Luksus

Fant drømmeboligen, men det var bare ett problem

Dermed måtte familien smøre seg med tålmodighet.

TOPPEN AV OSLO: På denne uteplassen kan sommeren virkelig nytes. Møblene er 
fra italienske Fuera Dentra. Den grønne flasken er fra Country Chic, og de eviggrønne blomstene og plantene er fra Bolina. Lark Landskap har designet hagen.
TOPPEN AV OSLO: På denne uteplassen kan sommeren virkelig nytes. Møblene er fra italienske Fuera Dentra. Den grønne flasken er fra Country Chic, og de eviggrønne blomstene og plantene er fra Bolina. Lark Landskap har designet hagen. Foto: FOTO: Espen Grønli
Sist oppdatert

Å kunne våkne til havutsikt - i Oslo - er ikke alle forunt.

For noen blir løsningen å finne drømmetomta først, og deretter bygge huset rundt utsikten.

Men av og til sier det bare klikk. Sånn som for denne familien, da de fant drømmehuset på Nordstrand i Oslo.

Stilen var syttitalls-funksjonalistisk, hagen var av størrelse XXL, marka lå få minutter unna – og utsikten – hvilket adjektiv kan man egentlig bruke for beskrive utsikten over en hel hovedstad, omkringliggende skog, og en glitrende fjord? Historien er god.

Hvem: Aktiv tobarnsfamilie som endelig fikk huset de hadde drømt om.

Hva: Enebolig på Nordstrand sydøst i Oslo, som er høyt hevet over fjord og by.

Hvorfor: Nyoppusset og ombygd hjem med en gjennomført og helhetlig stil.

Artikkelen fortsetter under bildet.

DETALJER: Til venstre: De store vinduene i stuen slipper gjennom mye lys. Den transparente stolen Jetson 66 er fra Bruno Mathsson International, det svarte bordet EJ 190 Insula og det lille bordet EJ 198 er fra Erik Jørgensen. Maleriet er fra Galleri Nobel. Familiens flotte, moderne kunst kommer til sin rett i en sober fargepalett av jord- og naturfarger. Veggene er malt med fargekoden S1502-Y. Midten: Sofakroken inviterer til avslapning med myke puter 
fra Milla Boutique. Til høyre: Kunsten og de klassiske designmøblene får skinne når rammen rundt er nokså nøytral. TV-en er skjult bak maleriet, som er festet på en skinne. Det kan enkelt skyves til side. Bordene og sittemøblene er fra Erik Jørgensen. Maleriene er fra Galleri Nobel. Alle lampene er fra Lighthouse. Teppet er fra Celine Maktabi. Stuen har både utenpåliggende og innfelte downlights i taket. Slik får rommet karakter.
DETALJER: Til venstre: De store vinduene i stuen slipper gjennom mye lys. Den transparente stolen Jetson 66 er fra Bruno Mathsson International, det svarte bordet EJ 190 Insula og det lille bordet EJ 198 er fra Erik Jørgensen. Maleriet er fra Galleri Nobel. Familiens flotte, moderne kunst kommer til sin rett i en sober fargepalett av jord- og naturfarger. Veggene er malt med fargekoden S1502-Y. Midten: Sofakroken inviterer til avslapning med myke puter fra Milla Boutique. Til høyre: Kunsten og de klassiske designmøblene får skinne når rammen rundt er nokså nøytral. TV-en er skjult bak maleriet, som er festet på en skinne. Det kan enkelt skyves til side. Bordene og sittemøblene er fra Erik Jørgensen. Maleriene er fra Galleri Nobel. Alle lampene er fra Lighthouse. Teppet er fra Celine Maktabi. Stuen har både utenpåliggende og innfelte downlights i taket. Slik får rommet karakter. Foto: FOTO: Espen Grønli

Ett problem

De hadde virkelig falt for boligen på toppen av byens sydøstlige side. Det var bare ett problem.

Det bodde nemlig en annen familie der.

Tålmodighet og venting ble lenge en hovedbeskjeftigelse, men til slutt ble huset deres.

De nye eierne hadde tenkt nøye gjennom hvordan de ville ha det. De ville bygge om, og de ville bygge ut.

De ville også ha hjelp av interiørarkitekt Tove Seberg i Zett Interiørdesign og Svane Kjøkken Oslo.

- De hadde sett magasinbilder fra en annen bolig jeg hadde innredet, og likte stilen, forteller Seberg. 

I tråd med familiens ønsker ga hun husets to etasjer en helt ny planløsning. Vegger ble fjernet, og vegger ble satt opp. Underetasjen ble bygget ut.

