Annonse

Synne Bakker

Redaksjonen Foreldre & Barn

Hvilken julekake er dette?

Sjekk om du husker navnene på julens godsaker!

Bildet av den koreanske babyen med brystvorta i munnen og en kjeks i neven går sin seiersgang på internasjonale nettsteder.

Støtende i USA

Teksten «Milk's favorite cookie» banker inn budskapet om at melk og Oreos hører sammen fra første stund.

Mange av oss som elsker Oreos og kaker som inneholder Oreos, tenker nok at dette var en reklame som var både søt og morsom?

Det synes imidlertid ikke alle i Oreos hjemland USA,skriver Daily Mail, som selv publiserer en sladdet versjon av bildet.

Amerikanere flest har nemlig ikke det samme forholdet til amming og brystvorter som europeere - eller for den saks skyld asiater. Derfor går det fortsatt gjetord om den gangen Janet Jackson nesten viste brystknoppen under Super Bowl-pausen i 2004.

Både på Twitter og andre diskusjonsforum har kritikken haglet mot kampanjen, som mange synes er halvpornografisk og uetisk.

- For intern bruk

Nå hevder kjeksprodusenten at bildet aldri var ment å komme utenfor selskapets fire vegger.

Kraft Foods - morselskapet til Oreo - forsikrer at reklamebildet kun var ment for intern bruk.

- Denne reklamen ble lagd av vårt reklamebyrå Cheil Worldwide i Sør-Korea for å brukes én enkelt gang på et internt forum. Det var aldri vår hensikt at den skulle vises offentlig, sier en talsperson for Kraft Foods.

En villet tabbe?

Han tilbakeviser også ryktene om at reklamekampanjen skal ha blitt kjørt i Sør-Korea.

- Bildene er aldri blitt brukt, verken i Korea eller noen på noen andre av våre markeder, sier han.

Det er likevel sådd et mistankens frø: Kanskje har reklame-smartingene lekket bildet med viten og vilje, og satset på at det vil spre seg vitralt på nettet.

I så fall har de gjort en god jobb.

Rina Blekkerud, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!