Unngå storrengjøring

Ni tips som gjør renholdet til en lek

Har du hørt om kurv-trikset?

SMART TRIKS: Ha en kurv stående som du bruker til å kjapt samle sammen alt som ligger der hvor det ikke hører hjemme. FOTO: Trine Jensen
SMART TRIKS: Ha en kurv stående som du bruker til å kjapt samle sammen alt som ligger der hvor det ikke hører hjemme. FOTO: Trine Jensen
Sist oppdatert

En av hovedgrunnene til at vask og rydding som oftest føles som et ork og som gjør at vi blir fristet til å utsette hele prosjektet gang på gang, er nettopp mengden med ting som burde takles.

Men jo lengre vi utsetter, dess mer skittent blir det rundt oss, helt til vi en dag kapitulerer og skrubber i vei i beste Askepott-stil til alt atter en gang skinner og lukter av grønnsåpe og Zalo.

Men visste du at det finnes en metode som gjør at du aldri igjen trenger å mote deg opp til en slik storrengjøring? Her er nemlig jukse-triksene som kommer til å gi deg renere hjem - helt uten svette, tårer og trusler.

Løsningen? Alt du trenger, er tre minutter om dagen.

Har du hørt om kurv-trikset?

Ifølge det amerikanske interiør- og bolignettstedet Domaine, er en stor kurv noe av det aller første du bør investere deg i.

- Bruk denne hver dag til å samle sammen rot som har havnet på feil sted eller i feil rom, råder nettstedet.

- Ta deg en kjapp runde gjennom huset og plukk med deg tilfeldige ting, klær, leker eller rot som ligger der det ikke hører hjemme.

KURV: Denne kommer til å spare deg tid og frustrasjon. FOTO: Trine Jensen
KURV: Denne kommer til å spare deg tid og frustrasjon. FOTO: Trine Jensen

I neste runde tar du for deg det som du har samlet sammen, og sørger for at disse tingene kommer tilbake til sine rettmessige hjem.

- Ikke la kurven stå til neste dag eller enda lenger, advarer nettstedet.

- Da kommer du i den situasjonen at det blir et nytt ork å skulle sortere seg gjennom tingene du har samlet sammen.

Charlotte Sagvik hos Citymaid Hjemmeservice AS tror kurv-trikset kan være en smart løsning for å holde kontroll på rotet hjemme.

- Ofte er problemet at ting får ligge å flyte for lenge, og at det til slutt blir så mye styr å rydde opp at man utsetter og utsetter, forklarer Sagvik til Klikk Bolig.

- Det er mye bedre å lage seg en rydderutine, enten man nå tar denne runden hver kveld, eller annenhver morgen. Målet er at du skal være strukturert nok til å hele tiden å ha en overhånd på rotet.

- For rot blir det hjemme hos alle, men det vises ikke så godt hjemme hos de som er flinke til å takle dette før det blir et synlig problem.

Kast ofte

Mange av oss tar en skikkelig runde kanskje en gang i året med å kaste ut eller gi bort klær, utstyr og leker som har blitt for små, for utvasket eller som vi rett og slett er ferdige med.

Men om du gjør også dette til en mer hyppig vane, så vil også dette bli en langt mindre avskrekkende opplevelse.

- Du burde i alle fall ta en grovutrydding fem-seks ganger i året, gjerne enda oftere, forklarer ryddeekspert og grunnlegger av organiseringsfirmaet Appleshine Lifestyle Organization i New York, Amelia Meena, til Klikk Bolig.

- Kvitt deg med alt som ikke passer eller fungerer lengre, både klær, møbler, leker og utstyr.

SYSTEM: Sørg for at alt du eier har et fast sted hvor det hører hjemme. FOTO: Trine Jensen
SYSTEM: Sørg for at alt du eier har et fast sted hvor det hører hjemme. FOTO: Trine Jensen

Meena forklarer at mange kvier seg for å kvitte seg med ting, selv klær som ikke passer, og verre blir det jo mer kostbare gjenstandene var i innkjøp.

- Men om du tenker sånn, så vil du til slutt ikke klare å kvitte deg med noen ting. Det du må tenke er: Har jeg hatt bruk for disse de siste ukene eller månedene? Om svaret er nei, så kan du helt sikkert kvitte deg med det.

