Blogg om interiør

Slik blir du en toppblogger

Lær hva som skal til for å bli sett i jungelen av interiørblogger.

ENGASJER BLOGGLESERNE: Blir du så entusiastisk over det du selv har skrevet, er det ganske så sikkert at leseren også lar seg engasjere. Let etter din personlige stemme.
ENGASJER BLOGGLESERNE: Blir du så entusiastisk over det du selv har skrevet, er det ganske så sikkert at leseren også lar seg engasjere. Let etter din personlige stemme. Foto: FOTO: Erwin Wodicka
Sist oppdatert

Klør du i fingrene etter å formidle, og har du en spesiell lidenskap du gjerne vil dele med andre - for eksempel en pasjon for interiør?

Det er ikke rent få interiørblogger som finnes der ute, og ved selv å blogge kan du skaffe deg et unikt nettverk av spennende mennesker som har den samme interessen som deg.

Skaff deg et navn

Plutselig er du blant dem som blir invitert når de store møbelkjedene og de trendbevisste produsentene og designerne inviterer til morsomme lanseringer. Plutselig har du et navn - kanskje blir du den som journalistene ringer neste gang de vil ha en kommentar om nye trender.

Er du heldig kan du tjene penger på bloggen også. Selv om akkurat det er en lang vei å gå for de aller fleste som blogger.

Før du setter i gang kan det imidlertid være greit med et aldri så lite krasjkurs. I alle fall om du ønsker å få en blogg som blir lest.

Her forteller ekspertene deg hva som skal til.

KAN KUNSTEN: Nina Holst ble kårets til årets interiørblogger med bloggen stylizimoblog.com. Hun ser et mønster i hva leserne vil ha, og deler gjerne gjør-det-selv prosjekter og bilder fra eget hjem.
KAN KUNSTEN: Nina Holst ble kårets til årets interiørblogger med bloggen stylizimoblog.com. Hun ser et mønster i hva leserne vil ha, og deler gjerne gjør-det-selv prosjekter og bilder fra eget hjem. Foto: FOTO: Nina Holst

Prisvinnende blogger

Nina Holst står bak bloggen Stylizimoblog i tillegg til inspirasjonsnettstedet Stylizimo og ble kåret til årets interiørblogger under årets Vixen Blog Awards.

Bloggen har lekkert design, fine bilder, gode ideer - og bøttevis med inspirasjon. Hun startet bloggen i 2010 og har siden den gang gjort seg noen nyttige erfaringer og fått et nokså klart bilde av hva som får fart på trafikken:

- Publiserer du egne bilder er det mer spennende enn de mange inspirasjonsbildene av interiører som sirkulerer rundt. Det blir mye av det samme. Disse bildene kan vises på 20-30 blogger i løpet av bare et par dager, sier hun.

Toppbloggeren har valgt å skrive på engelsk, for å nå ut bredere. Det er jo en enorm interesse for nettopp skandinavisk interiør internasjonalt nå.

- Skriver du på engelsk kan du sikre deg en stor internasjonal lesergruppe, konstaterer Holst.

Del i sosiale medier

KUL DESIGN: Nina Holst med bloggen Stylizimoblog har en blogg som tar seg visuelt sett bra ut.
KUL DESIGN: Nina Holst med bloggen Stylizimoblog har en blogg som tar seg visuelt sett bra ut. Foto: FOTO: Print screen

I tillegg bør du være åpen for at folk deler innlegg fra bloggen din, delingen er et gode for deg som blogger:

- Linker de tilbake til deg får du økt publisitet, ifølge Nina Holst.

Gjør det selv

Selv har hun oppdaget at gjør-det-selv prosjektene hennes, de hjemmelagde ting hun lager og publiserer bilder av, trekker enormt mange lesere.

- Har du laget noe, post det. Disse tipsene er populære, sier hun.

Vær ikke redd for å gi litt av deg selv. Det må ofte til. Det er gjerne lettere for leserne å få et forhold til deg når du er litt personlig:

- Men du trenger ikke være privat, konstaterer Nina.

Leserne synes for eksempel det er spennende å titte inn i hjemmet ditt, hvis de får muligheten:

- Så vis bilder, det er populært.

Finn din stemme

Solveig Grøvle som står bak bloggportalen Norske interiørbloggere mener det er viktig å finne sin egen stemme. Tør du å gå for dine egne ideer, i stedet for bare å gå i andres fotspor, kommer du lengst:

DIN STEMME: Finn din personlige stemme, råder jentene bak Norske interiørbloggere (NIB).
DIN STEMME: Finn din personlige stemme, råder jentene bak Norske interiørbloggere (NIB). Foto: FOTO: Print screen

- Det er vanskelig å sette fingeren på hva det er som skiller en sang fra en hit. Slik er det også med interiørblogging. For noen kan det være kombinasjonen layout, tekst og bildebruk. For andre kan det være at de får en superhit ved at de presenterer et rom, et produkt eller en stemning som er utrolig flott. Interiørblogging handler om å være kreativ, sier Grøvle.

