Mange har store forventninger til sommerferien. Da skal vi kose oss masse, tilbringe tid med barna, besøke venner og slektninger, reise til utlandet, male hytta, rydde i hagen - og ikke minst ha masse deilig sex! Høres det kjent ut? Seksualrådgiver Siv Gamnes sier til Foreldre & Barn at det er vanlig å skru opp forventningene i sommerferien. Men da kan du fort bli skuffet.

- Ikke forvent at du kommer til å ha mer sex enn normalt i ferien. I sommerferien ligger det ofte dårligere til rette for å ha sex enn ellers. Når du er hjemme, klarer du alltid å finne luker hvor det passer å ha sex, men det er ikke like lett hos svigers eller på hytta. Sommerferien er ikke tiden for å ta igjen for all den «tapte sexen» fra resten av året, forteller hun.

Hvordan takler dere at barnet ser at dere har sex?

Konfliktnivået øker

I hverdagen ser vi hverandre ofte kun noen timer på ettermiddagen og kvelden, og da skal vi gjerne få tid til fritidsaktiviteter og venner, også. Men i ferien er vi plutselig sammen 24 timer i døgnet. Det er en stor omveltning for mange par, forteller Gamnes.

- Det kan være vanskelig å være så tett innpå hverandre som man gjerne er i sommerferien, så det kan være godt med en tilvenningsperiode. Man trenger jo ikke å gjøre absolutt alt sammen, sier Gamnes, som får støtte av sexolog Heidi Solvang.

- Konfliktnivået er ofte høyere i sommerferien fordi vi er sammen hele tiden. Derfor er det viktig at begge partene i et forhold får dyrke sine egne interesser også. La for eksempel mannen i forholdet få dra på fisketur med gutta. Da mener jeg ikke at han skal stå i fiskeelva hele sommerferien, men en tur nå og da har forholdet bare godt av. Da har han mange nye opplevelser å snakke om når han kommer hjem, sier Solvang.

Sexfakta

  • 65 prosent av nordmenn mener sex er viktig for dem.
  • 53 prosent av nordmenn er fornøyde med sexlivet.
  • 72 prosent har hatt samleie i løpet av de siste tre månedene.
  • 56 prosent av nordmenn synes det er lett å snakke med partneren om hvordan vi vil ha sex.
  • Mange tar i bruk hjelpemidler som er med på å heve opplevelsen. Mest populært er: massasjeolje (32 prosent), glidemiddel (31 prosent) og vibrator (30 prosent).
  • De som er misfornøyd med sexlivet, sier dette skyldes at de ikke har sex ofte nok (56 prosent), at de savner en partner (34 prosent), savner variasjon og spenning (21 prosent), har mangel på lyst (20 prosent), fysiske hindre (14 prosent) eller stress (11 prosent).

Kilde: RFSU-undersøkelsen «Sex og kondom og sånn» for 2011.

Ta en sexpause

Fortvil ikke dersom det er vanskelig å få til en hyrdestund bak tynne teltduker eller på barndomsrommet. Ifølge den amerikanske terapeuten Ian Kerner kan det faktisk være sunt for sexlivet å ta en sexpause. I boken «Sex detox» skriver han at sengekosen kan skjule store problemer i parforholdet, og at en avholdsperiode kan hjelpe deg å avdekke disse.

Metoden til Kerner går ut på at begge parter blir enige om å ikke ha sex i 30 dager. I denne perioden skal man i stedet reflektere over sin egen seksualitet og hva som påvirker sexlivet. På denne måten skal man oppnå en bedre forståelse av det seksuelle samlivet og parforholdet som helhet, mener Kerner.

- Å ikke ha sex kan være sexy! Istedenfor å late som om du er utslitt, syk, for mett etter middagen eller ser på en dokumentar om hvalers migrasjonsmønster, kan du omfavne og lade opp igjen intimiteten ved å ikke ha sex, skriver Kerner i boken «Sex detox».

Dropp kjedelig sex

Går du på en smell underveis i fasteperioden, er det ifølge Kerner ingen krise - så lenge sexen var god.

- Jeg mener ikke at man absolutt ikke kan, eller kommer til å ha, sex i løpet av disse 30 dagene. Ulykker skjer jo. Det viktigste er at du ikke har sex som er kjedelig og sjelløs, skriver Kerner.

Solvang mener også at en periode uten sex kan være sunt. Sex skal ikke være noe du gjør ut av plikt, men nytelse.

