Hva er en melding?

En melding er en hendelse som starter én eller flere instruksjoner. Det kule er at en figur kan sende en melding som en annen figur deretter lytter til. Tenk deg at du løper etter en ball og sier «Treff!» hver gang du berører ballen. Ballen kan da reagere på meldingen og for eksempel flytte på seg.

Her er en variant av programmet fra del 3 – med meldinger.

Du kan styre Donald med piltastene, og når Donald berører ballen, sender han meldingen «Treff!». Ballen venter bare på å få ta imot en «Treff!»-melding. Når det skjer, flytter den seg 10 steg.

I et spill ønsker du kanskje å ha mange figurer, noe som kan bli vanskelig å håndtere. Da kan du benytte deg av kloner.

Hva er en klon?

En klon er en kopi av en figur som du kan skape med programmet når det kjører. På den måten kan du få hundrevis av figurer på skjermen med veldig lite koding.Det finnes en egen hendelse-kloss som kan starte et skript når klonen blir skapt.

 

Her har vi et program hvor Donald skaper en klon av en ball når man trykker på mellomromtasten. Ball-figuren gjemmer seg straks programmet starter. Dette for at vi ikke skal se ballen før den er skapt. Når ballen starter som klon, går den til samme posisjon rundt Donald og viser seg. Den originale ball-figuren er jo skjult!

Deretter beveger ball-klonen seg forover en stund.

Så slettes den. Hvis vi ikke gjør det, blir den på skjermen til programmet slutter.

Dette kan være litt vrient, men prøv å gjøre det selv i for eksempel Scratch, så blir det enklere å forstå! Husk å eksperimentere og ha det gøy!

 

 

Etter dagens kurs kan du gjøre denne morsomme øvelsen: SJEKK HER

Hvordan gikk det? Her er LØSNINGEN

 

KONKURRANSE: LAG DITT EGET SPILL!

Er du klar for å bli med i konkurransen? Her finner du elementer du kan bruke: TRYKK HER

Og send inn spilllinken til oss på mail: donaldpost@egmont.com

En vinner får en SUPER MARIO MAKER WII U PREMIUM PACK!

SUPER MARIO MAKER WII U PREMIUM PACK

 

Vil du ha flere oppgaver å bryne deg på? Sjekk ut Kodeklubbens sider HER

 

TIPS FRA MINECRAFT-DESIGNEREN

Husk at en datamaskin ikke vet av seg selv hvordan programmet ditt skal fungere, den gjør bare det du har programmert den til. Alt som skjer i en datamaskin er programmert av noen.

Skal en ball sprette mot en vegg? Da må det programmeres!

– Jens «Jeb» Bergensten, sjefdesigner hos Minecraft

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!