I 1997 truet Mattel med å gjøre popgruppen Aqua betydelig fattigere. Barbie-produsenten mente at kjempehiten «Barbie Girl» bidro til å ødelegge dukkens gode navn og rykte, og truet med rettssak og søksmål i multimillionklassen.

Kortere skjørt

Men tidene endrer seg: Skjørtene er blitt kortere og dristigere, og brått er Aqua-Barbie mer spiselig for de amerikanske dukke-mogulene. Derfor gjør Mattel Aqua-Lene og de andre bandmedlemmene enda rikere.

På amerikansk TV ruller det nå en kjempekampanje for Barbie, akkompagnert av - nettopp - «Barbie Girl». Noe som medfører at en ny generasjon Barbie-jenter for første gang får høre Aquas superhit.

Artikkelen fortsetter under videoen

Mer barnevennlig

Selv om de opprinnelige verselinjene om «kiss me here, touch me there» og «undress me anywhere» er byttet ut med mer uskyldige fraser som «lots of fun», så er sangen blitt en gjenåpnet gullgruve for det dansk-norske bandet.

Det som skal ha fått Mattel til å skifte mening var reklameguruenes hellige overbevisning om at «Barbie Girl» sitter som lim i øret, noe alle som har hørt sangen kan underskrive på.

Verdenssuksess

På verdensbasis har Aqua solgt over 28 millioner plater. Og i 1997 var «Barbie Girl» No 1-hit i 36 land.

Videoen ligger ute på Youtube, og seertallene drar seg mot 30 millioner!

Se Barbie Girl-videoen her (ekstern lenke).

For tiden er Aqua i gang med å lage sanger til sitt tredje album, som skal komme på markedet neste år.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!