Om testen:

Vurderingen av de 25 barnematproduktene er utført av ernæringsfysiolog Iren Vagstad Ellingsen. Hun har en bachelor i ernæring fra Atlantis Medisinske Høgskole 2010, og jobber nå som ernæringsfysiolog ved Heiaklinikken i Lier, samt at hun har eget firma der hun gir kostholdsråd til grupper, for eksempel skoler, barnehager og idrettslag.

Produktutvalget i testen representerer de fleste typene av barnemat som er til salgs i dagligvarekjedene. Produktene som er testet denne gangen er barnemat som er beregnet på barn mellom 4 måneder og opptil 1 år.

Produktene er vurdert i forhold til hverandre, slik at samme produkt ikke nødvendigvis vil få samme terningkast i en annen test.

I vurderingen har vi gjort forskjell på tradisjonelle middagsglass og rene grønnsaksretter. Sistnevnte vurderer ikke ernæringsfysiologen som fullverdige middagsmåltider, men heller som supplement til et mer sammensatt kosthold. Deres terningkast må derfor ses i en slik sammenheng.

Testen er gjort ut fra innholdsdeklarasjonen, med unntak av produktene fra Semper der vi har innhentet mer informasjon om grønnsaksinnholdet. Smak er ikke et kriterium i testen.

Produktene er kjøpt inn i uke 42, prisen som er oppgitt er det produktene kostet i den butikken de ble kjøpt (Kiwi og Helios).

Ferdiglagde måltider på glass kan være en grei løsning på travle dager for småbarnsforelde, enten det brukes som mellommåltid eller middag.

Det er heller ikke et dårlig alternativ, mener ernæringsfysiolog Iren Vangstad Ellingsen. Hun har testet 25 forskjellige produkter for Klikk.no.

- Kravene til slike middagsglass bør være at de er næringsrike og har gode fettkilder. Alle eksemplene i denne testen er rene produkter uten tilsetningsstoffer. Det er også brukt rapsolje fremfor mindre sunt fett som palmeolje eller dyrefett, oppsummerer hun.

Stor forskjell i andel grønnsaker

I disse glassene er det hovedsaklig brukt rapsolje, solsikkeolje og smør som fettkilder. Produktene i testen er beregnet på barn fra 4 måneder og oppover til cirka 1 år.

Ellingsen har blant annet sett på hvor mye protein, sunt fett og salt de ulike produktene inneholder. Det er også relevant å sjekke hvor mye grønnsaker og kjøtt eller fisk som faktisk finnes i glassene.

- I de fleste produktene er det bra med grønnsaker, men variasjonen i andelen er stor. Det varier fra 20 til 62 prosent. Kjøtt eller fisk utgjør mellom 8 og 10 prosent, forteller ernæringsfysiologen.

Det holder for små kropper, synes hun. Generelt er det også lite tilsatt salt, og hun ser derfor ingen grunn til slakte noen av disse produktene.

Men noen forskjeller finnes jo.

- Det er små ting som gjør utslag på terningkastene, for eksempel ned til to grams forskjell på mengden protein per 100 gram. Generelt er det bra om ingredienser som ris og pasta reduseres til fordel for fisk og grønnsaker, påpeker Ellingsen.

Kyllingfrikassè til topps

Testvinneren er Kyllingfrikassè fra Nestlè. Den har fått flest poeng i denne sammenligningen, en sterk femmer, og var kun to poeng unna å få seks på terningen.

- Den vinner på grunn av mengde protein og kjøtt, og at det er bra med grønnsaker. For at det skulle bli en sekser kunne likevel jeg ønsket enda litt mer grønnsaker. Den har også et fint energiinnhold, karbohydrat- og fettinnhold, og er uten tilsatt salt, forteller hun.

Totalt har fem podukter fått terningkast fem.

- Ellers liker jeg nok også nummer to på listen, Pappas grønnsak- og ørrettfavoritt fra Hipp. Spesielt fordi den inneholder fisk, mer grønnsaker og ellers bare har rapsolje som fettkilde. Den er også uten tilsatt salt, forteller Ellingsen.

- Ikke fullverdig middag

Enkelte av produktene i testen får god karakter, til tross for at det ikke finnes kjøtt eller fisk i dem. Det er fordi de rene grønnsaksrettene har blitt vurdert annerledes.

- Generelt er ikke et glass som kun består av grønnsaker en fullverdig middag for små barn, men det fungerer greit som mellommåltid, forteller ernæringsfysiologen. Hun har derfor vurdert dem deretter.

Produktene som kun inneholder grønnsaker har større forskjeller seg i mellom. Noen har for eksempel tilsatt melkepulver, som gir mer protein og høyere energiinnhold.

Mange vil nok foretrekke å lage grønnsaksmos fra bunnen av selv.

- Jeg tror ikke det er enorm forskjell på å lage grønnsaksmos selv og å bruke disse glassene, rent næringsmessig. Men det er nok lurt å introdusere barna for de ulike råvarene slik at de selv ser hvor maten kommer fra. Dessuten vil det nok gi friskere smak å bruke ferske råvarer i det du lager selv, råder Iren Vangstad Ellingsen.

Les også:

Det er to fruktmoser du bør styre unna

De beste termosene for barn

Noen av disse yoghurtene bør du styre unna

Stor test av fiskekaker

Les hele saken

Noen av produktene vi i Klikk.no tester kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no