Navnefest

Vil dere arrangere navnefest til den nyfødte?

Navnefest kan arrangeres både med og uten seremoni.

NAVNEFEST: Å arrangere navnefest for den lille kan gjøres akkurat på den måten dere ønsker. Her er likevel en oversikt over hva som er greit å huske på. FOTO: Getty Images.

NAVNEFEST: Å arrangere navnefest for den lille kan gjøres akkurat på den måten dere ønsker. Her er likevel en oversikt over hva som er greit å huske på. FOTO: Getty Images.

Publisert Oppdatert

De fleste foreldre har lyst til å markere at familien har fått et nytt medlem, men kanskje føles det likevel ikke helt naturlig å velge en kristelig dåpssermoni i kirken.

– I så fall er det ingenting i veien for å velge andre alternativer, som en navnefest, for å feire at barnet er født, har fått sitt eget navn og for å ønske det velkommen til verden, sier Bente Bjerke Hogganvik, daglig leder for planlegg.no. Der deler hun tips for planlegging av navnefester og andre små og store begivenheter.

Arrangere navnefest

– Hvis dere ønsker en navnefest for barnet må dere først bestemme dere for om dere vil ha en humanistisk navnefest, arrangert av Human-Etisk Forbund, eller om dere kun ønsker en privat feiring av barnet, sier Hogganvik.

Hun tror de fleste som ikke velger dåp velger en humanistisk navnefest, slik at det blir en seremoni før festen.

Ifølge Human-etisk Forbund arrangeres en slik seremoni gjerne i rådhus, kulturhus, samfunnshus eller andre lokaler i lokalmiljøet. Seremonien inneholder taler, musikk, sang og diktlesning.

I tillegg gjøres barnets navn offentlig kjent, og barnet får overrakt en navnetavle.

Det er vanlig å ha navnefest når barnet er mellom fire og tolv måneder, og dere trenger ikke å være medlem av Human-Etisk Forbund for å velge denne typen feiring.

Antrekk og gjesteliste på navnefest

Når form for navnefest er valgt, må dere bestemme dere for et navn dersom dette ikke er gjort allerede.

– Videre må dere finne ut hva barnet skal ha på seg på festen og skaffe antrekket, samt tenke gjennom hvor og når seremonien og festen skal være. Det er helt greit å ha festen hjemme dersom dere ikke vil bruke så mye penger på feiringen, og da kan dere jo også gjøre mye selv, sier hun.

Har dere en dåpskjole som har gått i arv i familien, og ønsker å bruke denne selv om dere velger en humanistisk navnefest, er dette selvfølgelig helt i orden.

Tenk videre gjennom hvem dere vil invitere.

– Det vanligste er å invitere nær familie. Med det menes barnets mor, far, søsken, tanter, onkler, fettere, kusiner, besteforeldre og oldeforeldre, sier hun.

Hvorvidt dere også ønsker å invitere gode venner, kan dere velge, men det er som regel ikke forventet at man gjør det.

Ta bildene selv

Det å arrangere en stor fest kan fort bli dyrt, men det må ikke være det.

– Din økonomi bør være styrende for hvor mye penger du bruker når du arrangerer en navnefest. Det betyr ikke at du må smøre på i tykke lag hvis du har god råd, men at det er viktig å ikke bruke over evne eller dra den økonomiske strikken for langt for å innfri dine egne eller det du tror er andres forventninger, sier forbrukerøkonom i Nordea Elin Reitan.

Hun minner om at hovedpersonen denne dagen er barnet, og at han eller hun ikke bryr seg det minste om hvor mye eller lite påkostet dagen er.

– Det er lett å la seg rive med når du skal feire babyen, og det er lett å tro at påkostede fester er standarden når du ser bilde av bloggernes dåps- og navnefester. Vit likevel at dette er langt fra den vanlige måten å feire den lille på, sier hun.

Dekk opp i stuen

Hvis du vil spare noen kroner, er det ifølge Reitan mye du kan gjøre selv.

– Flytt om på møblene og dekk opp til langbord i stuen fremfor å leie et lokale. Dette blir både intimt og koselig. Få videre hjelp av venner og familie til å lage maten til navnefesten. Min erfaring er at mange er glade for å bidra og hjelpe, og det er da heller ingenting som smaker så godt som hjemmelaget mat og kaker, sier hun.

Spesiallaget pynt koster også gjerne mye, men du kommer like langt med et par blomsterbuketter som du fordeler nedover bordet i små vaser.

Hvis du i tillegg kjøper tynne silkebånd i metervare i en sybutikk, har du fine serviettringer.

– Invitasjoner og takkekort kan i mange tilfeller også bli en betydelig utgiftspost - særlig dersom dere lager dem med bilder tatt av profesjonell fotograf. Her er det mye å spare. I dagens digitale verden er det helt innafor å sende ut både invitasjoner og takkekort digitalt, og bildene kan du fint ta selv, sier hun.

Kaker eller middag

Heller ikke når det gjelder matservering er det noe som er riktig eller galt når barnet skal feires.

Hvis du vil slå på stortromma, er det selvfølgelig helt i orden, men det er fullt mulig å gjøre serveringen både enkel og billig uten at det går på bekostning av kosen.

– Veldig mange serverer koldtbord i ulike størrelser på navnefesten. Hos oss hadde vi jegergryte i dåpen til begge våre barn, noe som er godt og enkelt å lage i stand til mange mennesker, sier Bjerke Hogganvik.

Hun forteller at det vanligste er å ha middag og deretter kaker, men syns ikke det er noe problem om du dropper middagen og kun serverer kaffe og kaker.

– Jeg tenker at dette kommer helt an på hvordan foreldrene ønsker å feire det nye familiemedlemmet sitt. Dette er mye viktigere enn hva som er vanlig og ikke. Mange velger nok det som anses som mest vanlig bare fordi det er enklest å forholde seg til, sier hun.

Fokuser heller på å lage i stand den feiringen dere ønsker dere og som passer deres økonomi og liv.

Baby på reisefot

Gaver hører med på navnefesten, og som gjest kan det være vanskelig å finne ut hva den lille skal få på den store dagen.

Mulighetene er imidlertid mange, så her er det egentlig bare fantasien som setter grenser.

– Du kan kjøpe smykker, minnebok, fotorammer eller bestikk, men det er heller ikke noe i veien for å gi barnet for eksempel leker eller en matboks eller sekk til barnehagestart. Det finnes gaver i alle størrelser og prisklasser til denne anledningen, sier hun.

Velg en gave du syns det er gøy å gi og som passer for din lommebok, og tenk også gjerne litt på hva som kan passe inn i familien babyen er blitt en del av.

Vet du at foreldrene er glade i å reise, kan det for eksempel være en god idé å gi den nyankomne globetrotteren en barnekoffert.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning