"Så flink du er!" - Hvor mange ganger om dagen sier du denne setningen til barnet ditt?

Skryt er en naturlig del av hverdagen for de fleste. Men skal vi tror ekspertene er det ikke sikkert konsekvensene av den velmenende skryten er så gode som man skulle tro. Ros er nemlig ikke bare positivt.

- Det kan bli for mye. Dersom barn får ros hele tiden vil dette kunne føre til at rosen mister sin verdi. Det kan også gjøre at barnet faktisk kan miste interessen for aktiviteten det gis ros for mener doktorgradsstipendiat ved Pedagogisk Forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo, Anders Nordahl Hansen.

Ønsker du at barna dine virkelig skal kjenne stolthet når de får ros, er også tilbakeholdenhet et godt stikkord. De kan nemlig opparbeide seg en viss immunitet mot skryt.

- Man trenger ikke å gi ros for aktiviteter der både barnet og den voksne forventer mestring. Barn er dessuten også ofte flinke til å avsløre overdreven ros fra foreldre og andre voksne, forteller Nordahl Hansen til Foreldre&Barn.

Feil virkelighetsoppfatning

Roser du stadig barnet ditt for alt det gjør er det også en fare for at livet ute i den virkelige verden, som på skole og i barnehage vil bli forvirrende. Der er det ekstra viktig at barn forstår det sosiale samspillet.

- Hvis man har gitt nokså ukritisk mye ros, vil dette barnet muligens få seg en overraskelse i møte med andre barn. Det kan være vanskelig å oppleve at man ikke er den "verdensmesteren" man hele tiden har blitt fortalt at man er, forteller Nordahl Hansen.

Mye skryt kan også virke mot sin hensikt. Selv om tanken egentlig er å bygge opp trygghet og selvtillit, kan det fort slå andre veien.

- Det finnes mange måter å rose barn på, og noen måter vil kunne virke stressende på barnet. Dette kan skje hvis barnet føler at forventningene er for store, slik at frykten for å mislykkes blir påtrengende, forteller han.

=

Å, SÅ FLINK: Det er fort gjort å skryte uhemmet av barna sine. Kanskje du bør roe det ned et par hakk? © Istockphoto

Ikke bare prestasjoner

Pedagog Kirsti Apeland er opptatt av at prestasjoner ikke skal være det eneste grunnlaget for skryt. I et ellers prestasjonsorientert samfunn mener hun det er viktig at vi viser barna at de har verdi på grunn av hvem de er, og ikke på grunn av hva de presterer.

- Man bør være forsiktig med å skryte på grunn av prestasjoner. Får man positiv tilbakemelding hver gang man klatrer høyest eller tegner finest kan det gi et uttrykk for at man må være verdensmester i alt for å ha verdi, sier hun, og fortsetter;

- Når barn sier "se på meg", er det oftest det de ønsker at man skal gjøre. De trenger som regel ikke en bekreftelse på at de er "flinke".

Men hva betyr egentlig det? Skal man ikke kunne gi barna positiv tilbakemelding? Joda, sier Apeland. Men det er lurt å være bevisst på hvordan man gjør det.

- Det er veldig vanlig å si at man er "flink" til alt mulig. "Du er så flink til å tegne", eller " Du er så flink til å kle på deg". Men hva ligger i det å være flink? Og er det egentlig så viktig å være flink i alt mulig?, spør Apeland.

Hun mener ordet blir brukt altfor ukritisk og at det ofte kan føre til at barn føler de må være "flinke" til en hver tid, uten at de egentlig vet hva som ligger i det.

- Kommenter i stedet hva barnet gjør og forklar hvorfor det var bra. Da blir det lettere for barnet å forstå hva du egentlig mener. "Nå var du rask til å få på deg klærne. Så fint at du var det, nå som vi hadde så dårlig tid", forklarer hun.

Skill mellom selvtillit og selvfølelse

Å bygge opp selvtilliten til barna er noe de fleste av oss er opptatte av. Men selvfølelsen er egentlig det vi bør være mest konsentrerte om, mener Apeland.

- Det er viktig å skille mellom de to. Selvtillit er basert på hva vi kan eller mestrer, mens selvfølelsen handler om å ha verdi som menneske uavhengig av prestasjoner, forteller hun.

Roser vi barna for alt de får til kan det gi dem god selvtillit og en følelse av mestring. Men ønsker vi at de skal føle seg trygge på sin egen verdi, uavhengig av hva de presterer, er det lurt å være bevisst på at man også gir tilbakemeldinger på andre områder, for eksempel for gode handlinger og væremåter.

- Gi uttrykk for at du liker å være sammen med barnet og setter pris på det, uavhengig av om han eller hun av og til er sinna eller gjør dumme ting. Vis at det ikke bare er handlinger og prestasjoner som gir barnet verdi, forklarer pedagogen.

Forsiktig med utseende

Det er ikke uvanlig at vi skryter av et barns utseende. " Så fin kjole du har på deg i dag", eller "Så fin du er på håret.", er vel noe de fleste av oss sier til barn med jevne mellomrom. Men her er det også viktig å holde tunga rett i munnen.

- I stedet for å kommentere barns utseende, kan man heller si; "Så hyggelig å se deg!", sier Apeland.

- Man kan jo også kommentere om barnet har på seg et nytt klesplagg, har ny frisyre eller lignende, men da kan man si:" Oi, du ser annerledes ut, har du klippet håret? Har du ny kjole?". Da ser du barnet, og det er som regel det de er ute etter; å bli sett, ikke nødvendigvis bli skrytt av, fortsetter hun.

Det er også verdt å merke seg at det er jentene som er mest utsatte når det gjelder denne typen skryt. Hvor ofte er det vi sier til en gutt at han er fin på håret, sammenlignet med en jente?

- Selvsagt er det lov å si at et barn er fin på håret, men hvis det er utseendet som blir kommentert hver gang, kan det være skummelt. Spesielt for jenter, som er de som oftest må forholde seg til kommentarer om utseendet, forklarer Apeland.

Også Nordahl Hansen støtter Apelands bekymring når det gjelder skryt for utseendet.

- Overdreven ros og skryt av ytre kvaliteter, som utseende, vil føre til at barnet blir svært oppmerksom på slike ting, forteller han.

Ikke slutt å rose

På tross av mange faremomenter når det kommer til skryt, er det viktig å påpeke at det tross alt er viktig for barn med positive tilbakemeldinger.

- Oppmuntring og ros fører til at barn får en følelse av å mestre noe og dette vil kunne føre til økt selvtillit i forbindelse med oppgaven barnet får ros for. Det kan også gi økt selvfølelse generelt hos barnet, forteller Nordahl Hansen.

Klarer du å rose på en fornuftig måte og i en passelig mengde vil dette tilsammen gi det beste resultatet.

- Da vil også barna lære å bedømme når ros virkelig er på sin plass, sier pedagogen.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!