TESTPANELET (fra venstre): hans Ole Arnesen, Øystein Mørk og Vegard Aarnes. © Foto: Øivind Lie

KAPASITET: Vi sagde skiver av en solid stokk og tok tiden. © Foto: Øivind Lie

.

BALANSE: Kvisting er en bra test på om saga er godt balanser © Foto: Øivind Lie

KJEDESTRAMMING: At kjedet alltid er passe stramt krever en del justering. Da må ikke justeringsskruen sitte kronglete til. © Foto: Øivind Lie

Om testen:

Testpanelet:

Vegard Aarnes er skogbrukssjef Hobøl, Spydeberg og Askim, skogbruksutdannet, og driver eget firma innenfor trefelling. Han fasiliterer også kurs i skogbruk og vedproduksjon.

Øystein Mørk, skogbruker og vedprodusent. har mange års erfaring med hogst og vedproduksjon.

Hans Ole Arnesen, med over 30 års erfaring som skogsarbeider, er en av landets med brukte instruktører innen aktivt skogbruk.

Vi har testet kløyveøkser, og ganske nylig vedkløyvere. Da er det helt naturlig å følge på med en skikkelig motorsagtest.

Vi har testet åtte sager i det som kalles mellomsegmentet. Det betyr motorstørrelse mellom 40 og 50 kubikk, og rett over 2kW motorkraft.

Sagene er beregnet på avanserte hobbybrukere som har vokst fra den minste saga, og vil ha redskap som er kraftig nok til mer omfattende trefelling, kvisting og kapping av ved.

Kriterier

Vi har vurdert sagene etter fire hovedkriterier: Brukervennlighet, kapasitet, sikkerhet og byggekvalitet.

Under brukervennlighet har vi vurdert hvor lettstartet saga er, om den har gode grep og enkel betjening av funksjonene. De beste sagene i denne testen er konstruert slik at du kan holde i grepet og betjene knappene samtidig.

Enkel, verktøyløs tilgang til daglig og mer omfattende vedlikehold er også viktig. Saga må ikke være for tung og den må være godt avbalansert, likeledes må det være skikkelig avvibrering av alle håndtak.

Vi liker også en skikkelig og godt markert siktelinje på saga. Da faller treet dit det skal. Jobber du hele dagen med motorsaga, blir det noen påfyllinger av både olje og bensin. Da er det bra om påfyllingshullene er store og gode og at de har lokk som er enkle å åpne og stenge under alle forhold.

Alt fungerer greit en varm sommerdag, men disse sagene skal også være enkle å bruke i 15 minus og dyp snø. Løse deler som blir borte i snøen kan ødelegge hele dagen, små knapper og knotete betjening blir ikke akurat enklere når du står der en kald vinterdag med hanskene på. 

Kapasitet

Kapasitet handler om at saga kommer opp i et skikkelig turtall, og at den gjør det med en gang du ber den om det. Akkurat som en hissig, Italiensk sportsbil, rask respons på gassen og fort opp i turtall.

Et annet viktig moment, særlig når veden skal kappes,  er selvsagt hvor fort du klarer å sage gjenom en trestamme. Dette blir også kalt gjennomskjæring. Her er det store forskjeller, i denne testen er den beste saga nesten dobbelt så rask som den dårligste.

Sikkerhet

Alle sager skal være utstyrt med kjedebrems, kjedefanger, høyrehåndsvern, sperre for ufrivillig gasspådrag og en enkelt tilgjengelig stoppknapp. Samtlige sager i denne testen har det på plass, men det er ulikt hvor godt det fungerer.

Alle motorsager er utstyrt med kjedebrems som løses ut av vernebøylen, men også en automatisk brems som slår ut når du får kast på saga. Den skal stoppe kjedet uavhengig av om bremsen i vernebøylen blir utløst. Ellers skal alle sperrer og viktige knapper fungere greit under alle forhold, og de skal være lett tilgjengelige.

Byggekvalitet

Dette er ikke en langtidstest. Vi har vurdert de ulike valgene produsenten har gjort ut fra erfaring. Da har vi sett på materialvalg, kvalitet på brytere og andre komponeneter, og om det finnes nyttig ekstrautstyr.

Slik testet vi

Alle produsentene fikk mulighet til å levere sagene ferdig montert og prøvekjørt. Slik du gjerne får dem om du kjøper hos en faghandler.

For å teste brukervennlighet, turtall og respons har sagene blir brukt til kvisting. For å teste gjennomskjæring har alle sagene skåret igjennom en solid stokk med lik diameter. Her tok vi tiden på hver sag. Når vi har vurdert sikkerhet, og særlig den automatiske kjedebremsen, har vi fremprovosert kast med saga og vurdert hvor raskt bremsen slår ut. Alle sagene er veid med full tank.

Det siste kriteriet

Det er små forskjeller på de fire sagene vi har satt på topp, alle er gode sager. Et viktig kriterium vi ikke har mulighet til å vurdere i denne testen er et godt serviceverksted. Å ha et slikt tilgjengelig er en forutsetning for at saga alltid skal være i tipp topp stand og det bør veie tungt når du velger sag.

Les også

Slik vedlikeholder du motorsaga

Slik får du skaftet på øksa til å sitte

Slik velger du riktig ved

Vil du se flere verktøytester og smarte tips: Sjekk ut denne Facebooksiden

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!