Ikke alle syklister er opptatt av å komme fortest mulig fram. For noen er det viktigere å få med seg flest mulig handleposer, barn eller pakker fra posten.

Den økte interessen for en bilfri hverdag i byen har skapt en ny bølge av moderne transportsykler - der bagasjeplassen er førsteprioritet.

For tre generasjoner siden var de et hverdagslig syn i både London og Paris: Robuste transportsykler var den enkleste og rimeligste måten å hente eller bringe varer gjennom bykjernen på.

Enten det var digre avisbunker, kasser med melkeflasker, ferske brød eller pakker til posten: Budsyklistene hadde solide lasteplan eller digre bagasjebærere, og var klare for alt.

Nå er lastesyklene på vei tilbake. Små og innovative produsenter designer stadig nye versjoner for byboere som vil bruke bilen mindre og kroppen mer.

På den amerikanske vestkysten snakker de om en sykkelrevolusjon, inspirert av smarte nyttesykler i europeiske storbyer.

Noen modeller plasserer et lasteplan mellom syklisten og bakhjulet, andre gir plass for en diger kasse. Mens amerikanske Xtracycle foreløpig er alene om å levere et forlengersett som monteres bak på en vanlig sykkel. Dermed får du plass til enorme sidevesker og minst to barn bakpå.

På nettet er det lett å se at det går sport i å se hva man får med seg: Hagemøbler, juletrær, tørketromler - alt stroppes fast på lastesyklene, som tåler opp til 200 kilo bagasjevekt.

I Norge er trenden fortsatt i startfasen, men noe er i ferd med å skje. Nylig samlet en hard kjerne entusiaster seg til transportsykkelpiknik i Oslo. Her ser du noen av syklene som deltok, og eierne som elsker dem.

NAVN: Tom-Arne Solhaug. Forhandler av TrioBike hos Krabat AS.

(Bildet øverst i saken)

MIN SYKKEL: Jeg sykler på en TrioBike 2007-modell med elmotor. Ungene har god plass og synes det er topp å sitte foran. Vognen foran kan enkelt demonteres, et ekstra forhjul til sykkelen ligger på undersiden og lar deg sykle videre mens vognen står parkert, for eksempel i barnehagen.

KJØPSINFORMASJON: Spesialtilpassete TrioBike kan kjøpes hos Krabat AS i Asker. TrioBike uten tilpasning kan kjøpes via www.triobike.com. Pris fra cirka 20 000 uten hjelpemotor eller utstyr.

=

Brita sykler på en Burley Nomad med tilhenger. © Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

NAVN: Brita Haneberg.

MIN SYKKEL: Jeg har en Fuji Nevada med Burley Nomad varetilhenger. Denne tilhengeren er lett og praktisk til å frakte litt større ting enn det jeg vanligvis får med meg på en sykkel. For meg betyr det at sykkelen brukes til det aller meste i hverdagen. Mindre bilkjøring, mer tid utendørs og mer trim.

KJØPSINFORMASJON: Trallen er kjøpt hos Syklistenes Landsforening. Sport1 er også norsk forhandler av Burley, prisen er 4 000 kroner. Se info på www.burley.com.

=

Magne sykler når som helst og hvor som helst. © Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

NAVN: Magne L. Heian.

MIN SYKKEL: Jeg sykler på en Surly Big Dummy når jeg skal på butikken, stranda, turer og andre ærend hvor det er greit med litt plass. Den er i bruk hele året, og jeg tar gjerne denne istedenfor kollektivtransport. Takket være lastekapasiteten på denne sykkelen, slipper jeg å ha bil.

KJØPSINFORMASJON: Kan kjøpes komplett eller som ramme hos svenske www.cyclecomponents.com. Veiledende pris for en komplett sykkel er cirka 17 000 kroner.

=

Tore bruker blant annet sykkelen til å forsyne sykkellaget med drikkeflasker og næring. © Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

NAVN: Tore Haslemo fra Sportsklubben Rye.

MIN SYKKEL: Dette er en Kona Ute fra 2009, som er lett modifisert for å brukes som drikke- og næringstransport i lange ritt: Sykkelen brukes til å forsyne Expresslaget til SK Rye med drikkeflasker og næring i lange ritt som Trondheim-Oslo. Lastet med 60 flasker kan den trygt og effektivt forsyne hele laget med to fulle flasker til hver mann - i fart. Dette utføres i løpet av få minutter i hastigheter rundt 40 km/t.

KJØPSINFORMASJON: Sykkelen fås kjøpt via Rå Sport i Oslo og Sykkelbutikken i Bergen.

=

Olav har solgt bilen og sykler nå på en Trek Transport. © Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

NAVN: Olav Torvund.

MIN SYKKEL: Jeg har en Trek Transport, som jeg bruker til handleturer - særlig for å nå en butikk med litt mer interessant vareutvalg enn de kjedelige kjedebutikkene. Etter at jeg solgte bilen, trengte jeg noe for å frakte matvarer hjem fra butikken, pluss annen transport av litt mer enn hva man greit får plass til på en vanlig sykkel.

KJØPSINFORMASJON: Jeg kjøpte den hos Raske Sykler i Oslo. Veiledende pris er 9 990 kroner.

=

Per Kristian har syklet med hele trommesettet som bagasje. © Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

NAVN: Per Kristian Hilden.

