I ukens Donald Duck & Co, nr. 14 kan du lese historien "Hundevakten" av den spanske Donald-tegneren Cèsar Ferioli! For de som har lest Donald en stund er dette et kjent navn. Ferioli lager både serier for ukebladet og Donald Pocket og er kjent for å tegne både Donald og Mikke og være en av de som behersker det best. Vi har vært så heldige å få et intervju med serietegneren!

God dag Ferioli! Hva er bakgrunnen din som serietegner? Jo, i starten jobbet jeg i Recreo Studios, hvor jeg lærte meg yrket. Mine første oppdrag gjorde jeg for Pif et Hercule, et fransk tegneserieblad, Topolino, det italienske Donald-bladet pluss at jeg gjorde noen Disney-historier for Ehapa, det tyske Disney-forlaget. I studioet tok jeg også andre strøjobber. Spesielt husker jeg noen Asterix-illustrasjoner. I 1984 forlot jeg Recreo og startet i Comicup studio. Der lagde jeg Disney-historier for Oberon i Nederland og Le Journal de Mickey, det franske Donald-bladet hvor jeg for det meste gjorde Mikke-historier i Claude Marins strek og bevegde meg bort fra 70-tallstilen, ikke veldig populært. Etterhvert viste det seg at Helge Barner fra Egmont, det nordiske Disney-forlaget var interresert i tegningene mine og kontaktet meg. Det skjedde i 1988 og siden har jeg bare jobbet direkte for de nordiske bladene Donald Duck & Co, Anders And & Co og Kalle Anka & Co. I de siste årene, på grunn av mangel på arbeid har jeg jobbet litt for Sanoma, det hollandske Disney-forlaget. Nå er jeg innvolvert i et nytt prosjekt, der jeg tegner tegnerserier basert på Angry Birds for den finnske spillprodusenten Rovio.

Når startet du å lage Disney-serier og hvorfor? Det må kanskje bli i 1980. Den gangen gjorde gjorde jeg en lenger historie for Topolino, “L’isola dei sogni sfuggenti”, på norsk "Drømmeøya". Som barn elsket jeg alt Disney, men på den tiden tenkte aldri over hvor vanskelig det var å lære å tegne sånn!

Kunne du fortelle oss litt om prosessen bak å lage en tegneserie? Vel, jeg er fortsatt “old school” så jeg bruker ikke noe elektronisk tegnebrett eller andre former for den slags type elektroniske hjelpemidler. Alt jeg bruker er papir, blyant, tusj og penn. Den eneste forskjellen fra hvordan jeg gjorde det før i forhold til nå er at jeg scanner seriene og bruker Photoshop til å rentegne, ramme inn og komponere sidene samt fylle de sorte flatene. Til slutt sendes tegneserien inn til redaktøren for godkjennelse.

Noe av det spesielle med seriene dine er at du har latt både vår elskede and og mus opptre i samme historie. Hva tenker du om den uskrevne regelen som sier at Donald og Mikke ikke kan opptre i samme historie? Det er egentlig ingen streng regel her. Før meg mener jeg å huske at både Gottfredson og Paul Murry samt flere andre har laget historier der begge opptrer samtidig. Jeg er enig i at det ikke er den vanlige måten å tenke på; at Donald og Mikke heller opptrer hver for seg, men det varierer fra tid til tid.

src="http://i1135.photobucket.com/albums/m633/Donaldsamler/mikdon_zps7dc57f47.jpg" alt="" width="613" height="335">

To verdener møtes; endene og musene. Saken fortsetter på neste side!

Har du noen favoritt innen Disney-tegnere eller Disney-historier av andre tegnere? Først og fremst hele produksjonen til  Carl Barks and Floyd Gottfredson. De skapte universet og nådde høyder som jeg mener er umulig å overgå. Et rikt univers hvor du kan finne så mange dyktige kunstnere. Daniel Branca, Marco Rota, Giorgio Cavazzano, Kari Korhonen, Daan Jippes, Paul Murry, Clause Marin, Al Taliaferro, Don Rosa, Romano Scarpa … Og mange flere!

Har du noen favoritt blandt dine egne historier? Jeg husker veldig godt mange av dem. Shambor og Tåkeøya blandt annet, men jeg håper at min beste ikke er ferdig enda.

src="http://i1135.photobucket.com/albums/m633/Donaldsamler/flyye_zpse11adb15.jpg" alt="" width="274" height="393">src="http://i1135.photobucket.com/albums/m633/Donaldsamler/kamp_zps882193b2.jpg" alt="" width="301" height="400">

Historiene om landet Shambor ble gitt ut i DD&Co fra 1998 til 2006. Tåkeøya var en serie på ni episoder som gikk i DD&Co i 2003.

Har du noen tips for unge som ønsker å lage deres egne tegneserier? Bare tegn, tegn mye. Og hvis det er mulig kom så nærme du kan til en god tegner. Det er den beste snarveien til å bli god. Det er likevel vanskelig siden de fleste serietegnere er ensomme ulver … En tegneserie er en historie og det viktigste å tenke på er at du forteller en historie til leseren. Uannsett hvor god tegner du er må du bruke dine ferdigheter til å gjøre historien mest tiltalende og lett å forstå. Å bruke kunstneriske ferdigheter kun for forbause leseren og glemme selve historien er en stor tabbe jeg har sett blitt begått av mang en kunstner.

Les Feriolis "Hundefangeren" i Donald Duck & Co nr. 14!

Les hele saken
Les alt om:

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!