Ta godt vare på madrasen din, det kan lønne seg for helsen.

SØTE DRØMMER: Bytt sengetøy ofte om du vil sikre deg søte drømmer i sengen. © FOTO: Colourbox

Prinsessen i eventyret kunne som kjent føle en ert gjennom en hel haug med madrasser. Og sov av den grunn ikke mye den natten. Sær prinsesse, ja, men det er et faktum at madrassen vi sover på har mye å si for både rygg og nattesøvn.

Vi tilbringer opp mot halvparten av livet vårt i sengen, så det sier seg selv at valget av madrass er viktig. Madrasser er ofte en stor investering, og som med de fleste ting i livet betaler man gjerne mer jo bedre kvaliteten er.

Alle madrasser er ikke skapt over samme lest, og madrasser har forskjellige levetid ut fra oppbygging og kvalitet. Men madrassens levetid kan både forbedres og forlenges ved stell og pleie, og ifølge nettstedet Homelife kan det lønne seg stort å ta godt vare på madrassen ved hjelp av noen smarte triks og knep.

Ta vare på madrassen.

MADRASSEN: Det krever litt rengjøring å holde madrassen i tipp-topp stand. © FOTO: Colourbox

Enkle grep kan forlenge livet til madrassen.

SNURR RUNDT: Mange anbefaler å snu madrassen med jevne mellomrom for at den skal bevare form og kvalitet lengre. © FOTO: Colourbox

Forskjellige typer

Du har flere valgmuligheter når du skal gå til innkjøp av ny madrass. Madrasser kategoriseres gjerne slik:

Vendbar madrass - denne blir mest benyttet sammen med en seng med bunn. Dette har vært den mest benyttede madrasstypen. Madrassen kan brukes på begge sider.

Rammemadrass - en videreutvikling av den vendbare madrassen. Denne har en trekonstruksjon under som trekket er festet til, her kan man montere ben for å heve madrassen fra gulvet. Man trenger med andre ord ikke seng, madrassen kalles også for boksmadrass.

Kontinentalmadrass - en kombinasjon av ramme og vendbar madrass. Nederst mot gulvet brukes rammemadrass med ben eller sokkel, oppå disse legges vendbare madrasser, på toppen brukes gjerne en overmadrass. Denne løsningen skal gi en ekstra god komfort.

Overmadrass - denne blir brukt oppå andre madrasser for å gi en ekstra god komfort. Det er gjerne mulighet for å ta av og vaske trekket på overmadrassen, og den blir da anbefalt også av hygienegrunner.

Hold sengen fri førr smuler.

SENGEHYGGE: Ifølge ekspertene bør man absolutt ikke drikke og spise i sengen. Så da trenger du ikke å bekymre deg over uromantiske kjærester som aldri kommer med frokost på sengen til deg. © FOTO: Colourbox

Oppbyggingen

De fleste madrasser har et yttertrekk i bomull eller lignende tekstil, innvending er det mange varianter.

Stopping - Mest vanlig er bruk av skumgummi, men mange andre former for fyll eller stopping eksisterer, som for eksempel krøllhår, ull, halm eller tang. I overmadrasser blir gjerne latex benyttet som stopning, i tillegg til vattering med bomull eller hulfiber.

Fjærer - Spiralfjær har ofte en lengre levetid enn stopning og er mest brukt i madrasser i dag. De mest brukte fjærsystemene i Norge er:

Bonellfjær - et standard spiralfjærsystem der fjærene står oppreist og er spunnet sammen med ståltråd.

LFK - en videreutvikling av bonellfjærsystemet. Fjærene er gjerne mindre og derav plassert tettere, dette gir en bedre passform på madrassen.

Pose/Pocket - spiralfjærene står innbundet i hver sin pose, disse er så limt sammen. Siden fjærene ikke er bundet sammen vil de virke mer individuelt og passformer i madrassen blir meget bra.

