Arkitektur og gammel bondegård

Gammel gård ble fantastisk feriehus

Den totalrenoverte gården blir nå brukt som feriested og festlokale.

GAMLE MATERIALER: Låven på gården er laget av over 100 år gammelt tømmer. Det 7,5 lange bordet er også laget av gamle materialer.

GAMLE MATERIALER: Låven på gården er laget av over 100 år gammelt tømmer. Det 7,5 lange bordet er også laget av gamle materialer. Foto: FOTO: Roger Wade

Publisert Oppdatert

Den gamle gården i Pennsylvania, som tidligere tilhørte en amish bonde, består av et gårdshus, en låve, et studio, en tjenerbolig, et snekkerverksted og et par drivhus. Gården og området har blitt renovert og pusset opp over flere år, med mål om å skape et samlingssted for familie og venner. Gårdshuset er over 100 år gammelt og låven er laget av 100 år gammelt tømmer. Studioet er 40 år, og resten av husene er bygget de siste ti årene.

Eierene, Esther og Brian Dormer med familien, kjøpte gården for 11 år siden. Den gang var hele området dekket med søppel, gamle TV-er, landbruksutstyr, bokser og flasker.

- Vi begynte med renoveringen av gården så snart vi hadde kjøpt den. Både arkitekter og landskapsarkitekter ble kontaktet for å få hjelp til planlegging og utførelse av oppussingen, forteller Esther Dormer til Bonytt.no.

Interiørarkitekten Lisa Dagnal, som har gjort alt innvending og noe utvendig, ble ansatt i 2007.

Tett samarbeid

Dormer og Dagnal samarbeidet tett om interiøret på gården, og selv om Dagnal var arikitekten, ønsket Dormer å bli involvert i prosessen.

- Vi hadde egentlig ikke en bestemt plan på hvordan det skulle bli, forteller interiørarkitekt Lisa Dagnal til Bonytt.no.

- Utviklingen og prosessen ble bare styrt etter ønskene og behovene de hadde for gården. De elsker å ha så mye plass og land til disposisjon, og gården blir ofte brukt til festlige anledninger.

- Lisa har brukt så mye tid på gården at hun føler hun bor der selv noen ganger, legger eieren Dormer til.

Ellers blir gården brukt av familien Dormer hver eneste helg, og de inviterer ofte venner og familie på besøk. En gartner bor og jobber der på fulltid, for å holde stedet i stand.

MUSIKK: Den gamle melkestasjonen i den nedre delen av låven blir brukt av DJèn under ulike arrangementer.

MUSIKK: Den gamle melkestasjonen i den nedre delen av låven blir brukt av DJèn under ulike arrangementer. Foto: FOTO: Roger Wade

FESTLOKALE: I den gamle låven har familien holdt mange festlige begivenheter. På det meste har låven huset så mange som 300 gjester. Lysekronen har interiørarkitekten malt i gull.

FESTLOKALE: I den gamle låven har familien holdt mange festlige begivenheter. På det meste har låven huset så mange som 300 gjester. Lysekronen har interiørarkitekten malt i gull. Foto: FOTO: Roger Wade

LAMPE: I låven Har Dagnal laget et lysarmatur fra en gammel potteholder og glassflasker

LAMPE: I låven Har Dagnal laget et lysarmatur fra en gammel potteholder og glassflasker Foto: FOTO: Roger Wade

KJØKKEN: På det ene kjøkkenet i gårdshuset er det innredet med treverk, jern og kobber.

KJØKKEN: På det ene kjøkkenet i gårdshuset er det innredet med treverk, jern og kobber. Foto: FOTO: Roger Wade

KREATIVE LØSNINGER: I stuen lagde Dagnal et salongbord av fontene base i betong og akrylplate. Dormer pleide å ha mange dyr på gården, og bildet på veggen er et portrett av den ene kyllingen hennes.

KREATIVE LØSNINGER: I stuen lagde Dagnal et salongbord av fontene base i betong og akrylplate. Dormer pleide å ha mange dyr på gården, og bildet på veggen er et portrett av den ene kyllingen hennes. Foto: FOTO: Craig Thompson & Roger Wade

Stor plass

Familien har nok av plass å boltre seg på ettersom hele området er på ca 607 030 kvadratmeter.