TIPS: Om det er noe du er usikker på om du helt klarer å gi bort eller kaste, legg det i en pose på boden eller loftet i noen måneder. Om du fortsatt ikke har savnet det, vil du kanskje i større grad innse at du trygt kan gi slipp på det.

Legg på plass

Meena, som til daglig jobber med å hjelpe trangtboende New Yorkere med å få ryddigere og mer organiserte hjem, tror noe av det viktigste du gjør, er å lage gode oppbevaringsløsninger og være konsekvent med å legge alt tilbake på sin faste plass når du har brukt det.

- Dette høres kanskje enkelt ut, men de aller fleste har smertelig oppdaget hvor raskt rot samler seg, og hvor vanskelig det er å finne ting når det ikke er lagt tilbake der hvor det hører hjemme, forklarer ryddeeksperten.

- Bruk litt tid på å finne en fast plass til alt du eier, det vil lønne seg i lengden.

RE OPP: Se så mye ryddigere soverommet ble! FOTO: Trine Jensen
RE OPP: Se så mye ryddigere soverommet ble! FOTO: Trine Jensen
INNBYDENDE: Det er mye hyggeligere å legge seg i en pent oppredd seng enn en rotete en. FOTO: Trine Jensen
INNBYDENDE: Det er mye hyggeligere å legge seg i en pent oppredd seng enn en rotete en. FOTO: Trine Jensen

Meena forklarer at klisjeen om at du aldri kan ha nok oppbevaring er så sant som det er sagt.

- Smart og funksjonell oppbevaring vil revolusjonere hjemmet ditt, og gjøre det til en lek å holde orden. Mange fortviler over at de ikke har plass til en bod eller til store skap som rotet kan skjules i, men oppbevaring kan være så mangt. Utnytt kriker og kroker, baksiden av skapdører og invester i møbler med skjult oppbevaring.

Re opp sengen

Det frister som regel mer å gå å legge seg i en pent oppredd seng enn i en rotete en, noe som kan forklare hvorfor vi som regel sover så godt når vi overnatte på hotell.

Gjør det til en vane å re sengen hjemme hver morgen, og ikke bare vil soverommet ditt se langt mer innbydende ut, men du vil kanskje sove bedre også.

- Rist putene og sett dem på plass, rist ut dynen og legg pent med øverste kanten brettet ned, forklarer Meena.

- Har du i tillegg et pent sengeteppe, legg dette over nederste delen av sengen, og arranger til slutt eventuelle pynteputer på plass.

TIPS: Har du pynteputer i sofaen, bør du bevilge et par minutter på disse også. Rist, "fluff opp" og sett på plass, og vips; sofaen din ser langt mer ryddig og ren ut.

Meena tror også at du setter en standard for dagen om du tar deg bryet med å re opp sengen hver morgen.

- Det å starte som du planlegger å fortsette er et godt råd, også når det gjelder å holde huset i orden.

KAOS: Ta en sjekk av alt som henger på kjøleskapet. Det er garantert noe som kan gå i søpla. FOTO: Trine Jensen
KAOS: Ta en sjekk av alt som henger på kjøleskapet. Det er garantert noe som kan gå i søpla. FOTO: Trine Jensen
TØRK AV: Rotere overflater blir raskt støvete. Rydd opp og tørk av - daglig. FOTO: Trine Jensen
TØRK AV: Rotere overflater blir raskt støvete. Rydd opp og tørk av - daglig. FOTO: Trine Jensen

Tørk av

Det ser fort skittent og rotete ut om støv og hybelkaniner får lov til å samle seg, særlig på synlige overflater. Unngå dette ved å ta deg en runde med vaskekluten over samtlige overflater minst annenhver dag.

- Bord, bokhyller, nattbord og kjøkkenbenk, tørk av alle ofte, forklarer Sagvik.

- Det vil gjøre det overflødig å måtte ta en rundvask på dette, og vil gjøre at hjemmet ditt til enhver tid ser rent og pent ut.

Gulvet sveiver du raskt over med en tørrmopp.

Tøm kjøleskapdøren

Hvem sliter ikke med at kjøleskapdøren til enhver tid er dekket med hodefotinger, pizza-menyer og huskelister over turntreninger og middagsvarer?

- En kaotisk kjøleskapdør gjør at kjøkkenet ditt umiddelbart ser mer rotete ut enn det helt sikkert er, forklarer Meena.

