelpe barnet til å få det til på natten også. Man må se på kveldsrutiner, mat og samspill mellom barn og foreldre, understreker hun.

Babyer som våkner kl. 5

Søvnekspert Karin Naphaug jobber i likhet med Caroline Teigen med familier som sliter med søvnproblemer, og kjenner også godt til «morgenfuglene».

- Selv om barnet har sovet i ni til elleve timer er det ikke sikkert at det er uthvilt. Babyer og barn som er klare for dagen i femtiden om morgenen kan ofte trenge én time til på puten, påpeker Naphaug.

Hun ber derfor foreldre om å være forsiktig med å ta opp barnet på denne tiden.

- Da vil babyen mest sannsynlig fortsette å våkne på samme tid fordi hun tror at det er morgen, sier Naphaug.

Metoder for å sove lenger

Naphaug har selv erfaring med at det kan være vanskelig å roe barnet igjen, og anbefaler foreldre til å prøve disse to metodene:

- Gå inn til barnet med en gang det begynner å rope, før det våkner ordentlig, for å si at det fortsatt er natt, eventuelt gi barnet smokken eller bamsen og legge det til rette i sengen. Ikke bruk lang tid, og ikke bruk mange ord, sier hun.

Videre anbefaler hun at dere også kan vente en god stund (10-20 minutter, avhengig av alder) før du går inn, i håp om at barnet sovner igjen av seg selv.

- Dersom barnet tar pauser, så vent med å gå inn, eller gå inn når gråten er rolig og vær vennlig men bestemt, sier Naphaug.

Les også: Det er alltid en grunn til at babyen ikke får sove

Forskyv døgnet med 15 minutter

I motsetning til Teigen som fraråder foreldre til å tukle med dagsovingen, mener Naphaug imidlertid at en god løsning for morgenfugler kan være å forskyve døgnet med 15 minutter.

- For å få barnet til å sove en time lenger på morgenen, kan du legge det et kvarter senere hver kveld i fire dager, samt at du tar det opp et kvarter senere hver morgen. Når barnet da våkner til ønsket tid, kan du gradvis legge det tidligere om kvelden igjen slik at du etter hvert når målet, forklarer søvneksperten.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning