=

Noen leker fenger. Andre går raskt i bøtta.

Til tross for at det stadig introduseres nye leker, både tekniske og avanserte, er det noen av de gode, gamle som fremdeles topper statistikken.

Her finner du de beste nettbutikkene for leker.

Knapt et hjem uten

Stablepyramiden, Rock-a-Stack, har solgt nærmere 45 millioner eksemplarer siden den kom på markedet i 1962.

Den dag i dag selges fremdeles over én million eksemplarer i året av denne snart 50 år gamle leken verden over.

Stabler man alle de solgte pyramidene oppå hverandre, ville stabelen rage over 10.000 kilometer i været, eller rundt 30.000 Eiffeltårn oppå hverandre.

På verdens største leketøysmesse i Nürnberg , har stablepyramiden fremdeles en fremtredende plass på standen til sin eier, amerikanske Fisher-Price, selv om den konkurrerer mot langt mer moderne leker og spill for barn.

- Denne leken kommer til å holde seg populær i mange tiår fremover. Den er tidløs, sier direktør Kathleen Alfano som leder Fischer Prices Play Lab, et forskningssenter for utvikling av leker i USA.

Hun har jobbet med utvikling av leker i 30 år.

- Stablepyramiden er den ultimate leken for små barn. Barna kan blant annet stable de fem plastringene oppå hverandre, og bli kjent med størrelsesforhold og farger gjennom lek. Etter ett halvt århundre, er den det mest solgte produktet vårt, og vi kommer ikke til å ta den ut av vårt sortiment i overskuelig fremtid.

=

=

Ring, ring

Til tross for at vi lever i mobilens tidsalder, og at dagens barn knapt har sett en "ordentlig" telefon, er leketelefonen Chatter Phone en av bestselgerne til Fisher-Price.

Leken har hittil vært den første telefonen i livet til minst 26 millioner barn, og flere skal det bli, skal vi tro selskapet som reintroduserer telefonen i mange land i forbindelse med sitt 80-årsjubileum i år.

Også i Norge lå stablepyramiden og telefonen på salgstoppen i fjor.

Men det aller første leketøyet som selskapet introduserte i 1931 var Dr. Doodle. Da kostet draleketøyet tre dollar. I dag er den lille anden blitt et samleobjekt, og prisene er kommet over 81 000 amerikanske dollar, eller nærmere en halv million norske kroner.

Et annet draleketøy, Little Snoopy, ble introdusert i 1966 og har solgt i ti millioner eksemplarer. Det betyr at de siste 46 årene er det blitt solgt cirka 700 eksemplarer over disk hver dag verden over.

- Disse lekene er bevis for at man ikke alltid trenger å tenke nytt. Noen ganger er det gamle best, sier Kathleen Alfano som legger til at selskapet hvert år lanserer omkring 200 nye produkter.

Les mer om lekene som gjør smårollingen smart.

Nostalgiske foreldre

Lekebutikken ToysRUs på Alnabru i Oslo bekrefter at noen leker holder seg populære år etter år, andre forsvinner raskt som døgnfluer. Det er ikke bestandig lett å forutsi hvilke leker som vil holde hodet over vann, og hvilke som drukner i mengden.

- Klassikere som treleker, Barbiedukker, leker fra Brio og Lego holder seg populære år etter år. Disse går aldri av moten selv om salget kan går litt opp og ned, sier varehussjef Alex Krogh hos ToysRUs.

- Også plastleker som for eksempel stablepyramiden og leketelefonen fra Fisher-Price, selger jevnt og trutt blant småbarnsforeldrene bekrefter han.

- Når det gjelder babyleker, ser vi ofte at foreldrene kjøper de samme lekene som de selv lekte med da de var små. De har et nostalgisk forhold til lekene, og velger solide merker som de kjenner igjen, sier Krogh.

Det er ikke bestandig at disse lekene er best, men foreldrene har ofte bestemt seg fordi de ikke kjenner til andre med samme kvalitet, og kanskje billigere, varianter av den samme leken.

Les også:

Sjekk om leken er farlig

Leker bryter støygrense

Gi barna mobil før det er for sent

=

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!