- Ta deg noen minutter en gang i uken og gå over hva som egentlig trenger å henge fremme og hva som kan gå rett i søpla.

Ikke bare vil kjøkkenet ditt se mer ryddig ut, men du vil helt sikkert ha mer kontroll på det du faktisk må gjøre og kjøpe om ikke tusenvis av ting henger oppå hverandre til enhver tid.

BRETT: Ikke la det bli kaos i klesskapet. FOTO: Trine Jensen
BRETT: Ikke la det bli kaos i klesskapet. FOTO: Trine Jensen
HENG OPP: Du kommer til å spare mye tid om morgenen om du har det ryddig i klesskapet. FOTO: Trine Jensen
HENG OPP: Du kommer til å spare mye tid om morgenen om du har det ryddig i klesskapet. FOTO: Trine Jensen

Rydd i klesskapet

Hvor mye tid har du ikke kastet bort over årenes løp med å lete etter noe å ha på deg? Klær som passer sammen? Det perfekte antrekket til dagens anledning? Du vil spare deg både tid, ryddesjauer og helt sikkert også bomkjøp om du bare tar deg tid til å skape deg en ryddig garderobe.

- Kast med hard hånd, har stylist og showroom manager hos This is PR, Anette Ousdal, tidligere uttalt til Klikk.no.

- Gi bort til UFF eller selg klær du ikke har brukt den siste sesongen. Bruk så litt tid på å tenke gjennom hva slags klær det er du trenger til ditt liv, hva bruker egentlig du, både til jobb og når du skal pynte deg. Hva er det som er din stil? Her vil du helt sikkert finne en rød tråd.

Et annet triks er å fargekoordiner klærne i klesskapet ditt slik at like farger henger sammen.

- Du vil spare tid neste gang du leter etter en antrekk som matcher, forklarer Ousdal.

- Og som en bonus vil skapet ditt se ryddigere ut også.

Skap- og skuffekontroll

Ute av øye, ute av sinn tenker kanskje mange om alt du kan putte på plass i skuffer og bak skapdører. Men om du drømmer om et ryddigere og mer organisert 2015, så bør du gjøre det til en vane å også holde det rent og pent også i skuffer og skap.

- Kjøkkenskuffer er alltid ofre for mye rot og uorden, forklarer ryddeekspert og grunnlegger av nettstedet Organizingjunkie, Lauren Wittman, til Klikk Bolig.

- I tillegg har mange en "roteskuff", hvor alt du ikke helt vet hvor du skal legge, havner.

Løsningen? Ukentlige oppryddinger.

- Kjøkkendingser som er ødelagte, kan kastes. Kniver som trenger å slipes bør slipes. Grupper ting som hører sammen sammen, og du vil gjøre at matlaging og baking går både raskere og mer effektivt.

ROTESKUFF: Alle har en, men prøv å ha litt kontroll på innholdet også her. FOTO: Trine Jensen
ROTESKUFF: Alle har en, men prøv å ha litt kontroll på innholdet også her. FOTO: Trine Jensen

Dette gjelder også andre skuffer i huset, som på badet og soverommet.

- Sokker skal ligge sammen, det samme gjelder truser og BH-er, råder Wittman.

- Par sokkene før du legger de på plass etter vask, og sorter undertøy ut fra om det er til hverdags eller til penbruk. Grupper BH-er etter modell.

Skuffedelere er perfekt til både skuffer på soverom og bad.

- Du holder med letthet oversikten over hva som skal hvor med en skuffedeler, forklarer Wittman.

- Disse finner i mange størrelser. De minste er perfekte til skuffene på badet hvor du skal holde kontroll på småting som neglelakker og øyenskygger, og de større er perfekte for å dele opp nattkjoler, strømpebukser og annet undertøy.

Kjøp blomster til deg selv

Ifølge nettstedet Domaine er ikke blomster akkurat et rengjøringstriks, men derimot den perfekte belønning til deg selv etter å ha endelig fått kontroll på kaoset i hjemmet.

Sagvik er enig.

- Friske blomster er prikken over i-en når det kommer til et ryddig og rent hus. Ikke bare tilfører det en liten touch av deilig luksus, men vil også spre deilig duft i det rene, ryddige hjemmet ditt.

Denne saken ble første gang publisert 09/01 2015, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også