MIN SYKKEL: Dette er en SCO Budsykkel fra danske Smith & Co. i Odense, kjøpt i 1990. Den tåler alt - og brukes til småhandling i nærbutikken og frakt av yngstemann til og fra skolen og korpsøvelser og denslags. En gang fraktet jeg faktisk hele trommesettet mitt på sykkelen, men da måtte den trilles.

KJØPSINFORMASJON: Jeg tror ikke denne modellen lages lengre, men det er massevis av slike sykler til salgs på danske bruktmarkeder. En kikk innom Den Blå Avis vil garantert gi deg treff. Se dba.dk.

=

Når Eivind kommer syklende med denne stopper folk ofte opp for å glane litt. © Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

NAVN: Eivind Eidslott med døtrene Marikken og Ea.

MIN SYKKEL: Vi låner nå en Trek Transport som tilhører en venn, og dette er som å gå ombord i en gondol i Venezia. Farkosten er forbløffende estetisk, det er masse plass til både guide, passasjerer og bagasje, framdriften er på alle måter miljøvennlig og folk stopper opp for å se på deg når du kommer seilende inn i byen.

KJØPSINFORMASJON: Sykkelen kan kjøpes gjennom alle Trek-forhandlere, og koster 9 990 kroner med én sideveske bak.

=

Hanne Grethe får plass til to hjelpere på sin Hase Pino. © Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

NAVN: Hanne Grethe Torkildsen med barna Gustav (7 år) og Eva Birna (10 år).

MIN SYKKEL: Dette er en tysk Hase Pino, som er en annerledes tandemsykkel. Her sitter den som styrer og bestemmer bakerst, mens hjelperytteren er plassert foran, som på en liggesykkel. Dette gjør at begge har like god utsikt og at det er lett å snakke sammen. Junior kan til og med ta seg en lur underveis! Bak bruker vi en påhengssykkel for barn nummer to.

KJØPSINFORMASJON: Sykkelen kan kjøpes hos Quality Care som har importert sykkelen til Norge siden 2005.

=

Haukur kan velge mellom grill eller gjester på sykkelen. © Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

NAVN: Haukur Morthens.

MIN SYKKEL: Dette er en Surly Big Dummy, en longtail med ekstra lang bakende som gir mye bedre bagasjekapasitet. Gassgrillen er kun påmontert ved spesielle anledninger! Her kan barna sitte trygt bakpå, og vi har fortsatt plass til det de trenger å ha med seg. Dette er min sykkel de fleste av årets dager, den er både smidig og stabil, også med tung last.

KJØPSINFORMASJON: Sykkelen ble kjøpt komplett fra sykkelverkstedet Jan Pedal i Oslo.

=

Rasmus får god plass til to barn på sin Nihola. © Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

NAVN: Rasmus Leiro, forhandler av Nihola hos Pedalen Sykkelverksted.

MIN SYKKEL: Nihola er en moderne, dansk lastesykkel med god plass til to barn foran. Med to barn og bosted nær byen har Niholaen vært en praktisk familiesykkel for oss. Den er stabil og trygg, får med seg hva som helst - og er ikke minst en utrolig hyggelig måte å forflytte seg på sammen med barna.

KJØPSINFORMASJON: Pedalen i Fredrikstad er eneste forhandler av Nihola i Norge. Denne versjonen koster 21 500 kroner.

=

Halvard Lillevik, forhandler av Bullitt hos sykkelsentralen.no med en dansk Bullitt, med barnesete i skinn og sikkerhetsseler i lastekassen foran. © Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

NAVN: Halvard Lillevik, forhandler av Bullitt hos sykkelsentralen.no

MIN SYKKEL: Dette er en dansk Bullitt, med barnesete i skinn og sikkerhetsseler i lastekassen foran. Jeg ble oppmerksom på den da jeg bodde i København, fordi jeg syntes den så rask ut. Det er den. Her er det fullt mulig å tråkke til når du har skikkelig dårlig tid. Jeg bruker den som en god erstatning for bilen, til og fra jobb og barnehage og hjem.

KJØPSINFORMASJON: Fåes kjøpt gjennom www.sykkelsentralen.no.

Prisene begynner på 16.500.

NAVN: Trond Gunnar Rasmussen.

(Bildet under.)

MIN SYKKEL: Dette er en Akrobat Long John Carrier, som ble importert fra Danmark av forrige eier i 2009. Den har 3 gir og 100 kilo lastekapasitet, fordelt på lasteplanet framme (60 x 60 cm) og et solid bagasjebrett. Ettersom jeg ikke har bil, har jeg et visst transportbehov som denne sykkelen langt på vei dekker.

KJØPSINFORMASJON: Disse kan kjøpes via Esimex Design i Hanstholm i Danmark, prisen i 2009 var ca 10 000 kroner. Se info på www.esimex.dk.

Denne artikkelen er laget i samarbeid med bloggen Sykkelglede.

Les også:

Disse sykkelvognene er best i test

Sykkelvogn er tryggere enn barnesete

Dette bør du vite før du kjøper sykkelhenger

Stor guide til barnesykler

=

Trond Gunnar sin sykkel har tre gir og 100 kilo lastekapasitet. © Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

Les hele saken
Les alt om:

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!