Bor du i en by, er det neppe noe problem å fylle hver eneste ukedag med en aktivitet i permisjonstiden.

Babysvømming mandag, babysang tirsdag, babyyoga onsdag, og slik fortsetter det helt til helgen kommer.

Barnevernspedag Nina Stanghov Ulstein, som driver råd og veiledningstjenesten Lykkeligbarndom.no, mener det er bra med aktiviteter for babyen bare det ikke blir for mye.

En om dagen

- Babyen kan fort bli stresset og urolig om hverdagen blir for mye styrt, så man må passe på å ikke overstimulere den lille, sier hun.

Hun mener en grei tommelfingerregel kan være å ikke ha mer enn én aktivitet hver dag.

- Husk at barn også trenger ro for å kunne utvikle seg. Når babyen har opplevd masse, er det viktig med fred for at den skal kunne integrere alle inntrykkene og dermed lære av det den har opplevd, sier hun.

Lek på gulvet

Det å ligge på gulvet og utforske lekene sine kan være mer en nok aktivitet for en baby.

- Vi vet også at frilek er veldig bra for selvfølelsen og utvikling av for eksempel matteferdigheter senere. Noen dager bør dere derfor bare være hjemme og kose dere sammen. Slapp av, nyt permisjonstiden og ta dagene som de kommer, sier Ulstein.

Gjør dere det vil barnet snart aktivisere seg selv ved å åle seg på teppet, krabbe, stable klosser i høyden og sortere leker etter farge eller størrelse.

Tilpass etter formen

- Det er også veldig forskjellig fra mor til mor hvordan man har det etter fødsel. Noen har hatt en tøff fødsel og er veldig slitne, eller de har barn som sover lite eller er urolige. Da kan det ta lang tid før man føler seg klar til å være sosial og møte andre, sier helsesøster Tone Aanderaa.

Hun mener derfor at det må være opp til hver og en å kjenne på sin egen situasjon, og hva man føler at man har overskudd til.

- Jeg vil likevel anbefaler alle nybakte mødre, også de som ikke slitne, til å prioritere fred og ro de første ukene etter fødselen. Barnet trenger å skjermes fra for mange inntrykk, og du trenger å bruke tid til å komme deg, sier hun.

Alle har en grense

Aanderaa mener altså det er veldig viktig også for mor å ta seg tid til å slappe av i permisjonstiden.

- Noen ganger kan det være slik at vi tror vi er klare for mye mer enn vi egentlig orker, og kanskje forstår vi ikke før etterpå at det ble for mye, sier hun.

Et godt tips er derfor å lytte til kroppen.

Husk at du har vært gjennom en stor belastning, og at det er naturlig at du trenger litt tid til å hente deg inn igjen.

Start forsiktig

- Jeg tror heller ikke at det er bra for barnet å være med på for mange aktiviteter i løpet av uken når de er så små. Det er som sagt forskjell på barn, men det er bedre å begynne forsiktig. Blir barnet urolig og overtrett eller virker det harmonisk og fornøyd, spør hun.

Hun anbefaler å bruke tiden til å bli kjent med barnet og hvordan det kommuniserer med deg, og deretter justere aktiviteten etter det.

- For mye aktivitet kan dessuten føre til at du får mindre verdifull tid sammen med barnet der bare dere to kan bli kjent og kommunisere. Kjenn derfor etter om du opplever at du er tilstede med barnet ditt når dere går fra en aktivitet til en annen. Opplever du stress eller føler du at dette er noe som binder dere sammen? Det er du som har svaret på dette, sier hun.

Vent gjerne tre måneder

Når barnet har fylt tre måneder, er det mer mottakelig for stimuli utenifra og klarer å regulere noe mer selv.

- Dette kan derfor være en fin alder å starte med noen aktiviteter. Likevel er det viktig at du fortsatt følger med på barnets reaksjoner etter en aktivitet og ikke har for mye på programmet. Noen mødre liker å gjøre mye i permisjonstiden, mens andre vil ta det mer med ro, sier hun.

Like forskjellig er det for barn, og det kan jo kanskje være lett å glemme at barnet ikke trenger å være som deg.

Aanderaa anbefaler å prøve seg frem med kun en aktivitet først og se hvordan det går.

- Hvis jeg skulle begynt med noe før tremånedersalder, måtte det vært babymassasje. Dette er en rolig og stimulerende aktivitet som man kan fortsette med hjemme, legger hun til.

Finner ikke ro

Blir barnet overstimulert, kan du merke det ved at han eller hun blir urolig, og kanskje får babyen også problemer med å finne ro når kvelden kommer.

- Gi derfor babyen ro til å fordøye alle sanseinntrykkene og opplevelsene. Det er viktig å være tilstede i øyeblikket og senke farten, sier Ulstein.

Ta deg tid til å ligge på gulvet sammen med babyen og bare ha blikkontakt, prate og kommunisere.