- Hvis det ikke blir noe sex i sommerferien, så er ikke det verdens undergang. Jeg tror det er viktig å senke forventningene. Det er mye annet man kan gjøre for å vise at man er glad i hverandre. Man kan kline, holde hender og bare ligge tett inntil hverandre og lukte på hverandre, mener Solvang.

Flørt med hverandre

Gamnes vil ikke gå så langt som å oppfordre par til å ta en pause fra sex i sommerferien, men det er heller ikke noe man bør stresse med.

- Senk forventningsnivået. Ikke stress med å ha sex, men prøv å få litt tid for dere selv innimellom, selv om det kan være vanskelig, sier Gamnes, som råder par til å bruke ferien til å flørte med hverandre.

- Det jeg synes er viktigst i et forhold er å beholde flørten. Det ligger store utfordringer i det å etablere - og ikke minst holde ved like - et parforhold. Så det å ha tid til hverandre, som ferier gir anledning til, er også et gode det er vel verd å ta vare på. Derfor synes jeg ikke at man ensidig skal fokusere på muligheten til sex og eventuelt deppe over den sexen som det aldri ble tid til. Benytt heller ferien til å gjøre det de fleste ikke får tid til ellers i hverdagen - nemlig å flørte med hverandre.

FART PÅ SEXLIVET: En pause kan gjøre underverker.

FART PÅ SEXLIVET: En pause kan gjøre underverker. © Istockphoto

Få fart på sexlivet

I boken «Sex detox» råder den amerikanske terapeuten Ian Kerner par til å ta 30 dager uten sex for å få fart på sexlivet igjen. Lyst til å prøve? Her er en kortversjon av oppskriften:

Kom i gang (dag 1-5)

Det første du bør gjøre er å lage en detox-dagbok. Her skal du skrive ned tanker, følelser og observasjoner gjennom hele perioden. Hver morgen når du våkner, skal du slappe av og gjøre pusteøvelser i fem minutter før du står opp. Prøv å tømme hodet ditt for tanker og indre monolog mens du fokuserer på hva du føler. Disse følelsene skal du etterpå skrive ned i dagboken.

I denne perioden skal du gjøre opp status i sexlivet ditt. Hva er bra og hva ønsker du å forbedre?

Den siste dagen i hver periode er det tid for litt egentid. Dette er en gave til deg selv for å ha gjennomført det. Dette kan være alt fra massasje til en tur i parken. Det viktigste er at du gjør det alene. Kerner anbefaler også at du på den siste dagen i hver periode setter deg ned med partneren din og diskuterer hvordan det har gått så langt i prosessen. Fokuser på å holde samtalen positiv, og snakk om hva du har lært om deg selv.

Din seksuelle helse (dag 6-9)

I denne perioden skal du fokusere på faktorer som påvirker sexlivet ditt som du vanligvis ikke tenker over. Seksuell helse og generell helse henger sammen, så Kerner vil at du i løpet av disse dagene finner ut om du trener nok, spiser riktig, holder et lavt stressnivå og sover nok. Kanskje du ønsker å gjøre noen endringer på noen av områdene?

Seksuell sosialisering (dag 10-15)

For å få et sunt seksuelt forhold med din partner, mener Kerner at du må gå tilbake i tid og se på hvordan ditt seksuelle mønster har blitt til. Du skal tenke over hva du lærte og erfarte om sex og forhold i oppveksten og ungdomsårene, og hvordan disse erfaringene dine har formet deg.

Tidligere forhold (dag 16-20)

I denne perioden skal du tenke gjennom dine tidligere forhold, og hvordan de har påvirket deg. Med hvem og når var for eksempel første gang du holdt hender, ditt første kyss, første gang du hadde sex, osv. Tenk også over hvilke drømmer du har for det forholdet du er i nå. Hva med partneren din? Har dere de samme drømmene?

Utforsk ditt kjærlighetskart (dag 21-25)

I løpet av disse dagene skal du utforske kjærlighetskartet ditt - et unikt erotisk fingeravtrykk, som avgjør hva du tenner på og ikke tenner på, sine seksuelle fantasier og frykter. En måte å gjøre dette på er å reflektere over tidligere erotiske opplevelser du husker godt.

Her og nå (dag 26-30)

I den siste perioden skal du fokusere på ditt nåværende forhold, både det seksuelle og samlivet generelt. Det som skjer utenfor soverommet påvirker også det som skjer innenfor soverommets fire vegger. Hvordan er energien i forholdet? Har du tillit til partneren din? Den siste dagen skal du lese gjennom hele detox-dagboken, og reflektere over perioden.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!