Drikke til baby

Frukt- og melkedrikke til de minste

Sjekk når du kan introdusere babyen din for frukt- og melkedrikke.

DRIKKE TIL BABY: Er du usikker på når babyen er stor nok til å få de ulike drikkevarene, som kumelk, fruktjuice og vann? Ekspertene gir deg sine råd hvorvidt gjelder all drikke til baby. Foto: Gettyimages.com.

DRIKKE TIL BABY: Er du usikker på når babyen er stor nok til å få de ulike drikkevarene, som kumelk, fruktjuice og vann? Ekspertene gir deg sine råd hvorvidt gjelder all drikke til baby. Foto: Gettyimages.com.

Publisert Oppdatert

– Barnet er født med et jernlager i kroppen, men det er lite jern i morsmelk, så når dette lageret er brukt opp etter et halvt års tid, er det nødvendig med mer jern fra kosten, sier Ellen Margrethe Carlsen, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet. 

– Når fast føde introduseres (6 måneder, eller 4-5 måneder ved behov) er hovedfokuset at barna skal venne seg til ulike smaker og konsistenser, og på at de skal få i seg jern, sier også Kaja Helland-Kigen, klinisk ernæringsfysiolog ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).

Dette er grunnen til at Helsedirektoratet, ved avdelingsdirektør Ellen Margrethe Carlsen, anbefaler at man legger vekt på jernrike matvarer i andre levehalvår, når barnet er 6-12 måneder.

Frukt og fruktjuice kan imidlertid gis fra barnet begynner med fast føde.

Vente med kumelk til baby

– C-vitaminrike matvarer som appelsin, appelsinjuice, kiwi, jordbær, nype, nypeekstrakt, solbær, blomkål og brokkoli til grøt- og brødmåltidene øker jernopptaket, mens det anbefales å vente med kumelk som drikke og i grøt til 12 måneder fordi slik melk inneholder lite jern som barn lett får for lite av, sier Carlsen.

– Vann bør likevel være den primære tørstedrikken. Små barn trenger mer væske enn voksne, men tørste barn skal ha drikke – ikke næring. Derfor er vann beste alternativ, sier Cathrine Øverås Frisvold, ernæringsfaglig rådgiver ved Opplysningskontoret for frukt og grønt, Frukt.no.

Helsedirektoratet anbefaler at barn fullammes de første 6 månedene, så sant barn og mor trives med det. Det vil si at de får kun morsmelk, bare med tilskudd av vitaminer, og ikke noe annet verken å spise eller drikke, heller ikke vann. 

– Når barnet begynner med annen mat, rundt 6 måneders alder, bør det får vann som tørstedrikk mellom måltidene, fremfor å drikke seg mette på saft, juice eller kumelk. Barnet bør drikke seg utørst på vann, før du introduserer annen drikke mot slutten av måltidet, så unngår du at det fortrenger maten, sier Carlsen.

Det anbefales å ha en mugge kaldt vann i kjøleskapet, gjerne tilsatt noen agurk- eller jordbærskiver og isbiter. Ikke tilsett sitron eller andre sure stoffer da dette kan skade tannemaljen.

Les også: Slik lager du hjemmelaget babygrøt

Fruktdrikke fra 6 måneder

– Fra 6 måneders alder kan man gi barnet juice, bare ikke i ubegrensede mengder. Juice inneholder mye syre som kan tære på tennene og være sterkt for små mager. Det beste er å blande juicen ut med vann og gi den i kopp til måltidene. Ikke bruk tåteflaske, da eksponeres tennene kontinuerlig for syre, sier Øverås Frisvold, frukt.no.

Frukt- og melkedrikke til baby

Fruktdrikke

Fra 6 måneder - ok med små smaksprøver (f.eks. appelsin-, eple- og ananasjuice).

Mengden kan økes sammen med barnets alder (til circa 1 glass (1-1,5 dl) for litt større barn).

Bland juicen ut i vann for å redusere syrekonsentrasjonen.

Gi juice sammen med mat og måltider – ikke som tørstedrikk på tåteflaske.

Kilder: Ernæringsfysiolog Cathrine Øverås-Frisvold i melk.no, også lest og godkjent av avdelingsdirektør i Helsedirektoratet Ellen Margrethe Carlsen

Melkedrikke

0-12 måneder: Morsmelk eller morsmelkerstatning som drikkemelk og i matlaging.

Fra 10 måneder: Mindre mengder kumelk eller morsmelkerstatning kan benyttes i matlaging som middag og grøt. Yoghurt og syrnet melk, helst sammen med kornvarer eller som dessert (totalt 0,5 dl per dag).

Fra 12 måneder: Skummet og lettmelk som drikkemelk dersom barnet har normal vekstutvikling (totalt 5 dl per dag).

0-6 år: Plantemelk (mandel-, havre- og soyadrikk) kan brukes i matlaging, men ikke risrikk på grunn av høyt innhold av arsen. Husk også at næringsinnholdet ikke er det samme i «plantemelk».

Kilder: Ernæringsfysiolog Kaja Helland-Kigen i melk.no, også lest og godkjent av avdelingsdirektør i Helsedirektoratet Ellen Margrethe Carlsen

Saft bør derimot unngås fordi saft med kunstig søtning ikke skal gis til barn under 3 år, og fordi saft med tilsatt sukker gir tomme kalorier som opptar plassen til næringsrik mat. Nektar er ikke det samme som juice, og bør også unngås på grunn av sukkerinnholdet.