- Hverdagen er i dag veldig hektisk Det skal hele tiden skje så mye at vi ofte kan glemme å pleie det aller viktigste - nemlig relasjonen. Babyen får også en bedre språkforståelse og snakker tidligere om det blir snakket mye med og kommunisert med, legger hun til.

Ta babyen med i hverdagen

Ulstein er imidlertid en stor tilhenger av å la barnet være med på hverdagsaktiviteter.

Det er ingen grunn til å skaffe barnevakt selv om du skal i butikken eller spise middag med en venninne, for dette er aktiviteter babyen har godt av å være med på.

- Ha heller ikke dårlig samvittighet om du setter av tid til å vaske klær, ta ut av oppvaskmaskinen eller gjøre annet husarbeid når du er i permisjon. Dette er gjøremål som babyen etter hvert må lære seg selv, og det er kjempefint at den kan være med som observatør og etter hvert får hjelpe litt til, sier hun.

Barn synes jo ofte det er gøy å få lov til å hjelpe til hjemme, og dette er ting dere kanskje ikke vil få tid til å gjøre sammen senere.

- Barn kan ofte bli skjermet for hverdagen og dens gjøremål når de tilbringer hele dagen i barnehagen, sier hun.

Nyt roen

Barnevernspedagogen tror mange undervurderer verdien av de helt grunnleggende aktivitetene.

Vi tror kanskje vi må fylle dagene med det vi ser på som spennende aktiviteter, men det babyen aller helst vil ha er nærhet med sine aller nærmeste.

Babyen har behov for å være, ikke bare gjøre.

- Ta dere derfor god tid til for eksempel stelling og matingen. Et spedbarns hverdag er allerede helt naturlig full av nye inntrykk, nye smaker og nye lukter, og babyen må få muligheten til å ta til seg det den har lært, enten det var på babysvømmingen eller hjemme, sier hun.

Anbefaler babymassasje

Det finnes altså etter hvert mye å velge mellom, og av alle babyaktivieter vil Aanderaa helst anbefale babymassasje.

- Babymassasje styrker kontakten mellom deg og barnet ditt. Aktiviteten fremmer barnets blodsirkulasjon, hjelper det med å slappe av og øker produksjonen av det stressreduserende hormonet oksytocin i kroppen, sier hun.

I tillegg mener hun babysvømming kan være en fin aktivitet for barn som trives med det. 

-  Men vær var på om barnet ditt har det bra i vannet eller ikke, og avslutt hvis det ikke er riktig for babyen, sier Aanderaa.

 

Her er noe av det dere kan finne på i permisjonstiden:

1. Babymassasje

Babymassasje er en stund med kos og nærhet.

På et babymassasjekurs lærer du og babyen hverandres kroppsspråk og knytter sterkere bånd.

Det anbefales å vente til babyen er omtrent seks uker.

2. Barselyoga

Egne kurs for nybakte mammaer med bevegelser som passer i den situasjonen du er nå.

Kontakt mellom mor og barn står i fokus.

Det finnes også egen babyyoga.

3. Babysvømming

Vannaktivitet for de minste der både foreldre og barn er i bassenget.

Det er en nedre aldersgrense på seks – åtte uker på de fleste kurs.

4. Babykino

En del kinoer har egne forestillinger for foreldre med baby.

Filmene vises da gjerne med dempet lyd og litt lys i salen, og det er lov å bevege seg rundt.

5. Barseltrening for mor og barn

Trening for nybakte mødre og baby.

Øvelsene tar hensyn til det kroppen din har vært gjennom, og barna inkluderes i treningen slik at også de får stimulering.

6. Kafébesøk med venninner og babyer

Et koselig kafébesøk med en eller flere venninner kan ikke overvurderes.

Sjekk gjerne med andre småbarnsmødre om det er kafeer i nærheten som er spesielt barnevennlige.

7. Trilleturer

Når du går tur med barnevogn, får du god trim samtidig som både du og den lille får frisk luft.

Dette er en flott aktivitet enten du går alene eller sammen andre nybakte mødre.

8. Barseltreff

Helsestasjonen hjelper mange steder til med å sette sammen grupper av mødre som har fått barn omtrent samtidig.

Her møter du andre som garantert er like opptatt av amming, bleieskift og våkennetter som du er.

9. Åpen barnehage

Åpen barnehage er et godt, pedagogisk tilbud til alle som er hjemme med barn, og mot slutten av permisjonstiden kan det kanskje være fint for barnet å også møte andre barn.

Barnet kommer til Åpen barnehage sammen med en voksen.

10. Lek hjemme på gulvet

Noen dager er det herlig å bare være hjemme.

Legg dere ned på krabbeteppet sammen og utforsk den aller nærmeste verden i fred og ro.

Kilder: babymassasje.no, mamayoga.no, svomming.no

Les hele saken