Kort sagt:

- Svært høyt saltinnhold

- Mye av energien kommer fra mettet fett

- Lite grønnsaker

Dette er ikke hverdagsmat. Her er det langt mer energi pr porsjon enn hva som anbefales til et middagsmåltid. Spiser du hele denne retten i en omgang får du i deg langt over 300 kcal bare i form av mettet fett, og helsemyndighetene anbefaler at maks 10 prosent av det daglige energiinntaket kommer fra mettet fett. Det er litt grønnsaker her i form av kålrabistappe, men langt under 1/3 som er det som er anbefalt. Det er også alt for mye salt – hele 8,1 gram pr porsjon.

Les hele saken

Ingredienser: 1

Kvalitet på ingrediensene. Vurderes/tilpasses produktet - inneholder produktet de viktige og riktige ingrediensene eller f.eks. mange unødvendige tilsetningsstoffer?

Det er mer enn nok kjøtt i denne retten, men den lille klatten med kålrotstappe er ikke i nærheten av å utgjøre 1/3 av tallerkenen.

Næringsinnhold: 1

Vurdering av næringsstoffene i produktet. Generelt skal mest mulig sunt innhold trekke opp.

Veldig energirik rett der størstedelen av kaloriene kommer fra fett, mye av det mettede fettsyrer.

Spesifikasjoner

Produsent Fjordland
Pris 74,90
Ingredienser 33 % komler/raspeballer: Potet, hvetemel, byggmel, salt. 25 % vossakorv og fett: 80 % vossakorv (61 % kjøtt av får, storfe, svin), melk, potetmel, salt, glukose, pepper, antioksidant, konserveringsmiddel, 20 % svinefett. 25 % kålrotstappe: 62 % kålrot, potet, gulrot, smør, salt, bestrålt krydder. 17% saltkjøtt i kraft: 70 % fårekjøtt, vann, salt.
Næringsinnhold Næringsinnhold pr. 100 g: Energi: 197 kcal/822 kJ Protein: 7,7 g Karbohydrater: 11 g Herav sukkerarter: 1,2 g Fett: 14 g Herav mettede fettsyrer: 5,7 g Fiber: 0,9 g Salt: 1,4 g Næringsinnhold pr. porsjon: (600 g) Energi: 1182 kcal/4932 kJ Protein: 46 g Karbohydrater: 65 g Fett: 81 g Herav mettede fettsyrer: 34,2 g Salt: 8,1 g
Kilopris

Konklusjon

Veldig salt rett med mye fettet fett.

Vår karakter

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!