- Er det noe en ikke bør gjøre?

- Hvis målet er å bli en populær interiørblogger kan det være lurt å holde seg til tema. Ikke skriv om den fantastiske konserten, hvis det ikke har med din stil og interiørinteressen din å gjøre. Unngå dessuten å skrive artikler bare for å oppdatere. Da mister bloggen kvalitet. Blogg om ting du virkelig engasjerer deg for. Samtidig må det ikke gå ukevis mellom oppdateringene, da mister leserne interessen.

Ønsker noe unikt

Innlegg som er ekstra populære er gjerne gjør det selv- innlegg der leserne har laget noe de presenterer for følgerne.

- Vi ser at gjør det selv - artikler, før og etter oppussing - og ikke minst artikler hvor bloggerne viser frem hele rom, er de mest populære. Lesere av blogger er de samme menneskene som leser Dagbladet og ser på TV. Tilbudet når det kommer til underholdning er enormt. De fleste ønsker å lese om noe de ikke har sett mange ganger før. Vi ønsker også den personlige stemmen, det som skiller bloggerne fra magasinet - muligheten til å bli kjent med mennesket bak skjermen.

POPULÆR: Kasparas regnbue har vært en populær blogg over tid, ifølge NIB.
POPULÆR: Kasparas regnbue har vært en populær blogg over tid, ifølge NIB. Foto: FOTO: Print Screen

Enkelt bloggnavn

For å ha en blogg med jevn trafikk er det viktig at leserne husker bloggnavnet ditt, hvem har vel ikke glemt adressen til den nettsiden de likte så godt, etter en lang rundt på nettet, sier Solveig.

- Den personlige stemmen blir viktigere ettersom tiden går. Hvis leserne kan bli kjent med deg, har de mer lyst å komme tilbake. Et konkret tips til de som skriver blogger er å holde teksten kort. Et par setninger og ett bilde er mer enn nok, la heller kvaliteten skinne igjennom. Å drive en blogg krever mye tid, og da er det viktig ikke å gå lei etter et par måneder fordi du bruker for mye energi på den.

Av blogger som har holdt seg over tid, nevner hun en av de aller første interiørbloggerne i utlandet. Hun er fortsatt enormt populær, nemlig sfgirlbybay.

- I Norge er kasparas regnbue et godt eksempel på en blogger som har hatt stor trafikk over lang tid.

Vis deg frem

Susanne Kaluza, journalist, populær blogger og forfatter svarer en leser på bloggen sin hva hun mener skal til for å lykkes som blogger:

- Det handler om å ha noe så kjedelig som tålmodighet. Ingen blogg vokser inn i himmelen med en gang. Før den kan bli stor, bør du først ta et kritisk blikk på innholdet ditt. Poster du jevnlig? Har du en variasjon i innholdet? Hva skiller innholdet ditt fra andre i bloggsfæren? Hvem vil du skal lese den? Tenk på hvordan du kan nå rett målgruppe, skriver bloggeren.

Legg deretter all jenteoppdragelse til side, og promoter det du skriver i så mange sammenhenger som mulig: Facebook, Twitter, Instagram, middagsselskaper og lignende.

TIDLIG UTE: En av de aller første interiørbloggerne i utlandet er fortsatt populær, nemlig sfgirlbybay.com.
TIDLIG UTE: En av de aller første interiørbloggerne i utlandet er fortsatt populær, nemlig sfgirlbybay.com. Foto: FOTO: Print Screen

Og be vennene - og leserne dine - gjøre det samme.

- Husk at blogging handler om dialog. Det er kjempegøy å bli kjent med alle de andre fine bloggerne der ute. Finner du en blogg du liker, så engasjer deg, legg igjen en kommentar og bli med i debatten. Og titter du på kommentarfeltet vil du ofte se at de som liker samme blogg som deg gjerne også har blogger du er interesset i. Prøv å lese en ny blogg hver dag. Men vær ekte. Folk som kommenterer kun for å trekke trafikk til egen blogg gjennomskues raskt, skriver hun.

Les også:

Se høstens store maletrend

Få et hjem med etnisk chic

Trend: Mal soner

Les Hildes slankeblogg

Denne saken ble første gang publisert 25/10 2013, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også