I forbindelse med Klikk.nos store undersøkelse om bleiepriser ba vi butikkjedene opplyse oss priser og faste rabatter.

Her er svaret vi fikk fra Ica og Rimi:

"Hos både Rimi og ICA har vi et bleiebonuskort, hvor du får hver fjerde pakke med Pampers bleier uten å betale for den. Du kan velge fritt fra Pampers-serien, og du trenger ikke å kjøpe alle tre pakkene samtidig", skriver kommunikasjonsrådgiver Lise Mette Kjellberg i en epost.

Ingen skilting

En rabatt på linje med Kiwis bonuskort altså. Men vi lette høyt og lavt etter bonusen i ICA- og Rimi-butikker uten å finne den.

I ni av ti butikker vi besøkte sentralt i Oslo var det ikke opplyst om denne rabatten. Ingen skilting, ingen bannere, ikke ett ord om rabatten i prisinformasjonen.

Unntaket var ICA Maxi på Bjølsen, som hadde klar og tydelig skilting av rabatten.

- Rabatten skal være tydelig merket med både skilter og på hyllene, og ekstra godt merket på Rimi, der vi retter oss spesielt mot småbarnsfamiliene, sier Lise Mette Kjellberg i ICA/Rimi.

- Men når rabatten skal synes godt, hva skyldes det da rabatten var usynlig for kundene i ni av ti butikker vi besøkte?

- Det må skyldes tilfeldigheter. Vi har ikke noen annen forklaring.

Må kjøpe mer

Mens bleierabatten brukes jevnlig i markedsføring av Kiwi-butikkene, er ICA-rabatten altså betydelig mindre markedsført, i hvert fall i de butikkene vi har besøkt.

Med mindre du har lest denne saken eller vet om rabatten på forhånd, betyr det at du må betale kr. 1,80 for en Pampers-bleie på ICA Nær. Det er markedets desidert høyeste pris.

På ICA må du også kjøpe bleier for en langt større pengesum før bleierabatten inntreffer, sammenlignet med de andre butikkjedenes rabattordninger. Pampers-bleiene på ICA/RIMI selges i pakker med 50 bleier.

Du må altså kjøpe 150 bleier for å få de neste 50 gratis.

Til sammenlikning må du handle 87 Libero-bleier på Kiwi for å få 29 gratis.

Ikke opplysningsplikt

Det er ikke påbudt å opplyse åpent om rabatter, påpeker Jo Torkel Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet.

- Man kan ikke kreve at det opplyses om bestemte rabattordninger. Dette er ikke regulert av markedsføringsloven.

Men det er god service og normalt å forvente at kundene får vite hvilke rabatter butikken kan by på, mener Gjedrem.

Les også:

Her er bleiene billigst

De beste barnevogn-kjøpene

Så høyt blir barnet ditt

Så mye sparer du på å harryshoppe babyutstyr

Dette sier navnet ditt om hvem du er

Les hele saken
Les alt om:

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!