klikk.no
For deg og familien
Forum Klubben Mat Helse Tester Shop Magasin Bli gravid Gravid Baby 1-3 år 4-6 år 7+ år
Dette bildet sjokkerer mange amerikanskje kjeks-elskere.

BRYSTSJOKK: Dette bildet sjokkerer mange amerikanskje kjeks-elskere. © Foto: Kraft Foods

Oreo-reklame med brystvorte skaper storm

Denne annonsen skulle du aldri ha sett

Reklamen for Oreo-kjeks er blitt en hit på nettet, selv om den egentlig aldri skulle vært vist.

Bildet av den koreanske babyen med brystvorta i munnen og en kjeks i neven går sin seiersgang på internasjonale nettsteder.

Støtende i USA

Teksten «Milk’s favorite cookie» banker inn budskapet om at melk og Oreos hører sammen fra første stund.

Mange av oss som elsker Oreos og kaker som inneholder Oreos, tenker nok at dette var en reklame som var både søt og morsom?

Det synes imidlertid ikke alle i Oreos hjemland USA,skriver Daily Mail, som selv publiserer en sladdet versjon av bildet.

Amerikanere flest har nemlig ikke det samme forholdet til amming og brystvorter som europeere - eller for den saks skyld asiater. Derfor går det fortsatt gjetord om den gangen Janet Jackson nesten viste brystknoppen under Super Bowl-pausen i 2004.

Både på Twitter og andre diskusjonsforum har kritikken haglet mot kampanjen, som mange synes er halvpornografisk og uetisk.

For intern bruk

Nå hevder kjeksprodusenten at bildet aldri var ment å komme utenfor selskapets fire vegger.

Kraft Foods – morselskapet til Oreo – forsikrer at reklamebildet kun var ment for intern bruk.

– Denne reklamen ble lagd av vårt reklamebyrå Cheil Worldwide i Sør-Korea for å brukes én enkelt gang på et internt forum. Det var aldri vår hensikt at den skulle vises offentlig, sier en talsperson for Kraft Foods.

En villet tabbe?

Han tilbakeviser også ryktene om at reklamekampanjen skal ha blitt kjørt i Sør-Korea.

– Bildene er aldri blitt brukt, verken i Korea eller noen på noen andre av våre markeder, sier han.

Det er likevel sådd et mistankens frø: Kanskje har reklame-smartingene lekket bildet med viten og vilje, og satset på at det vil spre seg vitralt på nettet.

I så fall har de gjort en god jobb.

Kommentarer:

Susanne Kaluza Redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

På forsiden av Foreldre

KYLLINGER

Gøy for unga i påsken

Lag morsomme påskepomponger med ungene.

=

Søtsaker for slikkmunner

Disse fristelsene er utrolig nok sukkerfrie.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

Du vil ikke tro det du ser

Genial måte å skille egg og hvite på!

artikkel bilde

Kjenner du igjen kjendisen?

Nei, det skal nemlig mye til...

artikkel bilde

- Interiøret er for oss som bor her

Se hvordan keramikeren har utnyttet hver krik og krok i Ullevål Hageby-leiligheten.

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Mest leste på Foreldre

Selv ekspertene ble overrasket over hvilken som vant

Vi har blindtestet 10 ketchuper.

Idun tomatketchup

Dette er testpanelets klare ketsjup-favoritt.

Heinz tomato ketchup

Denne er så søt at den kunne vært brukt som kakeglasur.

Redaktør:

Leder digitale medier: Tore A. Godager

Redaktør: Susanne Kaluza

Ansvarlig redaktør/direktør: Axel Walø

Kontakt oss: Klikk her
Utgiver: Egmont Publishing

Adresse: Nydalsveien 12, 0441 Oslo

Telefon sentralbord: 22 77 20 00

Tips oss: desken@klikk.no

Klikk.no arbeider etter vær varsom-plakatens retningslinjer for god presseskikk