klikk.no
For deg og familien
Forum Kommentar Mat Helse Tester DIY Bli gravid Gravid Baby 1-3 år 4-6 år 7+ år
USUNNE MATVANER: Noe regler for markedsføring av usunn mat rettet mot barn og unge, kan bidra til et bedre kosthold.

USUNNE MATVANER: Noe regler for markedsføring av usunn mat rettet mot barn og unge, kan bidra til et bedre kosthold. © Foto: Colourbox

Markedsføring av mat

Strengere regler for reklame mot barn

Et europeisk nettverk vil regulere reklame for usunn mat rettet mot barn.

Målet med nye retningslinjer er en strengere, felles regulering av markedsføringen av usunne matvarer beregnet på barn under 16 år som inneholder mye fett, sukker eller salt. Det er Verdens helseorganisasjon (WHO) som har tatt initiativ til å starte nettverket, som ledes av Helsedirektoratet.

– Mange barn og unge har et ugunstig kosthold. Dette er et globalt problem, og ønsket er et felles internasjonalt regelverk, forteller divisjonsdirektør Knut-Inge Klepp i Helsedirektoratet.

Les også: Gen får deg til å velge usunn mat

Reklamen virker

Klepp påpeker at det brukes meget lite penger på råd om sunne matvaner, i forhold til de summene som går med for å reklamere for usunn mat. Og reklamen virker.

– Forskning viser at barna legger merke til reklamen, som påvirker deres adferd og holdninger til mat, sier Klepp, som påpeker at de ser på markedsføring i vid forstand når de arbeider med de nye retningslinjene.

– Bruk av kjente tegneseriefigurer i annonsering og på emballasje, plassering av varer i butikk og bruk av gratis gaver, leker og samleartikler er eksempler på markedsføring som vil omfattes av de nye reglene, sier Klepp.

Målet er å legge fram de nye retningslinjene i mai 2010.

Forbrukerombudet er positiv til dette nettverkets arbeid. De har selv undersøkt markedsføringen av sukker-, salt- og fettholdige matvarer i forbindelse med TV-program for barn og unge, og konkluderer med at det er flust av slik reklame på TV.

- Etter min vurdering vil en lovregulering på området være det neste egnede steget for å redusere denne type markedsføring, sier Bjørn Erik Thon på egne hjemmesider.

Les også: Junkfood skader barnet

Enorme summer

Med tanke på at reklame rettet mot barn faktisk har effekt, er det kanskje ikke rart at produsenter bruker vanvittige mengder penger på nettopp dette. I juli i fjor kunne det amerikanske Federal Trade Comission (FTC) legge fram resultatene av en studie som nettopp tok for seg markedsføring av mat og drikke rettet mot barn og unge.

Studien viste at det i USA i 2006 ble brukt overveldende 1,8 milliarder dollar på reklame rettet mot barn og unge. Pengene ble blant annet brukt til å knytte karakterer fra Supermann- eller Pirates of the Caribbean-filmene opp mot matvarer i kinoreklamer, på TV, på produktenes emballasje, på internett eller på plakater i butikkene.

Studien viste dessuten at matprodusenter skapte egne korttidsprodukter, som frokostblandinger eller kjeks, til ære for disse filmkarakterene.

Les også: 1 av 10 er overvektige

Kommentarer:

Rina Blekkerud Fungerende redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

På forsiden av Foreldre

Spontanabort

Sen menstruasjon kan bety tidlig abort

Tegnene på en tidlig spontanabort kan være vanskelig å legge merke til.

Hun som gjør barna trygge

Helsesøster Laila Holst Johansen jobber tett på både spedbarn og skoleelever. Hun støtter barna gjennom livet.

TØRRE OG VARME: Det er sånn vi vil ha vinterskoene, men de fleste av disse skoene er dårlige på å holde fuktighet ute.

Med feil sko får ungene kalde og våte føtter

Vi har testet ni vintersko for barn.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

Tre ting du absolutt ikke må gjøre neste gang du spiser ute

Du gjør vel ikke dette når du spiser på restaurant?

artikkel bilde

- Dette skjer dessverre noen ganger og er helt uakseptabelt!

Ekspertenes råd: 10 ting du aldri skal gjøre som bryllupsgjest.

artikkel bilde

Med feil sko får ungene kalde og våte føtter

Vi har testet ni vintersko for barn.

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Mest leste på Foreldre

- Jeg kan jo ikke si til kjæresten min at jeg ikke liker sønnen hans!

Mange sliter med å være stemor. Det kan de ikke snakke om. Ikke til noen.

Stoler du på partneren din?

Du elsker nok partneren din. Men stoler du på ham eller henne? Ta vår quiz!

Helena (6) måtte amputere begge beina etter sykehustabbe

Helena (6) lærte å gå to ganger.

Fungerende redaktør:

Leder digitale medier: Tore A. Godager

Redaktør: Susanne Kaluza

Ansvarlig redaktør/direktør: Axel Walø

Kontakt oss: Klikk her
Utgiver: Egmont Publishing

Adresse: Nydalsveien 12, 0441 Oslo

Telefon sentralbord: 22 77 20 00

Tips oss: desken@klikk.no

Klikk.no arbeider etter vær varsom-plakatens retningslinjer for god presseskikk