Barn påvirker foreldres innkjøp, mer enn foreldrene liker å tro.

Bestemmer mer enn de tror

Østerrikske forskere observerte 178 foreldre på avstand når de hadde med seg barna i butikken. Etterpå ble de intervjuet om hvor mange varer de trodde barna hadde fått dem til å kjøpe.

Foreldre var i gjennomsnitt bare klar over halvparten av de kjøpene som ble initiert barna.

- De fleste foreldre virker som de er ganske ubevisste på hvor mye de små påvirker innkjøpene deres, sier Claus Ebster,en av forskerne bak studien til Sciene Daily .

Les også: Shopping i New York

Ikke planlagte kjøp

Ettersom mange av innkjøpene i en dagligvarebutikk er impulsive, burde verken foreldre eller butikkeiere undervurdere barns påvirkning, sier Udo Wagner, professor i handelsadministrasjon på universitetet i Wien, der forskningen ble gjort.

Les også: Strengere forbud for reklame rettet mot barn

I barnehøyde

Forskerne undersøkte også hva som påvirket antall varer som barna valgte.De varene som sto i barnehøyde, ble oftest valgt. I butikker er dette gjerne godteri, som er strategisk plassert der for å bl.a. friste både voksne og barn.

Les også: Presser mat i barna sine

Les også: Yoghurten bar bør styre unna

Les hele saken
Les alt om:

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!