FALSK VIDEOSNUTT:

– God effekt på stuntet

Ekspertene tror Visit Denmark har fått full uttelling for stuntet på YouTube.

IKKE MOR OG SØNN: Klippet var falskt og hovedrolleinnehaverene er to skuespillere.
IKKE MOR OG SØNN: Klippet var falskt og hovedrolleinnehaverene er to skuespillere. Foto: Foto: http://karen26.mono.net/
Sist oppdatert

Visit Denmark sto søndag frem og avslørte at You Tube-klippet med Karen (27) ikke var ekte , men derimot et reklamestunt for Danmark.

- Historien viser at Karen er en dansk kvinne med verdighet som lever i et fritt samfunn. Vi markedsfører Danmark som et fritt sted og vi er glade for at så mange har sett videoen, sier direktør i Visit Denmark, Dorte Kiilerich, ifølge Aftonbladet.se .

Les mer: - Hvem er faren til barnet mitt?

- Økt kunnskap om Danmark

Klippet, som er sett av over en million, viser danske Karen som leter etter pappaen til sønnen August. Kiilerich mener klippet har økt kunnskapen om danmark som reisemål.

- Men jeg er lei meg om noen er sinte, det var ikke vår mening. Men det er en bra historie, understreker Kiilerich.

Over en million mennesker har sett klippet og ikke alle er enige i at dette er god reklame.

På nettsiden til Karen, som nå er fjernet, og i kommentarfeltet på YouTube har det kommet inn flere tusen kommentarer.

«Dere har gått langt over grensen med dette dumme innslaget. Kunne dere ikke har valgt noe annet enn å leke med andres følelser», skriver en leser.

Også en Klikk.no-leser reagerer sterkt på stuntet:

«En særdeles dårlig reklamegimmick da, for jeg tror mange blir forbannet over å ha blitt lurt. Husker jeg selv syntes det var forunderlig å legge et slikt klipp ut, men jeg tenkte ikke så mye over det annet enn at jeg ikke hadde kunnet gjøre noe slikt selv på grunn av barnet», skriver leseren.

Effektiv kampanje

Strategisk direktør i danske reklamebyrået Grey, Peter Helstrup, er av en helt annen oppfatning enn leserne.

- Jeg tror dette er den mest effektive kampanjen som noensinne er skapt for en dansk virksomhet, sier Helstrup til danske TV2.

Også kommunikasjonsrådgiver i kommunikajonshuset Renommé, Hanne McBride, tror dette har vært en effektiv kampanje.

- Det er liten tvil om at Visit Denmark har klart å få mye oppmerksomhet uten de helt store budsjettene. De har nådd ut til over en million mennesker, og det er spennende bruk av sosiale medier, sier McBride til Klikk.no.

Samtidig synes McBride det er vanskelig å si om de har krysset en grense.

- Selv om jeg berømmer måten de har gjort det, på vet jeg ikke om jeg vil berømme selve historien. Den har jo helt klart støtt folk. Det virker på meg som at de har satt seg ned og funnet en historie de vet vil spres naturlig og raskt, fordi den er oppsiktsvekkende, sier hun.

- Det i seg selv er jo en forutsetning for å lykke med markedsføring via sosiale medier. Men om de skyter blink budskapsmessig med Karen og den forsvunnende barnefarnen er jeg mer usikker på.

Reiser fortsatt til Danmark

Men at nordmenn fortsatt vil reise til Danmark, det tviler hun ikke på.

- Det kommer nok ikke til å komme færre nordmenn til Danmark etter dette. Vi blir nok ikke så opprørt, sier hun.

Kommunikasjonshuset Dinamo har Visit Denmark som kunde i Norge, men står ikke bak reklamefilmen.

Til Klikk.no sier Stein Simonsen hos Dinamo at det kun er direktør i Visit Denmark internasjonalt som kan uttale seg - om saken.

Det originale klippet er nå fjernet fra YouTube av Visit Denmark, men er lagt ut som «Danish mother seeking» og kan sees her:

Les også:

Danmark er nordmenns førstevalg

Ras fra deg før du får barn

Gode restauranter i København

Tøffe stellebager til pappa

Denne saken ble første gang publisert 14/09 2009, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også