Slik lærer du barnet gode sovevaner

Ved 3-6 måneders alder:

Kan begynne med leggerutiner. Ha det rolig før sengetid, gjenta det samme ritualet hver kveld, for eksempel et bad, synge sang og ta på pysjen.

Forsøk å ha en fast leggetid og ikke ta barnet opp når det først er lagt, unntatt for måltider.

Unngå at barnet blir overtrøtt og kutt ikke ut dagsøvnen i håp om lengre nattesøvn. Sørg for regelmessige sovetider på dagen.

Lær barnet å sovne selv ved å legge han i sengen når han er søvnig, men ikke sover. At barnet klynker og er litt urolig er helt normalt. Klapp og trøst barnet hvis han har behov for det.

Fra 6 måneders alder:

Når barnet har kommet opp i et helt måltid med fast føde om dagen har det ikke lenger behov for nattmat. Det kan være lettere at far trøster om natta, fordi barnet forbinder mor med melk.

Fortsett med gode kveldsrutiner.

Når barnet protesterer eller gråter går du inn til det etter noen minutter og sier med rolig stemme: Det er natta, nå må du sove. Gjenta dette til barnet sovner.

Øk eventuelt gradvis tiden du venter med å gå inn til barnet. Ta tiden, ofte virker det som om barnet gråter lenger enn det egentlig gjør.

Du kan også sitte på en stol ved døren på barnets rom, slik at han ser at du passer på, men ikke gi barnet oppmerksomhet.

Bruk aldri sengen som straff.

Spør på helsestasjonen hvis du er usikker.

Kilde: Apotekforeningen, helsesøster og førstelektor Nina Misvær

Nybakte foreldre sover i snitt litt over fem timer per natt i løpet av barnets første leveår.

Det viser en undersøkelse utført av det engelske firmaet Ergoflex.

Fem timer nattesøvn er hele tre timer mindre enn de anbefalte åtte timene per natt.

Det vil si at i løpet av ett år, mister en nybakt mor eller far hele 1055 timer med søvn - noe som tilsvarer 44 døgn eller drøyt seks uker.

Her er tipsene for å overleve dagen med bare tre timers søvn.

Nattmating hovedårsak til nattevåk

1800 personer i Storbritannia har svart på undersøkelsen, som omtales i avisen Daily Mail.

De nybakte foreldrene oppgir mating om natta (62 prosent) som den hyppigste årsaken til at de våknet.

57 prosent sier de blir vekket av at babyen gråter eller våkner. 45 prosent sier de våkner fordi de er bekymret for babyen og 34 prosent sliter med å få sovne.

27 prosent sier de sover for lite fordi de prioriterer å få gjort husarbeid og lignende mens babyen sover.

Det er tøft å bli mamma, men det finnes råd. Slik takler du babysjokket.

Unntakstilstand de første månedene

- Det er klart det er en stor omveltning å få et spedbarn i huset. De fleste foreldre sover ikke sammenhengende hele natten de første månedene, sier helsesøster og førstelektor Nina Misvær til klikk.no .

Hun mener det er lurt å være forberedt på at barnet har en uregelmessig døgnrytme de første to-tre månedene.

- Jeg mener alt er lov de første månedene, da kan du eventuelt amme, bysse eller bære barnet for å få det til å sove. Kutt gjerne ned på besøkene, ikke ha for store ambisjoner om sosialt samvær. Man må heller passe på å sove eller i alle fall hvile litt selv, når babyen sover på dagtid, sier Misvær.

Hun minner om at helsestasjonen er åpen for alle nybakte foreldre. De kan hjelpe med amming, veie barnet så du er trygg på at han får nok mat, og ellers komme med gode råd om hvordan man kan lære barnet gode søvnvaner.

- Norske mødre burde bli fulgt bedre opp de første ukene, det er ofte da ammingen er vanskeligst. Men gå til helsestasjonen og spør! oppfordrer hun.

Førstegangsmødre sover dårligst

Norske mødre sover litt mer enn det de britiske kvinnene oppga.

En studie utført av Nasjonalt kompetansesenter for søvnsykdommer, Sovno, viser at mødre sover i snitt 6,5 timer og er våkne 2,5 timer i løpet av natten, to måneder etter fødsel.

Førstegangsmødre sover dårligere enn de erfarne mødrene, og kvinnene sover best hvis barnet sover i egen seng eller eget rom.

Så hvordan skal man overleve og holde parforholdet i live, mens man venter på at barnet blir større og kan sove lenger om natten?

Aksepter at det er slitsomt

Samlivsterapeut og coach Bente Vikebø mener det beste vi kan gjøre, er å akseptere at dette er en tøff periode.

- Veldig mange sliter med å tenke på alt som burde vært enklere å annerledes. Men istedenfor å tenke «vi burde være så lykkelige nå, hvorfor er vi ikke det», så mener jeg man må slappe av og akseptere at man er inne i en slitsom periode, sier Vikebø.

Hun forteller at parene hun møter i sin praksis ofte er altfor opptatt av alt de bør og må. Men når de aksepterer tingene som de er, så klarer de å også se lyspunktene i hverdagen.

- Mange tror at alle andre fikser det og har det perfekt, er lykkelige og fulle av overskudd. Men hvis man isteden godtar at vi er slitne, så er det lettere å gjøre det beste ut av situasjonen. Livet er ikke alltid lett, så senk skuldrene.

I tillegg er det svært viktig å huske på at perioden uten søvn tross alt bare varer noen måneder av livet.

