Det gamle kjøkkenet i den ærverdige hovedstadsvillaen fra århundreskiftet var upraktisk og nedslitt.

Tiden var mer enn moden for å pusse opp absolutt hele rommet.

Bak det rød-hvite prosjektet står interiørarkitekt MNIL Cathrine M. V. Edwards i Anyplace. Hun har signert en rekke innredninger i denne stilen, blant annet sin egen leilighet på Grünerløkka.

Marmor

Det første eierne gjorde var å fjerne en gammeldags anretning. Deretter ble det lagt et et nytt gulv i silkeglatt marmor.

Dette skapte et kjøkken med en sterk karakter.

- Fordelen med marmor er at det er et vakkert materiale som er lettstelt og svalt på varme dager, sier eieren av leiligheten.

- Og tenk på varigheten, legger han til. - Se bare på gulvene i gamle kirker og villaer i Italia. De er like fine i dag som for flere hundre år siden.

Han mener bestemt at marmor passer like bra i et herskapelig byhus her i nord som i varmere strøk ved Middelhavet.

Det man imidertid må være klar over er at marmor tåler ikke syrer og f.eks. rødvin så godt. Disse væskene lager skjolder og misfarger flisene.

Kjøkken i hvitt

KRASS KONTRAST: En av grunnene til at dette kjøkkenet tålte så krasse kontraster er at det er ganske stort. Det måler 4x 6 meter. © FOTO: Nils Petter Dale

Kjøkken

STILRENT: Kjøkkeninnredningen er fra Euromobil, levert av Euromobilinnredning ved Katrine Lene Askildsen. Marmorgulv tåler ikke rødvvin og syrer. Ta vare på gulvet med blant annet porefyller og poleringsmidler. © FOTO: Nils Petter Dale

Hvitt fungerer samlende

Når både tak, vegger og gulv er hvite samles rommet til en helhet.

Dette er delikat ramme som er perfekt for introduksjon av kontraster, for eksempel knallrødt som her.

Legg for øvrig merke til hvordan den mange meter lange røde skvettsonen bidrar til å gi rommet et ekstra perspektiv.

Italienske møbler

Det gjør også møblene, og særlig de italienske Arper Catifa kontoraktige skallstolene med rødt skinn i ryggen.

Italiensk er også resten av innredningen. Kjøkkenskap, kjøleskap, langbord i glass, samt taklampe og serveringsvogn i pleksiglass.

Kjøkken

PERSPEKTIV: Her ser du hvordan skvettsonen strekker seg nesten i hele rommets lengde. Glassbord fra Sovet. © FOTO: Nils Petter Dale

Glans setter prikken over i-en

Både møblene, skvettsonene og gulvflisene har høyglansete, perfeksjonistiske overflater.

Summen av alle disse speilende flatene gjør at rommer virker større enn det egentlig er.

- Men det meste av magien ligger like vel i interiørarkitektenes kompromissløse fargebruk og innredning av rommet, konkluderer eieren, som har fulgt designutviklingen i Italia, og spesielt i Milano i en årrekke.

Kjøkken

GLATT OG GLANS: Fra avstand ser du hvordan Kartell-lampen Neutra svever over glassbordet fra Sovet. © FOTO: Nils Petter Dale

Kjøkken

HERLIG MIKS: Rommet har et nedsenket tak, takhøyde tre meter og et høyt sprossevindu som slipper inn masse lys. © FOTO: Nils Petter Dale

Kjøkken

I SENTRUM: Taklampen Kartell Neutra er diskre, selv om den er 90 cm i diameter. © FOTO: Nils Petter Dale

Kjøkken

ET TILBAKEBLIKK: Her ser du litt av stilen med smårom og panelte vegger som var vanlig før i tiden. © FOTO: Nils Petter Dale

Kjøkken

MILJØ SOM MATSJER: Fra siderommet er det lett å se understellet på stoler og bord, og taklampen Neutra fra Kartell. © FOTO: Nils Petter Dale

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!