Selve gårdshuset består av tre soverom, tre bad, to kjøkken, et kontor, en stue,og en kjeller. Tjenesteboligen har også flere soverom, bad og kontor. Da interiørarkitekt Dagnal ble ansatt fikk fikk hun beskjed om å skape en vakker og luksuriøs følelse, både inne og ute. Og det skulle ikke være for vanskelig å vedlikeholde.

- Jeg måtte finne en måte å skape rom både innendørs og utendørs, og som kunne tåle vær og vind, forklarer Dagnal. Det ble mange reiser til Paris, der min man jobber, og jeg lot meg ble inspirere av den eurpoeiske stilen. Esther ønsket et tidløst uttrykk, som ikke ville bli utdatert om en stund

Nøytral palett

SPISESTUE: Spisestuen i gårdshuset er innredet med både gamle og nye materilaer.

SPISESTUE: Spisestuen i gårdshuset er innredet med både gamle og nye materilaer. Foto: FOTO: Craig Thompson & Roger Wade

SOVEROM: Det ene soverværelset i gårdshuset er lunt og innbydende med mørke tregulv og lyse vegger.

SOVEROM: Det ene soverværelset i gårdshuset er lunt og innbydende med mørke tregulv og lyse vegger. Foto: FOTO: Craig Thompson & Roger Wade

ROMANTISK ROM: Det andre rommet i gårdshuset er innredet med feminine og romantiske detaljer.

ROMANTISK ROM: Det andre rommet i gårdshuset er innredet med feminine og romantiske detaljer. Foto: FOTO: Craig Thompson & Roger Wade

SOVEROM: Det tredje soverommet i gårdshuset har en rustikk og landlig stil.

SOVEROM: Det tredje soverommet i gårdshuset har en rustikk og landlig stil. Foto: FOTO: Craig Thompson & Roger Wade

Interiørarkitekten valgte å bruke en nøytral palett med noen innslag av fargeklatter.

- Jeg brukte materialer som gammelt jern, stein, treverk, skifer, kobber og aluminium. Hovedsakelig rene materialer, forklarer Dagnal. Vi prioriterte elementer som ble spesialtilpasset, eller som var originale deler fra bygget. Disse jobbet vi med å oppdatere og fornye. Når det kom til tekstiler brukte vi også naturlige stoffer som lin, ull, silke og skinn. Inne i låven og på uteområdene brukte vi derimot vanntette materialer.

Esther Dormer forteller at Dagnal pleier å kjøpe ting som hun virkelig elsker, og føler hun ikke kan leve uten. Deretter finner hun et hjem for gjenstandene. Resultatet av dette er minde fastsatt og bevisste tegninger, og en leken designprosess der intuisjon og kreativitet er gjeldende.

- Lisa får ideer og inspirasjon som kommer til henne, og det er på den måten hun føler at hun får det beste sluttresultatet, forteller Dormer.

- Design er egentlig det å elske stedet og knytte seg til det, forteller Dagnal. Det er eksperimentelt og det er slik Esther og Brian ønsket det. Dette prosjektet handlet aldri om et sluttresultat, men heller det å nyte utviklingen av gården.

KONTOR: Kontoret har fått et lunt uttrykk med bruk av treverk og mørke gardiner.

KONTOR: Kontoret har fått et lunt uttrykk med bruk av treverk og mørke gardiner. Foto: FOTO: Craig Thompson & Roger Wade

STUDIO: På den gamle gården har Dagnal også innredet et atelier.

STUDIO: På den gamle gården har Dagnal også innredet et atelier. Foto: FOTO: Roger Wade

Lisa Dagnal og hennes familie har blitt gode venner med Esther i løpet av årene, og de deler en felles kjærlighet til stedet.

Les også:

Her ligger de kuleste interiørbildene

Låven ble praktfull bolig

Alt om arkitektur

Én fyllekule de aller første ukene kan være nok

EKSTERIØR: Den gamle gården ligger idyllisk til i åsene av Pennsylvania

EKSTERIØR: Den gamle gården ligger idyllisk til i åsene av Pennsylvania Foto: FOTO: Roger Wade

DRIVHUS: Det er to drivhus på gården og her har familien også innredet med med gamle møbler i smijern.

DRIVHUS: Det er to drivhus på gården og her har familien også innredet med med gamle møbler i smijern. Foto: FOTO: Roger Wade

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning