Fakta om melk:

- Omtrent 75 prosent av befolkningen drikker melk.

- Av de 25 prosent som sjelden eller aldri drikker melk, er det de færreste av disse som ikke bruker noen form for meieriprodukter. De fleste spiser ost, yoghurt, drikker kaffedrikker med melk (som kaffe latte, cappuccino) og liknende.

- Alle barne-og ungdomsskoler får tilbud om å være med i Skolemelkordningen. Ordningen baserer seg på råd fra Helsedirektoratet om at melk bør være en del av skolemåltidet. Melken er subsidiert slik at alle skoleelever får tilbud om melk til redusert pris.

Barn som vokser opp i hjem hvor melk er en viktig del av kostholdet, minsker dødsrisikoen med en fjerdedel. For de som får i seg minst 400 miligram kalsium om dagen, det samme som noen desiliter melk, minsker sjansene for slag og andre dødsårsaker med opptil 60 prosent.

Disse overraskende resultatene kommer ifølge BBC frem i en forskning utført av UKs University of Bristol og Australias Queensland Institute of Medical Research. Studiet undersøkte kostholdet til 4,374 bristisk barn på 1930-tallet, og forskere har nå fulgt opp hvem som ble rammet av hjerteinfarkt og andre hjertesykdommer som eldre.

Norsk forskning

En doktoravhandling utført av Anne Sofie Boing ved universitetet i Oslo i 2007, viser også at melkefettet kan redusere risikoen for hjerteinfarkt. Hun studerte kostholdet til 100 hjerteinfarktpasienter, og 100 friske. Det viste seg at de friske personene hadde et vesentlig høyere inntak av melkefett og meieriprodukter enn hjerteinfarktpasientene.

- Vi ser selvfølgelig på undersøkelsene som blir gjort rundt at melkefettet kan være bra mot hjertesykdommer, men mener vi trenger mer forskning for å kunne ta en sikker konklusjon, sier Lisa Garnweidner, rådgiver i avdelingen for ernæring ved Helsedirektoratet til klikk.no.

Les også:

Bedre søvn med litt melk

SUNT: Drikk melk og spis ost med god samvittighet. © FOTO:colourbox.no

Tre porsjoner hver dag

Melk og melkeprodukter er ansett som mindre helsevennlig grunnet sitt høye innhold av fett, og har lenge blitt sett på som en synder mot hjerte-og karsykdommer. Dette motbeviser den britiske forskningen, og mener tvert imot at melkeproduktene har en helsebringende effekt.

- Jeg vil anbefale foreldre melk og melkeprodukter, advare mot å gi for mye av søtede melkeprodukter som er søtet med sukker. Gi de heller rene melkeprodukter, som for eksempel helmelk eller kefir, sier Anna Haug, Førsteamanuensis ved Universitetet for miljø-og biovitenkskap (UMB) til klikk.no.

Den britiske forskningen og Opplusningskontoret for melk anbefaler tre porsjoner med melkeprodukter hver dag, for eksempel to desiliter melk, et beger yoghurt og en liten bit ost. Dette vil dekke det daglige kalsiumbehovet. Er barna veldig små kan det minskes litt.

- Vi anbefaler fortsatt å magre melkeprodukter til barna fremfor de med mye fett, siden melk og melkeprodukter er en av de største kildene til mettet fett. Dette på grunn av at nordmenn allerede får i seg mye mettet fett, sier Garnweider.

Et ellers sunt kosthold

Det kan være andre faktorer som har spilt inn i resultatet på forskningen, siden de som fikk i seg mest melkeprodukter var fra velstående familier som også hadde et bra kosthold generelt.

Anne Sofie Boing understreker også at livsstilen til de to gruppene i hennes doktorgrad var forskjellige, og at de friske personene hadde en generelt sunnere livsstil, men mindre røyk og mer frukt og grønnsaker. Det er allikevel bevist at et høyt inntak av kalsium er godt for blodtrykket, og at melk har et høy innhold av hormonet IGF-1, som skal være bra for hjertet og blodsirkulasjonen.

- Melkefettet bør frikjennes. Det er ingen sterke bevis for at inntak av melkefett øker risiko for sykdommer, sier Haug på universitetets hjemmesider.

Får du i deg nok kalsium? Ta testen på melk.no.

Les også:

Melk dekker proteinbehovet

Amming-ditt beste valg

Kalsium og vitamin D i svangerskapet

Les hele saken