Menn har tradisjonelt bidratt mindre til huslige plikter, selv om dette er under endring nå. For mange hjelper det å ha stereoanlegget på full guffe.

Noen av husholdningsartiklene som er på markedet, appellerer ekstra til den som har sans for dingser. Her peker menn seg ut, mener kommunikasjonsrådgiver hos Elkjøp, Line Lauvsnes Oddekalv.

- Menn er mer opptatt av spesifikasjoner, blinkende lys, display osv. De er mer villige til og ivrige etter å betale for funksjoner enn kvinnene. De er også opptatt av å få ta på produktet. Når mennene først har bestemt seg, så har de bestemt seg.

- Mange har også tatt valget på forhånd og vil bare ha bekreftet valget han har tatt. Macho menn vil gjerne ha det beste uansett kostnad, sier Oddekalv til Bonytt.no.

Elektrisk vindusvasker

Et produkt som burde appellere til mange er en vindusvasker, en elektrisk variant av nalen. Den suger til seg vannet mens man fører den over vinduet.

Dampgenerator

Strykejern er i seg selv kjedelige. Men sier du "dampgenerator", er det mulig at interessen blir noe større.

Det noe lettkledde Onlinemagasinet hevder da også at dingsen har høy machofaktor når de gjør en hardtest av dampgeneratoren.

Kort fortalt er en dampgenerator en noe forvokst variant av et vanlig strykejern. Fordelen sies å være at dampgeneratoren gjør strykingen lettere, noe også OnlineMagasinet konkluderer med i sin test:

"(....) er et vidunderprodukt for menn som stryker skjortene sine selv. Det er svært raskt å bruke, selv om vi er skeptiske til superfunksjoner som at du nærmest bare kan sveive over skjorten med dampjernet mens den henger i skapet.

Strykejern med machofaktor=

MACHO-STRYKEJERN: Dette er en dampgenerator og skal visst gjøre strykingen langt enklere. © Foto: Tefal

Støvsuging med machofaktor

Ifølge Lauvsnes Oddekalv er tilbakemeldingene fra Elkjøps butikksjefer at robotstøvsugere appellerer særlig til menn, og da slipper de i det hele tatt å bry seg med støvsuging.

Et annet produkt som har et visst machodrag over seg er ifølge de samme butikksjefene en dampmop. Den mopper, som navnet tilsier, med damp, og skal etter sigende fjerne nesten alle bakterier kjemikaliefritt.

Rengjøring for menn=

GULVRENGJØRING FOR MENN: Her er et lite utvalg av produkter for støvsuging og rengjøring. Til høyre en dampmop fra Black&Decker. I midten en bilstøvstuger fra samme produsent. I midten en dampstøvsuger fra Samsung. © Foto: Produsentene

Støvsuger som følger etter

LG har en støvsuger som definitivt er noe for den ekstra late. Ved hjelp av sensorer i håndtaket og på selve maskinen følger støvsugeren etter når man beveger seg bortover gulvet.

Ifølge LG Norge er det foreløpig ikke sikkert når støvsugeren kommer til Norge.

Mannen inntar heimen

Ifølge SSBs nyeste tidsbruksundersøkelse har nå mannens andel av husarbeidet økt, mens kvinnens andel tilsvarende har sunket. Det er likevel slik at det er kvinnen som gjør mest husarbeid.

- Men særlig er det matlaging og barnepass hvor mannen har tatt over, forteller professor ved Markedshøyskole, Runar Døving, til Bonytt.no.

Han ser også at det går et skille mellom by og land, mellom blokkleilighet og hus.

- På bygdene er rollefordelingen mer tradisjonell, mens mannen i byene i større grad har tatt del i husholdsarbeidet. Dette skyldes blant annet at andelen høyt utdannede er større i byene og at disse mennene har etablert seg senere, bodd lenger for seg selv før de flyttet sammen med en kvinne og således skaffet seg større erfaring og kunnskaper på husarbeid. Menn som har garasje eller kjeller fyller gjerne disse rommene med egen smak og krav til renhold.

Ifølge SSB har tiden som vi totalt sett bruker på huslige sysler sunket betraktelig de siste 40 årene.

- Tidligere var det slik at rengjøringen skulle gjøres til faste tider og på bestemte måter, men nå er det behovene som styrer. Man rengjør når det er nødvendig, forklarer Døving.

Les også:

Les alt om rengjøring

Våre beste rengjøringstips

På jakt etter nye interiørideer? Du finner dem i Bonytts inspirasjonsguide

Barn lærer grammatikk fra de er 17 måneder

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!