Sovner bak rattet

Langvarig mangel på søvn kan føre til psysiske plager. Forskerne ved Sovno anbefaler at kvinner som opplever langvarige problemer med søvnen, får hjelp av helsesøster og andre for å forebygge psykiske problemer og depresjon.

For de fleste som lider av moderat søvnmangel, vil det gå ut går ut over arbeidsevne og produktivitet om dagen. I tillegg går det ut over humør, og ikke minst livskvalitet.

TØFFE TIDER: Det er best å være forberedt på at nattesøvnen vil bli avbrutt av barnet som er sulten og tørst de første månedene. Men ved 6-7 måneder, når han spiser fast føde, kan man starte jobben med å få til en sammenhengende natts søvn. © Illustrasjonsfoto: Colourbox

BARE I BEGYNNELSEN: De første månedene trenger spedbarnet mye kos, nærhet og trøst. Da er det like greit å glemme den vanlige døgnrytmen og følge barnet. © Illustrasjonsfoto: Colourbox

Flere trafikkulykker skyldes at sjåføren har duppet av ved rattet. Også ved mange andre arbeids- og hjemmeulykker regner man med at søvnproblemer og den resulterende trettheten på dagtid har spilt en sentral rolle, opplyser Sovno.

Laboratorieforsøk viser også at personer som sover for lite, spiser for mye. Når man er trøtt får man mer lyst på mat, og særlig usunn snacks. Kaloriinntaket økte så mye at det ville gitt en betydelig vektøkning over tid.

Skap rutiner etter fast føde

Når barnet vokser, vil søvnbehovet endres. Den første tiden sover ofte spedbarn fra 16 til 20 timer, fordelt over hele døgnet.

I annet levehalvår sover barnet 10-12 timer om natta og gjerne to ganger 1-3 timer om dagen.

Når barnet er rundt seks måneder gammelt og begynner med fast føde, er det lurt å starte med fastere rutiner. Hvis barnet lærer seg å sovne selv om kvelden, vil det ha mye lettere for å finne tilbake til søvnen når de våkner om natta.

Det finnes mange ulike metoder og råd. Men generelt er rådet fra ekspertene klart: Dere må først og fremst bestemme dere for hvordan dere vil gå frem, være enige og konsekvente.

Så mye søvn trenger barnet

0-3 mnd: 1-3 timer mellom hvert måltid (også om natta) noen sover hele natta.

3-6 mnd: 3-4 ganger per dag, kan også være mye våken og sove hele natta.

6-12 mnd: 1-3 timer to ganger om dagen, 10-12 timer om natta. Ikke legg ettermiddagsluren altfor seint.

1 - 2,5 år: 1-3 timer i løpet av dagen, 11-12 timer om natta.

2,5 - 3år : Hvile/kosestund midt på dagen, helst ikke etter kl. 13/13.30, 11-12 timer om natta.

Fra barnet er 6 måneder til 3 år legges barnet senest klokka 19 om kvelden.

3-6 år: 10-12 timer om natta. Bør legges mellom kl.19-20 etter alder.

6-9 år : 9-12 timer om natta. Bør legges mellom kl.19.30-20 etter alder.

9-12 år: Bør legges mellom kl. 20-21.30 etter alder og behov.

Barn liker rutiner, det vil si fast leggerituale, fast leggetid og å stå opp til fast tid.

Husk at overtrøtte barn sover dårligere og kortere. Legg barnet når det viser tegn til trøtthet.

Kilde: Søvnekspert Karin Naphaug

Lære å finne søvnen selv

Det er lurt å trappe ned aktivitetene når det nærmer seg leggetid, kanskje ta et bad, lese bok eller synge rolige sanger. Men pass på så du ikke skaper altfor lange kveldsritualer.

Ta på pysjen, puss tenner hvis barnet har noen og forsøk å legg barnet til omtrent samme tid hver dag.

Det beste er å legge barnet i senga når han er søvnig, men fortsatt våken. Da lærer han å finne søvnen selv. Hvis han gråter så gå inn etter en liten stund, snakk rolig, gi en liten klapp eller kos og gå ut igjen.

Hvis barnet våkner om natta gjelder de samme prinsippene, gi trøst og eventuelt smokk, men så lite oppmerksomhet som mulig. Når barnet opplever at det skjer lite om natta, vil han bli vant til å holde seg i ro i senga og finne søvnen igjen.

- Det vil bli en del gråting og protester underveis, men barnet kommer oftest inn i gode søvnvaner etter få netter, forteller Misvær.

Husk at det går over

Veldig mange barn sover ikke natta gjennom før de blir avvent fra nattamming.

- Når barnet spiser fast føde, har det ikke lenger behov for nattmåltid. Men mange gir seg ikke av seg selv. Det kan være lurt at far går inn til barnet om natta når det er slutt på nattmaten, fordi barnet forbinder mor med melk, sier Misvær.

Rådene om søvnvaner gjelder bare friske barn. Hvis du mistenker at noe feiler barnet eller dere ikke lykkes i å roe barnet, så søk hjelp.

- Husk at helsestasjonen er til for å brukes! Ikke vær redde for å stikke innom, det er bare å spørre om råd, sier Misvær.

Og sist, men ikke minst: Husk at dette er en kort periode i livet deres.

Før dere vet ordet av det, er det lille gullet blitt skolebarn, som må dras ut av senga hver morgen og helst vil sove til klokka ti.

 

Les hele saken