Om testen:

Testen av posesupper er utført for Klikk.no av klinisk ernæringsfysiolog og høyskolelektor Mari Mohn Paulsen ved Bjørknes Høyskole.

Suppene er vurdert og sammenlignet mot hverandre utfra næringsinnholdet i en porsjon (2,5 dl) ferdig suppe, tilberedt etter oppskrift på pakningen. Produktene er vurdert ut fra innholdsdeklarasjonen - smak er ikke et kriterium i testen. Produktene er innkjøpt i desember 2013, priser kan variere.

Er posesuppene så elendig mat som mange skal ha det til? Ikke nødvendigvis. Men med ett unntak er det ikke mye å juble for i denne testen.

Det er ikke mye fisk i fiskesuppen eller sopp i soppsuppen. Gul ertesuppe fra Toro er den eneste av 12 suppene vi har testet som oppnår terningkast 5.

Posesuppene er enkle å lage, går raskt og koster ikke så mye – og mange av suppene smaker godt. Men de må stort sett tilsettes ekstra ingredienser for å utgjøre et fullverdig måltid. 

Selv testvinneren her gir snaue 133 kilokalorier per porsjon - en vanlig middag bør inneholde om lag tre ganger mer energi.

Testet 12 supper

Vi har fått klinisk ernæringsfysiolog Mari Mohn Paulsen ved Bjørknes Høyskole til å vurdere 12 ulike typer posesuppe som selges i dagligvarebutikker. Hun har tidligere testet blant annet lettvinte varmretter og frokostblanding for Klikk.no. 

Suppene er kjente og kjære klassikere som ertesuppe, tomatsuppe og spinatsuppe, to fiskesuppe-varianter, supper med sopp, minestronesuppe, grønnsakssupper, gulasjsuppe og en mer eksotisk thai red curry-suppe.

Ernæringsfysiologens konklusjon er at Gul ertesuppe fra Toro er det beste valget hvis du først skal gå for en pose og ikke lage suppen fra bunnen av selv. 

– Her er det erter som er hovedingrediens, det er veldig bra. Dette gir et relativt høyt proteininnhold sammenlignet med de andre suppene i testen. Det er også positivt at det er brukt rapsolje fremfor palmeolje, og at suppen ikke inneholder så mye sukker og salt, sier Mari Mohn Paulsen om testvinneren.

Det er ikke fisk som er hovedingrediens i fiskesuppen, eller særlig mye sopp i soppsuppen, og spinaten i spinatsuppen er godt gjemt.

Næringsinnholdet er derfor ikke særlig gunstig i de fleste suppene, med noen hederlige unntak som den nevnte ertesuppen. 

Palmeolje i Knorr-suppene

I vår test er det bare suppene fra Knorr som inneholder palmeolje. Dette trekker karakteren ned.

Palmeoljen er hyppig brukt i næringsmiddelindustrien, først og fremst fordi den er billig og har egenskaper som gjør at den egner seg til bruk i ferdigmat og halvfabrikata som posesupper. Men oljen inneholder fettsyrer som øker kolesterolinnholdet i blodet, i tillegg til at produksjonen av palmeolje truer regnskogen.

De suppene som inneholder palmeolje er Knorr Gourmet norsk fiskesuppe, Knorr blomkål- og brokkolisuppe og Knorr gulasjsuppe.

Produsenten Unilever opplyser at de bruker en liten mengde palmeolje i deres produkter, men at de jobber med å finne leverandører som tilbyr miljøsertifisert palmeolje, der produksjonen ikke truer regnskogen. Innen utgangen av 2014 lover de at all palmeolje som brukes i Knorr-produkter skal komme fra sertifiserte leverandører.

Alle suppene fra Toro er fri for palmeolje, her brukes det i stedet blant annet rapsolje.

Obs på saltet

Posesupper inneholder også dessverre en god del salt. De fleste av oss spiser langt mer salt pr dag enn de anbefalte 5 gram om dagen, og mange av "saltfellene" er i ferdigmat og halvfabrikata.

Spesielt for barn er det viktig å unngå å ha et høyt inntak av salt, siden nyrene ikke er utviklet til å ta i mot store saltmengder. Helsedirektoratet anbefaler at barn under to år får i seg under 2 gram salt per dag. Noen av posesuppene inneholder over 2 gram salt per porsjon, og selv om de færreste toåringer spiser så mye suppe på en gang, er det greit å være litt ekstra oppmerksom på saltinntaket. 

Mari Mohn Paulsen anbefaler noen enkle grep som gjør suppa sunnere, mer næringsrik og bedre på smak:

– Tilsett ekstra kjøtt eller fisk i suppa. I fiskesuppa kan du for eksempel tilsette fisketerninger av filet av rød eller hvit fisk, reker eller fiskepudding i terninger. I tillegg kan du tilsette ekstra grønnsaker som gulrot, bønner, linser paprika, løk, brokkoli eller blomkål. 

Kokte egg er dessuten et godt ”suppe-triks”. Det passer spesielt godt i tomatsuppe og spinatsuppe, og gir verdifulle proteiner. Og så kan du servere grove rundstykker eller ferskt, grovt brød ved siden av suppen, da er det plutselig en ganske sunn middag likevel! Les for eksempel denne oppskriften på "Erlings oppjazza fiskesuppe".

Lite energi

Ingen av disse suppe-variantene har nok energi til å være dagens hovedmåltid alene. 

For eksempel har testvinneren 133 kilokalorier per porsjon. En vanlig middag bør inneholde minst 400-400 kilokalorier - dagsbehovet for en voksen person på 70 kilo er 2000 kilokalorier, ifølge Norsk helseinformatikk

Noen barn vil bli sultne igjen kort tid etter måltidet, mens småspiste barn rett og slett vil få i seg for lite næring i forhold til behovet. Men det går for eksempel an å bruke suppen som forrett eller tilleggsrett til middagen, eller som nevnt supplere med ekstra ingredienser og tilbehør i forhold til oppskriften.

Les også:

Disse børstene funker best til oppvasken

Sjekk hvilke matallergier du kan bli kvitt

De beste og dårligste fiskekakene

En wienerpølse får terningkast 6

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!