klikk.no
For deg og familien
Forum Kommentar Mat Helse Tester DIY Bli gravid Gravid Baby 1-3 år 4-6 år 7+ år
Dette bildet sjokkerer mange amerikanskje kjeks-elskere.

BRYSTSJOKK: Dette bildet sjokkerer mange amerikanskje kjeks-elskere. © Foto: Kraft Foods

Oreo-reklame med brystvorte skaper storm

Denne annonsen skulle du aldri ha sett

Reklamen for Oreo-kjeks er blitt en hit på nettet, selv om den egentlig aldri skulle vært vist.

Bildet av den koreanske babyen med brystvorta i munnen og en kjeks i neven går sin seiersgang på internasjonale nettsteder.

Støtende i USA

Teksten «Milk’s favorite cookie» banker inn budskapet om at melk og Oreos hører sammen fra første stund.

Mange av oss som elsker Oreos og kaker som inneholder Oreos, tenker nok at dette var en reklame som var både søt og morsom?

Det synes imidlertid ikke alle i Oreos hjemland USA,skriver Daily Mail, som selv publiserer en sladdet versjon av bildet.

Amerikanere flest har nemlig ikke det samme forholdet til amming og brystvorter som europeere - eller for den saks skyld asiater. Derfor går det fortsatt gjetord om den gangen Janet Jackson nesten viste brystknoppen under Super Bowl-pausen i 2004.

Både på Twitter og andre diskusjonsforum har kritikken haglet mot kampanjen, som mange synes er halvpornografisk og uetisk.

For intern bruk

Nå hevder kjeksprodusenten at bildet aldri var ment å komme utenfor selskapets fire vegger.

Kraft Foods – morselskapet til Oreo – forsikrer at reklamebildet kun var ment for intern bruk.

– Denne reklamen ble lagd av vårt reklamebyrå Cheil Worldwide i Sør-Korea for å brukes én enkelt gang på et internt forum. Det var aldri vår hensikt at den skulle vises offentlig, sier en talsperson for Kraft Foods.

En villet tabbe?

Han tilbakeviser også ryktene om at reklamekampanjen skal ha blitt kjørt i Sør-Korea.

– Bildene er aldri blitt brukt, verken i Korea eller noen på noen andre av våre markeder, sier han.

Det er likevel sådd et mistankens frø: Kanskje har reklame-smartingene lekket bildet med viten og vilje, og satset på at det vil spre seg vitralt på nettet.

I så fall har de gjort en god jobb.

Kommentarer:

Rina Blekkerud Fungerende redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

På forsiden av Foreldre

Kjetil Fremstad har prøvd andre yrker, men kommer alltid tilbake

Ett sted gjør ham nemlig mer lykkelig enn andre.

STAND UP: - Jeg har vært gravid to ganger i Tyskland. Der var det nesten konkurranse om hvem som var raskest til å tilby meg plassen sin da jeg vagget inn på tog eller trikk, skriver Jona Runarsdottir.

Reiser du deg for gravide på bussen? Det bør du

Kanskje du synes hun gløder, men tro meg – de fleste av oss lider av skranglete bekken, hovne føtter og verkende rygg.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

- Dette skjer dessverre noen ganger og er helt uakseptabelt!

Ekspertenes råd: 10 ting du aldri skal gjøre som bryllupsgjest.

artikkel bilde

- Dette baconet burde ikke vært salgsvare

Testpanelet råder deg til å styre unna en av disse.

artikkel bilde

Testen kan vise grad av depresjon

Får du over tjue poeng, bør du søke hjelp.

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Mest leste på Foreldre

- Jeg kan jo ikke si til kjæresten min at jeg ikke liker sønnen hans!

Mange sliter med å være stemor. Det kan de ikke snakke om. Ikke til noen.

Stoler du på partneren din?

Du elsker nok partneren din. Men stoler du på ham eller henne? Ta vår quiz!

Helena (6) måtte amputere begge beina etter sykehustabbe

Helena (6) lærte å gå to ganger.

Fungerende redaktør:

Leder digitale medier: Tore A. Godager

Redaktør: Susanne Kaluza

Ansvarlig redaktør/direktør: Axel Walø

Kontakt oss: Klikk her
Utgiver: Egmont Publishing

Adresse: Nydalsveien 12, 0441 Oslo

Telefon sentralbord: 22 77 20 00

Tips oss: desken@klikk.no

Klikk.no arbeider etter vær varsom-plakatens retningslinjer for god presseskikk