Type fruktdrikke

Helsedirektoratet anbefaler usøtet fruktjuice blandet 1:1 med vann fremfor søt saft og brus. Det kan for eksempel brukes juice av appelsin, eple, drue og ananas. Juice bør velges fremfor nektar som er tilsatt sukker. Saft med lite sukker kan brukes i moderate mengder. Juice/nypeekstrakt/lite søtet saft (med vitamin C) til grøt- og brødmåltider kan bidra til å øke jernopptaket.

– Når det gjelder type juice så er appelsinjuice fint sammen med grøt- og brødmåltider fordi C-vitaminet i juicen hjelper kroppen å ta opp jern. Eple- og ananasjuice er også fine alternativer, sier Øverås Frisvold.

Juice man presser selv, ferskpresset juice eller butikkjøpt juice er fine alternativer, og alle kan fint blandes ut med vann uten å miste mye smak.

– Noen vil mene at juice bør unngås helt, men jeg mener at små mengder, servert sammen med måltider og gjerne utblandet i vann, er et veldig godt alternativ til søt saft og/eller brus. I tillegg er det med på å introdusere nye smaker for barnet, og som i eksempelet med appelsinjuice har det en konkret funksjon ved at vitamin C hjelper kroppen å nyttiggjøre seg jern fra brødmat, sier Øverås Frisvold.

Les også: Stor guide fra melk til fast føde

Mengde fruktdrikke

Når det gjelder mengde fruktdrikke så avhenger dette av barnets alder, aktivitetsnivå og kosthold for øvrig.

– Som nevnt, fra barnet er omkring 6 måneder kan smaksprøver av juice gis, men helst i forbindelse med måltider. Mengden kan sakte økes til circa 1 glass (1-1,5 dl) for litt større barn. Større mengder bør unngås fordi det kan fortrenge andre mat- og drikkevarer fra kostholdet, sier Øverås Frisvold.

Melk fra 10/12 måneder

– Fra 10 måneder anbefales det fortrinnsvis litt melk i middagsretter. Dette er praktisk, så barn kan spise det samme som resten av familien, og de kan få litt yoghurt, gjerne sammen med for eksempel havregryn. Fra barna fyller ett år kan de få melk som drikke, sier Helland-Kigen, melk.no.

Mange barn er glade i melk, så man vil unngå at melk fortrenger mer jernrike matvarer fra kostholdet. Fra ett års alder overtar matvarer som kjøtt, brød, bønner og linser  som hovedkilder til jern, og det er plass til mer melk i kostholdet.

– Melk og meieriprodukter er blant få kilder vi har til kalsium og jod, og det gir blant annet også gode proteiner og B-vitaminer. Kalsium er viktig for at barna skal bygge et sterkt skjelett, og jod er viktig for veksten og utviklingen til små barn. En rapport fra Nasjonalt råd for ernæring i fjor viser at norske barn som bruker lite melk, meieriprodukter og hvit fisk kan stå i fare for å få for lite jod, som igjen kan knyttes til forsinket utvikling hos barna, sier Helland-Kigen.

Type melkedrikke

Helsedirektoratet anbefaler at barn får vanlig kumelk først fra de er 12 måneder. Mindre mengder kumelk kan brukes i matlaging mot slutten av første levår (fra ca. 10 måneders alder), og det gjelder også yoghurt og syrnet melk. Drikkemelken fra 1 års alder bør som hovedregel være mager.

– Hva gjelder melk anbefales barn å drikke skummet eller lettmelk, for å etablere sunne vaner tidlig, men helmelk kan være et godt valg til barn som legger dårlig på seg. Kalsiuminnholdet er det samme i de magre melkesortene som i helmelk, sier Helland-Kigen.

Når det gjelder plantedrikker som mandel- soya-, havre- og risdrikk, er det ikke anbefalt som drikke til barn under ett år. Det er kun morsmelk, morsmelkerstatning og vann som er anbefalt som drikke til de minste.

Mindre mengder plantedrikker kan eventuelt brukes i matlaging, men risdrikk skal ikke gis til barn under 6 år på grunn av høyt innhold av arsen. Det er imidlertid viktig å være klar over at selv om plantedrikker kan brukes til en del av det samme som melk, så er ikke næringsinnholdet det samme.

– En del av plantedrikkene er tilsatt kalsium, men de inneholder ikke jod. Melk er den viktigste kilden til jod for små barn, og nok jod er nødvendig for barnas vekst og utvikling, sier Helland-Kigen.

Les også: Sunnere for babyen å spise selv

Mengde melkedrikke

Helsedirektoratet anbefaler at hvis kumelk introduseres før ett års alder, så bør melkemengden begrenses til omkring  0,5 dl per dag. Så kan mengden økes fra 12 måneder. Mengden kumelk og kumelkprodukter bør imidlertid begrenses til små barn (til maksimalt ca. 5-6 dl per dag, inkludert yoghurt).

– Mange barn er svært glade i melk og yoghurt, og en grei tommelfingerregel er at fra barnet har fylt 1 år og får melk å drikke, kan det få 5 desiliter melk og yoghurt om dagen, for å sikre at mat-og drikkeinntaket blir variert, sier Helland-Kigen.

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag