treningstips til småbarnsforeldre

IKKE OVERDRIV: 15 treningstimer i uka og tøffe konkurranser bør ikke være målet til en vanlig småbarnspappa, mener Puls-Yngvar. © FOTO: Geir Dokken

treningstips til småbarnsforeldre

PLANLEGG: Når barna er på fotball- eller dansetrening, bør du selv bruke tida til å ta deg en løpetur, råder Jill Jahrmann. © FOTO: Bjørn Inge Karlsen

– SETT AV TID I TIMEPLANEN

Det kan nok hende at du føler deg tvunget til å være mer aktiv når du har små barn enn du hadde før, men tro ikke at løfting, bæring og gjeting av en 1-åring kan erstatte trening.

  • - Nei, da må du i tillegg gå lange trilleturer flere ganger i uka for å bruke nok energi, sier Jill Jahrmann, fysioterapeut med mastergrad i idrettsvitenskap og emneansvarlig ved Norges Idrettshøgskole.
  • I likhet med Puls-Yngvar, mener hun det er nødvendig å prioritere trening, selv om du ikke er motivert.

- Følelsen av å bli forstyrret av barna hele tida, og aldri ha tid til å sette seg ned med en kopp kaffe, gjør vi lett kan få følelsen av at vi er veldig aktive, men slik er det ikke nødvendigvis, sier Jahrmann.

  • Har du derimot større barn, og deltar aktivt i deres lek, herjing, ballspill og turer opp akebakken, kan det hende dette til en viss grad kan erstatte trening. Det finnes nemlig mange morsomme aktiviteter du kan gjøre sammen med barna, og som samtidig kan bidra til å gjøre deg sprek.
  • Du bør prioritere kondisjonstrening om du har lite tid, råder treningseksperten. En joggetur er for de fleste noe av det enkleste å få til. I tillegg er det fordel å lure inn noen styrkeøvelser for holdningen og for bein og rumpe.
  • - Roøvelser er bra. Sørg for at du får strukket ut brystet skikkelig. Mange ferske småbarnsforeldre, særlig mødre, blir veldig lute i holdningen. Øvelser for bein og rumpe skal gjøre deg bedre rustet til håndtere hverdagens mange løft på en riktig måte, sier Jahrmann.

Barna hennes er 1 1/2 år, 4 år og 6 1/2 år. Selv får hun tid til tre til fire treningsøkter i uka, og tidspunktene for disse er alltid klare seineste søndag kveld for den kommende uka.

- Det blir ikke noe av om jeg ikke har satt av tid i timeplanen. Jeg prøver å trene rett etter jobb én dag i uka, om morgenen en annen dag, i tillegg til at jeg alltid får presset inn ei økt i helga. Om det blir flere økter, trener jeg i åttetida etter at barna har lagt seg, men det er det tyngste tidspunktet, innrømmer hun.

  • Har du større barn som skal på fotballtrening eller lignende, har du ingen unnskyldning for ikke å bruke denne tida til selv å ta deg en joggetur.

- Veldig mange foreldre sitter på rumpa og ser på barnas fotballtrening. Barn er ikke avhengige av at foreldrene ser på dem mens de trener, understreker Jahrmann.

Har du noen gang hadde dårlig samvittighet fordi du sjelden får tid til å trene? Du er nok ikke alene.

En fersk undersøkelse blant 1000 småbarnsforeldre, utført av Foreldre & Barn, avslører at mer enn åtte av ti mener det er vanskelig å finne tid og overskudd til trening når man har små barn.

Menn flinkest?

Fem av ti sier de trener mindre nå enn før de fikk barn, og like mange oppgir også at de er i dårligere form enn før. Fire av ti trener sjeldnere enn en gang i uka eller aldri.

Åtte av ti er enig i at det er lett å forfalle i småbarnsfasen hvis man ikke passer på, og nesten ni av ti tror livet som småbarnsforeldre går mye lettere hvis man er i god form.

Nesten halvparten tror menn er flinkere enn kvinner til å prioritere treningen, mens bare 15 prosent tror det motsatte... Resten svarte "vet ikke" eller "ingen forskjell".

Ikke ekspresslanking

Sliter du med overflødige kilo, svak muskulatur eller dårlig kondis, er det bare å prioritere beinhardt, men ikke vær for tøff med deg selv om du er nybakt mor.

Ekspresslanking etter fødselen kan være skadelig for både mor og barn.

For mye skryt

Yngvar Andersen, treningseksperten kjent fra PULS på NRK, er blant dem som klarer å prioritere trening. Både han og kona har fortsatt å trene etter at datteren Karla (10 mnd. på bildet) kom til verden.

Han er imidlertid ikke spesielt imponert over småbarnspappaer som jobber lange dager, og trener 10-15 timer i uka for å gjøre det bra i konkurranser, og som skryter av det.

- Det er ikke tøft å ofre familien for sin egen utvikling. Skal du få det til, kan du ikke makse hele tiden. Å være en god pappa er den viktigste jobben jeg har. Det er irrasjonelt å tro at du er en super pappa hvis du aldri er til stede i barnas liv.

- Må være til stede

Yngvar mener det er et tegn på at vi har det altfor godt her i landet når til og med småbarnsfedre drømmer om lange ekspedisjoner og å bestige høye fjell.

- Det virker som om mange har mistet evnen til å stoppe opp og bare være til stede - selv når de står overfor det største mirakelet de noen gang kommer til å oppleve, sier Yngvar, som i tillegg til å tipse norske tv-tittere om trening, også er aktuell med boka Kom i form med Yngvar (supersprek på 7 uker).

Jogging er jobb.

At Yngvar alltid er full av energi og overskudd, er ikke helt sant. Det hender at han ligger langflat på sofaen og spiser sjokolade. Han trenger ikke å jogge for å føle seg bra. Karlas tilstedeværelse er nok.

Men han jogger likevel. Selv i småbarnstiden har han tid til å spise sunt og trene de magiske tre timene i uka, gjerne med Karla sovende i vognen. At han ikke har lappen, gjør at han ofte tar beina fatt.

- Jeg jogger med Karla i vanlig vogn. Eneste fordel med joggevogn er at det går fortere. Treningseffekten er den samme med vanlig vogn.

Legg ned lista

Selv synes han ikke det har vært vanskeligere å finne tid i hverdagen til trening etter at han ble pappa. Hele familien tar seg ofte en kort, felles treningsøkt på stuegulvet hjemme.

Yngvar tror mange småbarnsforeldre, og kanskje særlig mammaer som er mest hjemme med barna, legger lista for høyt.

- Det viktigste i begynnelsen er å komme seg ut på tur. Babyen skal jo sove uansett. Ser du en bakke, kan du ta litt ekstra lange og kraftfulle skritt. Mage- og styrkeøvelser kan du gjøre hjemme på stuegulvet når babyen er våken. Små babyer kan også brukes til vekter. Det synes mange babyer er moro. Gå i trapper, bær handleposer og bytt ut noen kafébesøk i barseltiden med trimturer.

Moro-trening er bonus

I sin nyeste bok skal han få sofasliterne opp og i form på sju uker ved hjelp av enkle treningstips og kostholdsråd - bare de skriver under på at de vil følge dem.

- Det er ikke noe hokus-pokus. Men man må ikke tro at trening bare er lystbetont. Mye av treningen gjennomfører jeg bare fordi at jeg vet at det er godt for meg. Trening er som jobb: noe man bare må gjøre. Er det moro, er det bonus!

Les mer:

Bli kvitt skyldfølelsen

Slik blir dere supermamma og superpappa

Sextips til småbarnsforeldre

Knipene som redder underlivet

Slik roer du små villstyringer

Avstemning

Når trener du helst?

15% stemmer
Om morgenen
11% stemmer
Midt på dagen/i lunsjen
23% stemmer
Rett etter jobb
48% stemmer
Etter barna har lagt seg
3% stemmer
Stort sett i helgene
Les hele saken
Les alt om:

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!