Høye plankegjerder skjuler huset

Skjermet for omverdenen

Terje Børresens atriumhus åpnebarer seg som en oase gjemt bak et høyt plankegjerde.

INNEBYGGET: Bak et høyt plankegjerde skjler det seg en perle av en bolig.
INNEBYGGET: Bak et høyt plankegjerde skjler det seg en perle av en bolig. Foto: FOTO: Margaret de Lange
Sist oppdatert

En massiv tredør er det eneste som røper at det er finnes noe bak de høye tregjerdene. Bak treskallet åpner det seg en oase, bestående av to små og et stort og innbydende atrium, sistnevnte med runde småsteiner, vann og en statue i bronse. Her bor Terje Børresen,en mann som i sterk grad har bidratt til at boligen ble optimal å bo i for ham.

Utilgjengelig åpenbaring

Huset er fullstendig skjermet fra naboer og biltrafikk. Store glassflater vender ut mot uterommet. Ikke en millimeter er tilfeldig.

- Tomten ligger ganske dypt i forhold til omgivelsene, og utsikten er ikke særlig attraktiv, derfor bygget jeg et hemmelig og utilgjengelig hus. Boligen åpenbarer seg først når jeg kommer hjem og innenfor for de høye tregjerdene. Både stuen og atelieret har hver sin utgang til hovedatriet. Om sommeren er det åpne dører og full kontakt mellom inne- og uterommet. En sen vinterkveld er det også gjerne fyr på peisen i atelieret, og blå jazz siver ut av høyttalerne.

SOLID DØR: Tregjerdet rundt eiendommen er høyt og lukker boligen inne. Den solide døren som står åpen fører inn til huset og uterommene.
SOLID DØR: Tregjerdet rundt eiendommen er høyt og lukker boligen inne. Den solide døren som står åpen fører inn til huset og uterommene. Foto: FOTO: Margaret M. de Lange
EN EGEN VERDEN: Skulpturen i bronse er fra en auksjon hos
Blomquist. Atelieret har direkte utgang til hovedatriet. Boligen har
mange morsomme detaljer, som luken i tregjerdet til venstre som
kan åpnes. På utsiden er det trebekledning, mens det er spilepanel
på innsiden.
EN EGEN VERDEN: Skulpturen i bronse er fra en auksjon hos Blomquist. Atelieret har direkte utgang til hovedatriet. Boligen har mange morsomme detaljer, som luken i tregjerdet til venstre som kan åpnes. På utsiden er det trebekledning, mens det er spilepanel på innsiden. Foto: FOTO: Margaret M. de Lange
HOVEDMØBEL: Peisen er en murt kube som stikker
ut gjennom glassveggen i stuen, og markerer overgangen
mellom ute og inne.
HOVEDMØBEL: Peisen er en murt kube som stikker ut gjennom glassveggen i stuen, og markerer overgangen mellom ute og inne. Foto: FOTO: Sveinung Bråthen
BETONG: Baksiden av peisen synes i atreiumet, trinnene i betong har nesten samme form.
BETONG: Baksiden av peisen synes i atreiumet, trinnene i betong har nesten samme form. Foto: FOTO: Sveinung Bråthen

- Atelieret er stilleplassen min, mens det sosiale foregår i husets hjerte, som er spisestuen. For meg er bokvalitet venner rundt bordet, fyr på peisen og liflig matduft fra kjøkkenet.

RETT UT: Et lite atrium ligger rett utenfor kjøkkenet, og er ypperlig frokostplass når været tillater det. Hele boligen har betonggulv.
RETT UT: Et lite atrium ligger rett utenfor kjøkkenet, og er ypperlig frokostplass når været tillater det. Hele boligen har betonggulv. Foto: FOTO: Margaret M. de Lange

Terje ville ha et vedlikeholdsfritt hus, og vurderte først betong som hovedmateriale. Men det tok for mye av arealet, og ble dessuten en dyr løsning. Boligen ble i stedet oppført med betong mot bakken og treverk over.

1000 meter over havet fant han real norsk furu, ubehandlet kjerneved av malmfuru, som er spesialskåret til huset. Ute er overflaten røff, inne har trepanelet fått et langt mykere preg. De øvrige materialene er elvegrus og betong, som også har fått en barsk overflate utendørs, mens den har en finere sliping inne.

Den gangen Terje kjøpte tomten, hadde han krystallklare oppfatninger om hvilken bolig han ville ha, men innså samtidig at alt antagelig ikke ville la seg gjennomføre.

Første steg var å finne en arkitekt han kunne stole hundre prosent på. Terje innså raskt at det ikke var hans oppgave å tegne huset, men ønsket å gi arkitekten en inspirerende briefing.

- Jeg valgte å la arkitekten ta de viktige avgjørelsene rundt boligen. Først definerte jeg to viktige ting: bruksområder samt hvordan rommene skulle fungere optimalt. Det ble en ja- og en nei-liste. Ja-listen inneholdt hva jeg liker av materialer og stil, den andre listen viste hva jeg absolutt ikke ville ha, sier han.

I Terjes hus er det tre farger som binder interiøret sammen: mørk grå, lys grå og hvit. Fargene opptrer ulikt fra rom til rom, de endrer seg også etter døgnets tider.

