Pappajakten er en bløff

Mer enn 800.000 har sett You Tube-klippet til Karen (27). Visit Denmark står bak.

BLØFFER: Trolig spiller ""Karen"" og ""August"" roller i en PR-kampanje.
BLØFFER: Trolig spiller ""Karen"" og ""August"" roller i en PR-kampanje. Foto: http://karen26.mono.net
Sist oppdatert

Ifølge aftonbladet.se skal Visit Denmarks direktør Dorte Kiilerich ha sagt følgende i et intervju med dansk TV2 søndag kveld:

- Historien viser at Karen er en dansk kvinne med verdighet som lever i et fritt samfunn.

- Vi markedsfører Danmark som et fritt sted, og vi er glade for at så mange har sett videoen.

Visit Denmark er Danmarks statlige turistorganisasjon.

Vekket følelser

Klikk.no skrev fredag om You Tube-innslaget der danske Karen (27) etterlyser faren til sin sønn.

Etter eget utsagn i videoen, skal hun ha møtt en turist på bar i København, drukket seg full, hatt sex og blitt gravid, uten at hun har fått med seg hva barnefaren heter.

Videoen rørte mange, og utløste et ras av lykkeønskninger. Over 3500 seere har kommentert videoen.

Tvilsom mail

Samtidig som klikk.no skrev saken om fenomenet, sendte vi en mail til adressen som er oppgitt på You Tube-videoen, med spørsmål om Karen kunne dokumentere at budskapet er ekte.

Kl. 23.15 lørdag kveld kom svaret:

"Hello, thanks for your reply, I want ask you a favor, can you subscribe to my new channel? I did it for do knowing to more people my problem, so you should subscribe in the new channel also your friends...The link of new channel is: http://www.youtube.com/user/Findize. Best regards. Bye".

Her er det mye som skurrer:

Hun svarer ikke på spørsmålene, og den skriftlige engelsken er dårlig, i motsetning hvordan hun snakker i videoen. At hun oppfordrer til å abonnere på en ny You Tube-kanal tyder på kommersielle interesser.

Reklamekampanje

Det var aftonbladet.se som først sprakk nyheten om videoen på You Tube, og det var samme nettavis som først fikk snakke med "Karen".

Hun innrømmet søndag ettermiddag at det hele er konstruert. "Karen" heter egentlig Ditte Arnth, er 29 år og bor i København. Hun er modell og skuespiller med flere teater-, reklame- og filmjobber bak seg.

Men hun ville ikke avsløre hensikten med videoen.

- Jeg venter på en telefonsamtale om hva jeg kan si. Mer informasjon kan jeg ikke gi nå, sa hun.

Noen timer senere uttalte altså Visit Denmarks direktør Dorte Kiilerich seg på dansk TV 2.

Presseansvarlig Jesper Andersen bekreftet deretter direkte til aftonbladet.se at Visit Denmark står bak. Reklamebyrået Grey skal ha utformet konseptet.

LES OGSÅ:

Se hvor ulikt barn utvikler seg

Svangerskapet uke for uke

Her kjøper du interiør til barnerommet

Denne saken ble første gang publisert 13/09 2009, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også