klikk.no
For deg og familien
Forum Kommentar Mat Helse Tester DIY Bli gravid Gravid Baby 1-3 år 4-6 år 7+ år
svangerskapskvalme,svangerskap,svangerskap og kosthold

BRA MAT: Visste du at du kan forebygge svangeskapskvalme ved sørge for fettsyrebalanse og spise blodsukkerstabil mat? © Foto: Istockphoto

Svangerskapskvalme

Sjekk hva denne maten kan gjøre for deg

Du bør spise dette.

Alvorlig svangerskapskvalme kan ha store konsekvenser for både mor og barn.

Noen, som Martha Gjermo (22), utvikler alvorlig svangerskapskvalme og må legges inn på sykehus for å få intravenøs væske og kvalmestillende midler.

Ukjent årsak

Årsaken til hvorfor noen gravide blir kvalme, kjenner man ikke sikkert. En av de mest utbredte oppfatningene om årsaken til svangerskapskvalme er imidlertid det såkalte HCG-hormonet, hormonet som kroppen kun produserer under graviditeten.

Men også psykisk stress, endringer i samspillet mellom nervesystem og hormoner, feilfunksjon av binyrer og hypofyse, forhøyet nivå av stoffskiftehormon og ubalanse i kjønnshormoner kan ha betydning for utviklingen av svangerskapskvalme.

svangerskapskvalme,svangerskap,svangerskap og kosthold

KVALM: Det er fælt å være kvalm, og spesielt ille er det om "morgenkvalmen" gir oppkast døgnet rundt. © Foto: Istockphoto

Se abottilbud

Fettsyrebalanse

Tone Bjørnson Aanderaa er helsesøster og kostholdsveileder. Hun driver nettstedet toneanderaa.no der hun tilbyr fødselskurs, barsel, ammehjelp og kostholdsveiledning. Hun forteller at kostholdet spiller en stor rolle for din graviditet og at du kan forebygge svangeskapskvalme ved å spise blodsukkerstabil mat og være i fettsyrebalanse.

Av blodsukkerstabiliserende mat anbefales:

  • kjøtt, fisk, egg, fugl, linser, bønner, kikerter, olivenolje, avokado, meierismør, kokos, fet fisk, grønnsaker og bær.

Av mat som styrker fettsyrebalansen anbefales:

  • Omega-3 tilskudd (1-2 ss hver dag). Du bør også redusere mengden korn, margarin og planteoljer som solsikke, soya og mais i kostholdet ditt.

Tips til mat, urter og behandling som kan forebygge kvalme:

  • Ingefær og vitamin B6
  • Når det gjelder behandling av kvalme og oppkast i svangerskapet, er det mest nærliggende å holde seg unna det som utløser kvalme og oppkast. Hvile er også viktig.
  • Ved vanlig svangerskapskvalme gis det ofte råd om små, hyppige og karbohydratrike måltider, for eksempel kjeks.
  • Det kan hjelpe mange å spise hyppig. Noe av årsaken til at dette kan hjelpe mange kvinner, kan være at de er blodsukkerstabile ved at de spiser hyppig og blodsukker går da ikke så mye ned hvis de fyller på med et nytt lite måltid. Det kan ha like stor effekt å spise blodsukkerstabil mat som ikke fører til et ustabilt blodsukker, noe som kan føre til kvalme.
  • Det er også viktig å spise regelmessige måltider og å unngå å bli for sulten. Dette kan i seg selv utløse et kvalmeanfall hos noen kvinner.
  • Lytt til egen kropp og magefølelse. Hold deg unna det du til enhver tid ikke føler for å spise. Spis det du føler for. Men glem ikke at det er viktig å spise variert og næringsrikt for å sørge for at det kommende barnet får det som trengs av næring.
  • Urter som kan hjelpe er ingefær, kamille, peppermynte og bringebærblader.
svangerskapskvalme,svangerskap,svangerskap og kosthold
EKSPERT: Anette Heggemsnes. © Foto: privat
HELSESØSTER:  Tone Bjørnson Aanderaa.
HELSESØSTER: Tone Bjørnson Aanderaa. © Foto: Lillevenn.no

Spis riktig før graviditeten

Kostholdet du har før graviditeten ut til å ha betydning for hvorvidt den gravide blir plaget av alvorlig kvalme.