SKREDDERSØM: Kjøkkeninnredningen i tre og stål er fra
Ikea. Treskapene er tilpasset i høyden slik at de går helt
opp til taket, som er svakt hellende.
SKREDDERSØM: Kjøkkeninnredningen i tre og stål er fra Ikea. Treskapene er tilpasset i høyden slik at de går helt opp til taket, som er svakt hellende. Foto: FOTO: Margaret M. de Lange
GJENNOMTENKT: Terje Børresen har kjøpt flere av møblene på
auksjoner, og hos brukthandlere, blant annet spisestuen og vasene.
Maleriet har han selv malt. Skulptur ved peisen av Janniche Ebbing.
GJENNOMTENKT: Terje Børresen har kjøpt flere av møblene på auksjoner, og hos brukthandlere, blant annet spisestuen og vasene. Maleriet har han selv malt. Skulptur ved peisen av Janniche Ebbing. Foto: FOTO: Margaret M. de Lange

- Ved å bruke få farger fremstår huset som en visuell helhet. Det er enklere å treffe med detaljer i ville farger og teksturer.

OM Å BO: Med et tett samarbeid med arkitekten har Terje Børresen fått en bolig som kler ham perfekt.
OM Å BO: Med et tett samarbeid med arkitekten har Terje Børresen fått en bolig som kler ham perfekt. Foto: FOTO: Margaret M. de Lange

Terje laget en fargepalett i starten og har holdt seg til denne, det samme gjelder materialbruken.

- Start med gulvene i boligen, det skal være harmoni mellom myke og harde gulv. Gulvkaos er norsk innredningssykdom nummer én: eik her og skipsgulv der, det er lett å se i hvilket motebilde de ulike gulvene ble innkjøpt. Det beste er å investere i tidløse og holdbare gulv som overlever trendene, sier han.

Et annet godt innredningstips er lyssettingen. Også her har Terje mange og sterke meninger:

- Lys definerer områder og gir karakter til huset på forskjellig tidspunkter. Lyset er den billigste stylisten i huset, og samtidig den mest stemningsskapende.

Gjennomført palett

I villa Børresen er det brukt kun tre farger for å binde husets interiør sammen: Mørk grå, NCS 7000, lys grå, NCS 2000 og hvit.

SOV IGRÅTT: Den mørke gråfargen er behagelig.
Sengegavlen i matchende farge harTerje Børresen laget av
mdf-plater, ullstoff og knapper
SOV IGRÅTT: Den mørke gråfargen er behagelig. Sengegavlen i matchende farge harTerje Børresen laget av mdf-plater, ullstoff og knapper Foto: FOTO: Margaret M. de Lange
SONEDELT: Garderoberommet er adskilt med en skyvedør. Nattbord fra    Living og lamper fra Ikea.
SONEDELT: Garderoberommet er adskilt med en skyvedør. Nattbord fra Living og lamper fra Ikea. Foto: FOTO: Margaret M. de Lange

Varierende lysinnfall gir liv og spenning til de grå veggene, og fremhever vindusplasseringene. Fargene opptrer forskjellig alt etter som hvilken tid det er på døgnet. For å live opp den grå tilværelsen, er det brukt sterke farger på tekstiler, bilder og andre detaljer.

Arkitektens beskrivelser

Bolig Børresen er bygget på en liten tomt i Oslo. Den består av et lukket ytre treskall som definerer en klar utside og innside. Innenfor den ytre veggen er det tre atrier, et grep som bidrar til et privat indre uten innsyn.

Sivilarkitekt MNAL Andreas Poulsson forteller at hovedatriet er husets midtpunkt og sentrale rom, og de fleste andre rommene orienterer seg rundt dette.

SAMMENHENG: Hovedsoverommet har eget bad med innredning i varm eik. Vinduet ved sengen er helt nede ved gulvet. Det hindrer sjenerende innsyn, og utsyn er på et lite atrium med en sentralt plassert skulptur.
SAMMENHENG: Hovedsoverommet har eget bad med innredning i varm eik. Vinduet ved sengen er helt nede ved gulvet. Det hindrer sjenerende innsyn, og utsyn er på et lite atrium med en sentralt plassert skulptur. Foto: FOTO: Margaret M. de Lange

- Samspillet mellom ute- og innerommene skaper spennende lysinnfall, og et rikt romforløp.

Boligen er lavmælt og intim fra utsiden, samtidig som den er luftig fra innsiden. Huset er oppført med betong mot bakken og treverk over. Taket er slakt hellende pulttak, med en høyde som varierer fra 2,2 til 3,5 meter. Se flere av arkitektens prosjekter hos poulssonpran.no

Les også

Dette huset er bygget som en landsby

Dette vil du elske i 2013

La deg inspirere av våre bilder

LYSSATT: Arbeidsbordet nede får lys fra en Bestlite-lampe. Maleriet er signert Terje Børresen. Boligen har både gulv og trapper i betong.
LYSSATT: Arbeidsbordet nede får lys fra en Bestlite-lampe. Maleriet er signert Terje Børresen. Boligen har både gulv og trapper i betong. Foto: FOTO: Margaret M. de Lange

Se hvordan furutrappen ble

Denne saken ble første gang publisert 14/01 2013, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også