Screens er et produkt som har vært populært lenger sør i Europa i mange år. Nå har det tatt av i Norge de siste årene, ifølge produsentene.

MONTERING: Screen er en moderne form for solskjerming som består av en utvendig rullgardin med perforert duk i en kassett. Det er skinner på sidene som holder på plass bunnlisten, som sørger for at duken er stram i ulike posisjoner. © FOTO: Lunex Markisemannen

Ulike typer solskjerming

Utvendige persienner

- Minimal varmeoverføring til rommet.

- Lamellene kan reguleres slik at naturlig dagslys slipper inn etter behov.

- Fjernstyring og motor mulig.

- Tåler vær og vind bedre enn annen solskjerming.

Markiser

- To varianter: Terrassemarkiser fungerer også som et tak over terrassen.

- Vindusmarkiser med enten snortrekkbetjening eller motor.

Screen - utvendig rullgardin

- Perforert duk som holder sollys og varme ute.

- Ingen innsyn, men bra utsyn.

- Vedlikeholdsvennlig.

(Kilde: Norges Solskjermingsforbund)

Selv i Norge kan solen bli plagsom for klimaet innendørs.

Sommer er tid for solskjerming.

Det kan i hovedsak gjøres på to måter: Skjerming på vinduenes innside eller på yttersiden.

På boligens ytterside er det nå screens som gjelder, skal vi tro produsentene.

- Dette er et produkt som har tatt av i løpet at de to, tre siste årene, forklarer daglig leder Egil Aamodt i Markisemannen til klikk.no

Utvendig rullgardin

Screen er en moderne form for solskjerming som består av en utvendig rullgardin med perforert duk i en kassett. Det er skinner på sidene som holder på plass bunnlisten, som sørger for at duken er stram i ulike posisjoner.

Hensikten med screens er å holde sollys og varme ute, samtidig som du beholder utsikten i kombinasjon med skjerming av innsyn.

- Vi selger 5-6000 enheter i året. Flesteparten selges til forbrukermarkedet, men også en god del til skoler og næringsbygg, forteller Aamodt.

Han sier trenden snur fra utvendige persienner til bruk av screens. Et produkt som altså har vært populært lenger sør i Europa i mange år.

Enorm vekst

Det samme bekrefter markedsansvarlig Frode Syvertsen i Kjells markiser.

- Vi ser en enorm vekst. Alle som bygger nytt i dag vil ha screens.

- I løpet av de to, tre siste årene har vi hatt en salgsøkning på minimum 100 prosent i forhold til tidligere år, sier Syvertsen.

Fordelen med lameller og persienner er at de kan dreies i forhold til solens vinkel og hvor mye sollys du vil ha inn.

Men skal vi tro solekspertene er det enda flere grunner til å velge screens:

Mer moderne design, mindre ømfintlig for vind, mindre vedlikehold og du beholder utsikten.

Screens er et produkt som har vært populært lenger sør i Europa i mange år. Nå har det tatt av i Norge de siste årene, ifølge produsentene.

PRAKTISK: Hensikten med screens er å holde sollys og varme ute, samtidig som du beholder utsikten i kombinasjon med skjerming av innsyn. © FOTO: Lunex Markisemannen

- En fotball som treffer en utvendig persienne må som regel repareres. Det må ikke screens, sånn sett er det et mer vedlikeholdsfritt produkt, avslutter Aamodt.

Les også:

Vil du være oppdatert på interiør- og boligstoff? Meld deg på Klikk Boligs nyhetsbrev.

Bli inspirert av våre interiørbilder

Nytt takoverbygg for 10.000 kroner

Slik renser du grillristen

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!