Tidligere forskning fra Folkehelseinstituttet viser at gravide som får i seg mye sjømat og alliumgrønnsaker som løk, purre og hvitløk, har mindre risiko for å utvikle alvorlig svangerskapskvalme sammenlignet med kvinner som ikke spiser denne maten.

To til tre fiskemiddager per uke regnes som et høyt inntak av sjømat.

Bakgrunnen for undersøkelsen var at noen tidligere studier har vist at kvinner som utviklet den alvorlige formen for svangeskapskvalme hadde et høyere inntak av fett og da spesielt mettet fett. Andre studier har vist at de med alvorlig svangerskapskvalme hadde lavere antioksidantstatus, som igjen kan tyde på et lavt inntak av grønnsaker og frukt.

Det er også kjent at ingefær har en kvalmedempende effekt.

Er det noen som har tips mot kvalme? spør en gravid i vårt forum Barnimagen.

Blodsukker i balanse

- Det å være kvalm i ni måneder er svært tungt å bære for dem som lider av hyperemesis gravidarum. Derfor er det bra at forskningen begynner å se på hva som kan forebygge sterk svangerskapskvalme, slik at man kan få et lettere svangerskap, sier Anette Heggemsnes, akupunktør, homeopat og daglig leder ved Frøyaklinikken i Oslo. Frøyaklinikken arbeider spesifikt med barnløshet/ infertilitet, gravide og tiden etter fødsel.

svangerskapskvalme,svangerskap,svangerskap og kosthold
OPPKAST: Både psykisk stress, endringer i samspillet mellom nervesystem og hormoner kan ha betydning for utviklingen av svangerskapskvalme. © Foto: Istockphoto

Hun råder de som er plaget av svangerskapskvalme til å holde blodsukkeret i balanse. Det betyr at du må spise ofte.

- En diett i retning av lavkarbo med mye grønnsaker er å foretrekke, for dette holder blodsukkeret stabilt, mener Heggemsnes.

Hun har forståelse for at gravide som er kvalme synes det er vanskelig å holde seg unna karbohydrater. Et annet tips du da kan prøve, er å spise en kjeks med litt smør på. Det virker også stabiliserende på blodsukkeret. Det kan bidra til at kvalmen gir seg på sikt.

- Av vitaminer og mineraler kan det være gunstig å ta ekstra tilskudd av B6 og magnesium, forteller Heggemsnes.

Les mer:

Dette bør gravide spise

Ekstrem svangerskapskvalme går i arv

Trygg mat for deg og magen

Kommentarer:

Rina Blekkerud Fungerende redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

På forsiden av Foreldre

FRA SINGEL TIL SINGELMAMMA: Å være alene med barn kan være slitsomt, men også ganske fint, mener forfatter og journalist Tuva Jorfald. Her er hun og datteren Ea på ferie på Korsika.

- Bruk singelmamma-kortet for alt det er verdt

Tuva er singelmamma og har skrevet overlevelsesguide.

diy

Enklere blir det ikke å lære å skrive

Ord og setningsbygging - bokstavelig talt.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

Forsker jubler over denne trenden

- Skjønnhetsidealet blant kvinner er definitivt i endring, mener trendforskeren.

artikkel bilde

Dette gjør jenter feil når de sminker seg

Det er mer enn én feil på dette bildet...

artikkel bilde

Nei, nei, hold albuene borte fra bordet

Du trodde du kunne bordskikk?

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Mest leste på Foreldre

Sjekk hva barnets navn sier om deg

Ta vår uhøytidelige quiz og sjekk hva navnet sier om deg.

Fungerende redaktør:

Leder digitale medier: Tore A. Godager

Redaktør: Susanne Kaluza

Ansvarlig redaktør/direktør: Axel Walø

Kontakt oss: Klikk her
Utgiver: Egmont Publishing

Adresse: Nydalsveien 12, 0441 Oslo

Telefon sentralbord: 22 77 20 00

Tips oss: desken@klikk.no

Klikk.no arbeider etter vær varsom-plakatens retningslinjer for god presseskikk