Vi lever uten tvil i en digital hverdag, hvor det er barna som først og fremst er små trollmenn på nettet.

Utviklingen av nettbrett har tatt alt et steg videre, og når det er blitt så enkelt at selv babyer kan bruke det kan vi spørre oss hvor det skal ende.

iPad på restaurant

Bruken av de smarte små dingsene har eksplodert de siste årene, og det finnes utallige apper med spill og annet moro rettet mot barn. Det trykkes og klemmes i en rasende fart, og det er ikke lenger en sjelden skue å se en liten baby med en iPad eller pappas telefon i fanget på café eller restaurant.

Og ikke minst har det blitt lettere for foreldre å bruke det som en slags smokk for å få barna til å holde seg i ro under reise og liknende.

Bruker iPad i barnehagen

Flere mener også at enkelte apper til barna hjelper på både motorikk og forståelse. Myrertoppen barnehage i Oslo bruker iPad i undervisningen og mener det fungerer veldig godt for barna.

- Å bruke iPaden slik vi gjør hjelper barna på mange områder, blant annet så utvikles barnas konsentrasjon, forteller daglig leder, Trude Brandal.

Det hele startet sommeren 2011 da Myrertoppen fikk to splitter nye iPader donert fra Rock Pocket AS og Kool Production AS sammen med gavekort i iTunes.

Pedagoisk innhold

Barnehagen har nå et samarbeid med selskapene hvor utgangspunktet er å bidra på best mulig måte slik at applikasjoner og spill for barn utvikles og barna får godt pedagogisk innhold - med suksessfaktorer fra spillverden - når de bruker iPad i barnehagen.

Myrertoppen ønsker at barna skal være deltagende produsenter i sitt møte med digitale verktøy, og presiserer at det er strenge regler for barnas bruk.

- Det er ikke som om vi erstatter Ipaden med annen lek og moro. Vi er like mye ute på tur som før, og er nøye med å sette begrensninger, forteller Brandal.

Også foreldrene i barnehagen har vært positive til den digitale innføringen, og tilbakemeldingene har vært mange.

- Vi var nøye med opplæringen på forhånd, og den lille skepsisen som var ble raskt snudd. De ser verdien i iPaden, og den er virkelig et flott verktøy for eksempel for å lære å lese og skrive, avslutter Brandal.

Denne lille jenta synes noe virker veldig galt med magasinet til mor.....

Positiv til tidlig bruk

Elisabeth Staksrud er forsker ved institutt for medier og kommunikasjon ved Universitet i Oslo og er positiv til bruk av digitale medier i barnhagen av flere grunner.

- Vi vet for eksempel at barn som begynner med digitale medier tidlig utvikler flere digitale ferdigheter og får en mye bedre håndteringskompetanse når det gjelder å takle risiko på nett, sier hun.

Gjennomsnittsalderen til norske barns første møte med digitale medier er 18 måneder, og selv om det er gjort lite konkret forskning på de aller yngste, mener Staksrud det kan bli vanskelig for barn som ikke har brukt PC eller Ipad før de begynner på skolen, og at de da vil henge langt bak fra dag en.

Kutt heller ned på tv

- Det finnes fremdeles en liten gruppe norske barn som ikke blir eksponert for den digitale verden hjemme, og dersom de heller ikke får muligheten gjennom barnehagen får de en tøff start på skolen med medelever som da ligger flere år foran dem, understreker hun og legger til at det også kan bli vanskelig sosialt sett.

- De kan bli veldig tilsidesatt, fordi mye av kommunikasjon mellom barn skjer i den digitale verden, gjennom mobiltelefoner og sosiale medier, sier Staksrud.

Og hun påpeker at digital lek kan være en like viktig del av hverdagen som annen lek, men at alt bør skje med måte.

- Dersom foreldre er bekymret for barnas skjermeksponering kan de heller kutte ned på tv-titting. Får barn valget mellom spill og tv velger de aller fleste spill fordi da kan de selv, og det er morsommere, sier Staksrud.

3-åringer lærer andreklasse matte

Også matte læres på et blunk ved hjelp av digitale hjelpemidler, og vanlig andreklassepensum lærer de lekende lett.

forskning.no kan vi lese om matematikkdidaktikk forskere ved Universitetet i Agder, førsteamanuensene Per Sigurd Hundeland, Ingvald Erfjord og Martin Carlsen som har forsket på mattematikk i barnehagen.

Resultatet er oppsiktsvekkende og viser at barna kan mye mer enn vi kanskje tror. Med kompetent støtte klarer barn helt ned i 3-årsalderen å lære seg kompliserte ligninger ved hjelp av digitale hjelpemidler og forskerne var svært overrasket.

- Vi mener at barna, gjennom bruk av IKT-ressurser, får rike erfaringer med å bruke matematikk som redskap og språk for å løse utfordringer i sin egen hverdag, sier Hundeland på forskning.no

Så får vi bare vente og se hva fremtidens barnehage har å by på.

Tre gode apper til barn:

1. Sound touch har allerede har rukket å bli en klassiker.

Den er veldig pedagogisk og fungerer som en bildebok. Barnet trykker på en figur og hører hvilken lyd dyret/kjøretøyet/instrumentet/tingen lager. Det kommer også opp et fotografi av tingen, og hver ting inneholder fire ulike fotografier og lyder, så det vil ta lang tid før barnet går lei. Kan brukes på iPhone, iPod touch og iPad. Koster kr 17. Finnes også i en forenklet gratisversjon. Dersom du også sier navnet på dyret eller tingen barnet trykker på, vil barnet straks lære hvilke ord, lyder og bilder som hører sammen.

2. Alpha Baby kan lære barnet både det ene og det andre.

Trykker du på skjermen dukker det opp bokstaver og tall. Disse blir uttalt på engelsk, men du har muligheten til å lese inn selv på norsk. Du kan også legge inn bilder av mennesker og ting som barnet kjenner og lese inn navnene på disse. Kan brukes på iPhone, iPod touch og iPad. Koster ca. kr 6. Finnes også i en forenklet gratisversjon.

3. Confetti er et slags tegneprogram med en vri.

Tegningen din vil bevege seg rundt på skjermen når den er ferdig. Kan brukes på iPhone, iPod touch og iPad. Koster ca. kr 6.

Følg oss på Facebook - trykk på liker!

Foreldre & Barn iPad-utgave om graviditet og fødsel er på over 140 sider og koster 49 kroner i Apples App Store.

Les også:

30 apper som ungene digger

Gi barna mobil før det er for sent

20 000 norske barn dopes i søvn

Les hele saken