Annonse

Synne Bakker

Redaksjonen Foreldre & Barn

Hvilken julekake er dette?

Sjekk om du husker navnene på julens godsaker!

Målet med nye retningslinjer er en strengere, felles regulering av markedsføringen av usunne matvarer beregnet på barn under 16 år som inneholder mye fett, sukker eller salt. Det er Verdens helseorganisasjon (WHO) som har tatt initiativ til å starte nettverket, som ledes av Helsedirektoratet.

- Mange barn og unge har et ugunstig kosthold. Dette er et globalt problem, og ønsket er et felles internasjonalt regelverk, forteller divisjonsdirektør Knut-Inge Klepp i Helsedirektoratet.

Les også: Gen får deg til å velge usunn mat

Reklamen virker

Klepp påpeker at det brukes meget lite penger på råd om sunne matvaner, i forhold til de summene som går med for å reklamere for usunn mat. Og reklamen virker.

- Forskning viser at barna legger merke til reklamen, som påvirker deres adferd og holdninger til mat, sier Klepp, som påpeker at de ser på markedsføring i vid forstand når de arbeider med de nye retningslinjene.

- Bruk av kjente tegneseriefigurer i annonsering og på emballasje, plassering av varer i butikk og bruk av gratis gaver, leker og samleartikler er eksempler på markedsføring som vil omfattes av de nye reglene, sier Klepp.

Målet er å legge fram de nye retningslinjene i mai 2010.

Forbrukerombudet er positiv til dette nettverkets arbeid. De har selv undersøkt markedsføringen av sukker-, salt- og fettholdige matvarer i forbindelse med TV-program for barn og unge, og konkluderer med at det er flust av slik reklame på TV.

- Etter min vurdering vil en lovregulering på området være det neste egnede steget for å redusere denne type markedsføring, sier Bjørn Erik Thon på egne hjemmesider.

Les også: Junkfood skader barnet

Enorme summer

Med tanke på at reklame rettet mot barn faktisk har effekt, er det kanskje ikke rart at produsenter bruker vanvittige mengder penger på nettopp dette. I juli i fjor kunne det amerikanske Federal Trade Comission (FTC) legge fram resultatene av en studie som nettopp tok for seg markedsføring av mat og drikke rettet mot barn og unge.

Studien viste at det i USA i 2006 ble brukt overveldende 1,8 milliarder dollar på reklame rettet mot barn og unge. Pengene ble blant annet brukt til å knytte karakterer fra Supermann- eller Pirates of the Caribbean-filmene opp mot matvarer i kinoreklamer, på TV, på produktenes emballasje, på internett eller på plakater i butikkene.

Studien viste dessuten at matprodusenter skapte egne korttidsprodukter, som frokostblandinger eller kjeks, til ære for disse filmkarakterene.

Les også: 1 av 10 er overvektige

Rina Blekkerud, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!