Leker til barn

Tjener rått på kjønnsbestemte leker

Vil du ha gutte- eller jenterefleks? spør damen i butikken. Kjønnsnøytralt er ikke lenger et begrep blant småbarnsprodukter.

KJØNNSBESTEMT: Produkter til små barn er mye mer kjønnsbestemt enn til voksne. Jenter har yndig rosa og strass, mens gutter har maskulint svart med flammer.
KJØNNSBESTEMT: Produkter til små barn er mye mer kjønnsbestemt enn til voksne. Jenter har yndig rosa og strass, mens gutter har maskulint svart med flammer. Foto: Foto: Colourbox
Sist oppdatert

Butikkhyllene avslører at lekene er plassert etter kjønn. I metallgrønne og blå esker finner man guttenes tilbehør: romskip, lastebiler og båter. Gule og lysegrønne innpakninger inneholder små familier og dyr til jentene.

Ifølge Gro Svendsen, administrerende direktør for leketøyskjeden Ringo, finnes det masse kjønnsnøytrale leker.

Jenter og gutter kan leke med de samme lekene, men de leker ulikt og det skyldes undebevisste forskjeller mellom kjønnene fra naturens side, mener hun.

- Det får vi ikke gjort noe med det, sier Svendsen.

Må kjøpe separate leker

- Dette har gått i en retning de siste 30-40 årene, med spesialproduserte leker og klær til barna. Industrien har tatt fullstendig av, og hovedgrunnen til det er ene og alene profitt fra deres side, sier kjønnsforsker ved Universitetet i Oslo, Jørgen Lorentzen, til Foreldre & Barn.

For det finnes leker som også kan gjøre barna smartere.

Industrien tjener nemlig gode penger på å lage ulike leker for gutter og jenter. En liten forskjell i størrelsen til ulike leker gjør at de ikke passer sammen. Sirkusprinsessen får ikke kjøre brannbil, og brannmannen får aldri ri på hennes hvite hest. To adskilte verdener med tydelig markerte grenser og bestemt roller er allerede etablert.

- En vanlig familie må ha mer av alt fordi gutter aldri kan arve leker fra jenter og omvendt. Da må de også kjøpe dobbelt opp av alt, hevder Lorentzen.

Det finnes en forklaring på hvorfor jenter leker med dukker, mens gutter leker med biler.

Økt forbruk

For barna er det i tillegg et stort press på ikke å stikke seg ut, og det blir derfor uakseptabelt for en lillebror å overta søsterens sykkel med rosa glitter, eller langrennski i knallrosa.

- Jeg la også merke til at det store produktet i vinter var kjønnsbestemte ski til barna. Tøffe sorte eller mørkeblå ski med flammer til guttene, og det søte og yndige til jentene, sier Lorentzen.

En annen faktor som kjønnsforskeren mener vi bør ta hensyn til er å se hva dette økte forbruket gjør mot klimaet, siden vi har et så ukritisk forhold til det å kjøpe doble mengder produkter til barna.

Synes du rosa kun er for jenter? Sjekk hvor lett vi lar oss manipulere.

Skaper kjønnsroller

OVERDOSE ROSA: Hva skjedde med den nøytrale grønne sykkelen som både bror og søster kan bruke?
OVERDOSE ROSA: Hva skjedde med den nøytrale grønne sykkelen som både bror og søster kan bruke? Foto: Foto: Colourbox

Ifølge Lorentzen er det vareprodusentene som bidrar sterkest til å lage dagens kjønnsroller, men det er konsumentene som må si at nok er nok.

- Folk ser nå at det faktisk ikke går an å få tak i den helt vanlige hvite ballen, eller den helt nøytrale sykkelen. Det tror jeg provoserer mange, understreker Lorentzen.

Til og med superheltene har blitt enda mer tøffe og mandige.

- Supermann var aldri så muskuløs som det han er nå. Han har nok pumpet mye jern de siste 20-30 årene, sier forskeren.

Lorentzen peker også på et annet paradoks med denne utviklingen.

- Det er fascinerende at i samfunnsstrukturen generelt har likestillingen økt, og kvinner er mye nærmere menn nå enn før, både hjemme og ute. Dette har gått totalt andre veien når det kommer til barna våre, og det er gjort alt for lite forskning på årsakene, forklarer han.

Skaper innsnevring

Forfatter og barnepsykolog Elisabeth Gerhardsen synes forskjellene mellom gutter- og jentelekene har utviklet seg til å bli helt ekstreme, og mener også at det er tydelig at dette er gjort for å tjene penger. Det er svært lite på markedet som er ment for begge kjønn, mener hun.