Madrass med minne

Tempurmadrassen er en favoritt hos mange. På engelsk kalles materialet disse madrassene er laget av for memory foam, fordi madrassen former seg etter kroppen og på den måten "husker" den hvordan din kropp er.

Ifølge flere fysioterapeuter er denne typen madrass svært gunstig for mennesker med sensitive muskler og ledd, som for eksempel revmatisme o.l. Madrassen mykes opp ved temperaturøkning, så når det er kaldt føles madrassen hardere, men mykes opp ved hjelp av kroppstemperaturen.

Når fjærene er slitte, kan det være på tide med ny madrass.

PÅ EN SNURR: Fjærene i madrassen blir slitt med bruk. © FOTO: Produsenten

Ikke re opp sengen

Eivind Gabrielsen hos Madrasseksperten på Strømmen mener at vedlikehold av madrassen i stor grad dreier seg om enkel rengjøring og lufting:

- Det viktigste å huske på sånn til hverdags er at når man står opp om morgenen ikke rer opp sengen og legger dyna over madrassen, sier han til bonytt.no.

- Det er mye bedre å la dyna ligge nede ved fotenden av sengen, så madrassen får luftet seg skikkelig. Da kan du heller re opp en gang iblant om du får gjester og soveromsdøren skal stå åpen.

Enkle knep for langt madrassliv

Madrasser er utsatt for mye og hard bruk. Om natten svetter man, og kroppen kvitter seg med avfallsstoffer. Døde hudceller faller av og ender opp i madrassen - som igjen tiltrekker seg store mengder støvmidd. Vil du ha en bedre og sunnere madrass kan det derfor lønne seg å ta godt vare på den med noen enkle knep:

1. Bytt sengetøy ukentlig. Dette hjelper å holde madrassen friskere, og unngår at unødig svette og støv trekker fra sengetøy og over i madrassen.

2. Når du bytter på sengen, la madrassen lufte seg uten sengetøy på i minimum to timer.

3. Dersom du har et beskyttelsestrekk uten på selve madrassen din, pass på å vaske dette jevnlig.

4. Støvsug madrassen godt med jevne mellomrom, pass spesielt på å få med deg alt støv som samler seg i kriker og kroker mellom to madrasser, eller rundt kantene på sengen.

5. Støvsug og vask over gulvet under sengen jevnlig, det vil hindre at mye støv trekker opp i madrassen.

Snurr rundt

Det velkjente amerikanske design og interiørnettstedet Apartement Therapy mener at man bør forholde seg til disse reglene når det gjelder madrassen:

1. Snu madrassen, både over på andre siden, men også hode- og fotende, hver fjerde uke, i alle fall mens madrassen er ny. Gradvis øk på til lengre intervaller mellom hver gang du snur på den.

- Ja, de er viktig å snu madrassen jevnlig, og når du snur den, bør du støvsuge godt på alle sider av madrassen, slik får du fjernet mye støvmidd og rusk, supplerer Gabrielsen.

2. Etter hvert bør du ta sikte på å snu på madrassen fire ganger i året. For fjærmadrasser er det ekstra viktig at disse blir snudd på i ny og ned, slik at ikke bare de samme fjærene hele tiden utsettes for trykk. Her er det litt forskjellige anbefalinger ute og går i forhold til type madrass og fjær, så forhør deg med produsent og forhandler.

3. Støvsug madrassen godt hver gang du snur på den. Dette hjelper godt til med å fjerne døde hudceller som tiltrekker seg støvmidd.

4. La sengen lufte seg så ofte som mulig, gjerne i et rom hvor vinduer får stå åpne.

5. Invester i en overmadrass eller madrassbeskytter. Denne bør vaskes jevnlig og erstattes annenhvert år.

Luft madrassen hver gang du bytter på sengen.

STORE OG SMÅ: Å passe på at madrassen er sunn og frisk er noe man må passe på i sengene til både store og små. © FOTO: The natural Sleepstore

Dette må du unngå

Nettstedet lister også opp en del ting man bør unngå å gjøre for å bedre ta vare på madrassen:

1. Ikke sitt unødig mye på kanten av madrassen. Dette kan gjøre at enkelte fjær får unødvendig mye belastning, noe som kan resultere i at madrassen blir skjev..

