Sommerhus Kragerø

- Dette kjøper vi!

Filmregissør Annette Sjursen og mannen falt pladask for det gamle trehuset på Oksekastet i Kragerø.

IDYLL I KRAGERØ: Filmregissør Annette Sjursen og mannen fant drømmehuset på Oksekastet i Kragerø.
IDYLL I KRAGERØ: Filmregissør Annette Sjursen og mannen fant drømmehuset på Oksekastet i Kragerø. Foto: FOTO. Per Erik Jæger
Sist oppdatert

Her bor:

Annette Sjursen, som  er filmregissør, med flere spillefilmer bak seg.

Hun er forfatter av romanen Pax basert på spillefilmen med samme navn, og tidligere journalist i VG.

Nettside: athenas.no

Kragerø: Da det gamle trehuset på Oksekastet åpenbarte seg sammen med en frodig blomstereng, reiste filmregissør Annette Sjursen seg i båten og gråt av glede.

- Mannen min skallet hodet i dørkarmen første gang  han steg over dørterskelen. Et øyeblikk senere, etter å ha sett seg rundt utbrøt han: Dette kjøper vi!

Slik beskriver Annette det aller første møtet med herligheten utenfor Kragerø hvor blomsterengen som bugner av margeritter og gule sommerfugler skrår opp mot huset – sommerlig og velkomment.

Hun tar imot Maison Interiør på kaia, og fra båten så vi henne spasere ut av skyggene fra de veldige trekronene på en sti holdt oppe av stødige, gamle steinmurer.

Inspirerer henne til å skrive

Stedet er vakkert, huset ligger fint til i et landskap som er fredfylt og dramatisk på samme tid. Annette får inspirasjon til å skrive her, flere historier er blitt formet på denne fredede pletten.

Store deler av romanen Pax, basert på hennes spillefilm med samme navn, ble til her ute i det fri og ved skatollet inne som har vært med henne lenge, på flere steder.

- Oksekastet gir så mye til hjerte og sjel. Man blir mer var og oppmerksom av å være her. Stillheten er enorm, konsentrasjonen blir så sterk, sier Annette.

Artikkelen fortsetter under bildegalleriet.

Selve huset som stammer fra begynnelsen av 1700-tallet, er også en fin opplevelse. Det litt røffe utgangspunktet som minner om strevsomt liv ved kysten i gamle dager er fint kombinert med praktiske innretninger samt noen råflotte detaljer for å gi et mer herskapelig tilsnitt.

Den sjarmerende, originale gruen er et sentralt element. Flammene fra bålet kan sees fra det meste av rommet som er både kjøkken og stue. På kalde vinterdager holder grua hele huset varmt.

- Å få huset til å skinne har vært en real jobb, det krever absolutt sitt å holde et slikt sted i god stand.

- Farger betyr enormt mye for meg

Blomsterengen er hentet inn i rommene, utenfor glitrer solen på sjøen og de lavendelblå tømmerveggene bidrar til en helhetlig harmoni.

Paletten er inspirert av Skagenmalernes, fargene er lyse, forsiktige og sarte.

Historie i veggene

Huset på stedet Oksekastet på Langøy utenfor Kragerø ble oppført tidlig på 1700-tallet, sannsynligvis er tømmerkassen av drivved og materialer etter skipsforlis slik det var vanlig den gangen.

Oksekastet skal være det første stedet som ble kjøpt ut av Laurvig Grevskab og er registrert som bossetting nummer to på øya. Grevskapet eide også Stråholmen i Kragerøskjærgården før den ble solgt på grunn av pengemangel i 1797.

I gammel tid skal det ha vært et skipsverft på Oksekastet og flere skuter ble bygget her. I folketellingen fra 1910 står seks personer oppført på Oksekastet; gårdbruker og sjømann Herman Henriksen bodde der med hustru Helen, tre barn og moren Valborg.

Ifølge sønnen Erling Henriksens beskrivelse av barndomsminner fra stedet kjøpte farfaren Oksekastet i 1874.   

- Når jeg skriver eller lager film jobber jeg mye med farger. Farger betyr enormt mye for meg – de skaper stemning, konsentrasjon, ro og harmoni. Rålavendel for eksempel er en harmonisk og åpen farge som gir rom for andre farger, sier Annette til Maison Interiør.

Utendørs finnes også en inspirerende fargeprakt, og i sommerhalvåret er det alltid noe som blomstrer. Først ut er mengder med hvitveis og blåveis, og etter margerittene blomstrer fiolene.

Annette arbeider også mye med interiør i jobben sin. Hver enkelt scene i filmene hun lager bygger hun opp i fantasien før hun omskaper den til virkelighet. Sansen for estetikk er i stor grad utviklet gjennom arbeidet med design på filmsettet, såkalt settdesign.

- En fantastisk god regel forresten er det ikke å ha noe her som jeg ikke synes er pent. Noe annet er ikke lov!

Denne saken ble første gang publisert 17/07 2016, og sist oppdatert 28/04 2017.

Les også