- Praktisk sett betyr det at en helt vanlig familie må kjøpe dobbelt opp av alt, men utover det skaper denne utviklingen en innsnevring av barnas interesser, sier Gerhardsen til Foreldre & Barn.

Hun viser til at alt fra sandkasseleker, matbokser og tegnesaker til trehjulsykler og vanlige reflekser er overstrødd med rosa glitter eller svarte figurer med hoggtenner.

Hun mener foreldre bør være tydelig ovenfor besteforeldre og andre dersom de ønsker mer nøytral pynt på barneutstyret, og at de selv velger eller etterlyser de mer nøytrale tingene.

Nakne superkvinner

- Jentene blir bombardert med budskapet om at de skal være nusselige, dillete og rosa, mens guttene "skjønner" at de skal være tøffe, aggressive og maskuline. Det har alltid vært noen leker som har vært myntet på ett kjønn, som dukker og biler. Men når nesten alle lekene er blitt så kjønnsbestemte kan barn av motsatt kjønn i stadig mindre grad leke med hverandres leker, fordi de er redde for å bli ertet, sier Gerhardsen.

På samme måte som at kjønnsforsker Lorentzen tar eksempel fra dagens mannlige superhelter trekker Gerhardsen den samme parallellen til de kvinnelige heltene.

- Superkvinnene har unormalt smale liv, men vanvittige store bryster, og veldig lite klær. Allerede i 3-4 års alderen blir jenter påvirket til å tro at det er slik de skal se ut.

- Til og med de maskuline og tøffe dameheltene går nesten nakne, og har bikinitopper som nesten ikke passer til puppene, understreker Gerhardsen.

Må kreve mer

Nasjonal talsperson for Miljøpartiet De Grønne, Harald Nissen, er ikke i tvil om at forbrukerne selv må ta ansvar og kreve mer for sine barn.

- Det er en svakere forbrukerbevissthet når det gjelder barn enn når det gjelder voksne. Klart det finnes spesialbutikker for barn hvor du kan finne leker som passer for begge kjønn av god kvalitet. Noen leker kan også arves, men de store kjedebutikkene styrer dessverre markedet, sier Nissen.

I tillegg mener han at folk generelt er ukritiske når det kommer til bruk og kast, og da hjelper det lite at alle leker og forbruksvarer er så klart delt mellom kjønn.

Nissen er selv i pappaperm nå, og de har ennå ikke kjøpt leker til datteren.

- Til nå har vi bare arvet, men hun er bare ett år ennå. Det er begrenset hvor mye hun trenger av gangen. Vi bare bytter på lekene, og da virker de nye for henne, sier han.

Ingen bærekraft

I lengden kan ikke forbruket opprettholdes i samme tempo som i dag.

- Vi er siste generasjon som kan holde på slik. Om 50 år vil vi se tilbake på denne kulturen som noe helt grotesk og uten bærekraft.

Og det gjelder også de som ikke egentlig har råd i utgangspunktet. Mange av lekene er i tillegg av veldig dårlig kvalitet, går raskt i stykker, kastes og blir erstattet.

- Barna i dag får ikke mulighet til å velge, de læres naturlig opp til å bli rå forbrukere, understreker Nissen.

Administrerende direktør for leketøyskjeden Ringo, Gro Svendsen mener det er helt feil at barn ikke kan velge kjønnsnøytrale leker.

- Det finnes massevis av kjønnsnøytrale leker som lego, playmo, puzzlespill og andre brettspill, sier Svendsen til Foreldre & Barn.

Hun påpeker at trendene blant barna kommer i bølgedaler. Det at noen småjenter kommer i prinsessealder er helt naturlig. Likevel leker både gutter og jenter sammen med både lego og playmo. De leker bare på ulike måte.

- Da playmo skulle lansere et nytt sykehus observerte de hvordan jenter og gutter lekte samme. Det var helt klare rollefordelinger, der guttene kjørte sykebilen i full fart, lempet pasienten av ved sykehuset, og lot jentene overta ansvaret derfra, forteller Svendsen.

Etter snart 35 år i bransjen har hun lang erfaring i hva barn interesserer seg for, og hun mener altså at endringene ikke har vært så veldig markante.

Les også:

Her er lekene foreldre hater.

Forskerne ba barna rangere hvem de ville være venn med

Slik leker du med barna dine

Tips til morsomme barneleker

10 tips som gjør babyen din smart

Følg oss på Facebook - trykk på liker!

På jakt etter brukt barneutstyr? Sjekk Foreldre & Barn-Torget.

Foreldre & Barns iPad-utgave er på over 140 sider og koster 49 kroner i Apples App Store.

Denne saken ble første gang publisert 27/06 2012, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også