2. Unngå at madrassen blir våt.

3. Ikke bruk sterke renseprodukter på madrassen.

4. Dette kommer ikke barna til å like, men sånn er livet: Unngå å hoppe på madrassen.

Ikke la barna hoppe i sengen om du vil ta vare på madrassen.

PARTY POOPER: Det er noe alle barn elsker å gjøre, men vil du holde madrassen i best mulig form bør du unngå at barna hopper i sengen. © FOTO: Colourbox

Nettstedet About.com har mange gode råd om hvordan man kan få madrassen til å vare lengre:

1. Du kan spare deg noen runder med støvsugeren om du kjøper trekk til madrassen. Dette kan tas av og vaskes og hjelper til med å beskytte madrassen fra fukt, støv og døde hudceller.

2. Bruken av overmadrass har litt samme nytten, i tillegg til det at den gjør sengen litt mykere. Overmadrasser finnes i ulike tykkelser og kvalitet, og eksisterer for å forbedre hygiene og komfort i sengen. Disse skaper en barriere mellom deg og madrassen, og kommer i forskjellige materialer. Det viktigste er å passe på at overmadrassen kan vaskes eller renses jevnlig. Har du små barn kan det lønne seg med en overmadrass med bakside i latex, som beskytter mot uhell.

3. Bruker du kappelaken kan det lønne seg å passe på at dette ikke når helt til gulvet. Smådyr og støvmidd kan ikke fly, men kan krype opp og inn i madrassen via kantene på lakenet.

4. Får du flekker på madrassen lønner det seg å forsøke å fjerne disse med en gang. Forhør deg med produsent eller utsalgssted om hvilken type vask som kan brukes på din madrass.

5. Når du reiser bort noen dager eller drar på ferie, kan det lønne seg å strippe sengen for alt sengetøy. Heng puter og dyner opp, og la sengen få en skikkelig sjanse til å lufte seg.

6. Dette burde være innelysende, men ikke spis, drikk eller røyk i sengen. Ikke bare kan søl sette flekker og gi ideell grobunn for mugg, du kan jo faktisk også risikere en storbrann.

Valg av madrass

NATTESØVN: Oppskriften er relativt enkel: Dess bedre madrassen er for deg, jo bedre vil du sove om natten. Denne karen går en tøff morgendag i møte! © FOTO: Produsenten

Bytte av madrass

Hvor ofte du bytter madrass avhenger ikke bare av forventet levetid på madrassen, men kommer selvfølgelig aller mest an på din opplevelse av madrassen og søvnkvalitet når du sover der. Sover du fortsatt behagelig etter 8-10 år, kan du kanskje beholde madrassen i noen år til. Er madrassen blitt merkbart mykere eller endret i utseende eller hardhet kan det være på tide med en ny.

Dersom du opplever følgende situasjoner burde du kanskje vurdere å investere i en ny madrass:

1. Det kjennes ukomfortabelt når du legger deg på madrassen og du våkner fortsatt trett og med smerter i rygg og nakke.

2. Du ser tydelige tegn på slitasje på madrassen. Groper eller bulker har formet seg, eller du kan høre knirking når du legger deg ned.

3. Du har forsøkt å rotere madrassen, men den føles ikke mer komfortabel av den grunn.

4. Du lider av forskjellige allergier og har hatt madrassen din en god stund. Ekskrementer fra støvmidd kan fordoble vekten av en madrass i løpet av en tiårsperiode, og selv de reneste senger kan ha støvmidd.

5. Du er over 40 år og har hatt madrassen din i ti år eller mer. Med årene blir kroppen mer sensitiv til punkter som trykker, noe som kan føre til uroligere søvn, som igjen kan ha en negativ effekt på helsen din.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!