Artikkelen fortsetter under bildet.

FLISER OG PEIS: Til venstre: I den åpne hallen/TV-stuen i underetasjen luner en gasspeis kledd med mosaikkfliser og hette av glass. Peisen er skreddersydd etter eiernes ønsker, og setter definitivt preg på rommet. Øverst, til høyre: Hovedsoverommet er innredet med en spesiallaget, syrinfarget sengegavl, og gardiner i samme tekstil. Sengeteppet er fra Eske Interiør. Nederst, til høyre: På badet er det enkelt å trives. Løsningene er luftige og innbydende. Innredningen er designet av interirøarkitekten og produsert av en møbelsnekker.
FLISER OG PEIS: Til venstre: I den åpne hallen/TV-stuen i underetasjen luner en gasspeis kledd med mosaikkfliser og hette av glass. Peisen er skreddersydd etter eiernes ønsker, og setter definitivt preg på rommet. Øverst, til høyre: Hovedsoverommet er innredet med en spesiallaget, syrinfarget sengegavl, og gardiner i samme tekstil. Sengeteppet er fra Eske Interiør. Nederst, til høyre: På badet er det enkelt å trives. Løsningene er luftige og innbydende. Innredningen er designet av interirøarkitekten og produsert av en møbelsnekker. Foto: FOTO: Espen Grønli

Store forandringer

Livsløpsstandard var en selvfølge for eierne. Opprinnelig inneholdt hovedetasjen både kjøkken, stue, hovedsoverom og bad. De nye eierne ønsket en større og åpnere løsning her, og valgte å samle soverom og bad i underetasjen.

Kjøkkenet ble åpnet opp mot spiseavdeling og stuedelen. En ny peis fikk en fremtredende plass midt i denne avdelingen. I denne etasjen er det også innredet med et kontor, som i tillegg kan brukes som gjesterom.

To voksne og to tenåringer skulle bo sammen i huset, og størrelsen gjorde at det ikke var plass til pyntesoner og mørke kroker. De hadde også behov for godt med oppbevaringsplass, det ble løst med at underetasjen ble bygget ut.

Målet var å få boligen lys, åpen og varm. Stiluttrykket skulle følge husets karakter, og være enkelt, moderne og funksjonelt. Dette skulle være et levende hjem, ikke et utstillingshjem.

De ønsket at stilen skulle være helhetlig, men det måtte ikke bli kjedelig. Stilen måtte være noe de ønsket også på sikt. Det ble kjøpt inn mye nytt, og utfordringen var dermed å få interiøret til å se ut som om noen hadde bodd der en stund.

Artikkelen fortsetter under bildet.

LUKSURIØST: Til venstre: Kjøkkeninnredningen med hvite underskap og brune høyskap ble spesialbestilt hos italienske Zecchinon. De høye stolene er fra Erik Jørgensen, Aosta benkeplate i kompositt er fra Lenngren Naturstein, og lampen er fra Lightyears. Ved å velge rullegardiner mykes vinduene opp noe, samtidig som at utsikten kan nytes og lyset slipper til. Det er valgt gulv i røkt eik, noe som gir en lun følelse. Midten: Spisestuen går i flukt med kjøkkenet. Her er det innredet med langbordet GM 7700 i Corian fra navercollection.dk, stoler fra Erik Jørgensen, hvite rullegardiner fra Silent Gliss, og et maleri fra Galleri Nobel. Den runde gasspeisen er fra Romerike Peis og Varme og skaper stemning i hele det åpne stue- 
og kjøkkenarealet. Til høyre: Den opprinnelige trappen i tre fikk nytt rekkverk i glass og håndløper i metall. Trinnene ble kledd i røkt eik, sånn som gulvene i store deler av huset. Her i hallen dekkes gulvet av 60 x 60 cm store fliser av typen Mosa fra TM Bergersen. Maleriet er fra Galleri Nobel. 
LUKSURIØST: Til venstre: Kjøkkeninnredningen med hvite underskap og brune høyskap ble spesialbestilt hos italienske Zecchinon. De høye stolene er fra Erik Jørgensen, Aosta benkeplate i kompositt er fra Lenngren Naturstein, og lampen er fra Lightyears. Ved å velge rullegardiner mykes vinduene opp noe, samtidig som at utsikten kan nytes og lyset slipper til. Det er valgt gulv i røkt eik, noe som gir en lun følelse. Midten: Spisestuen går i flukt med kjøkkenet. Her er det innredet med langbordet GM 7700 i Corian fra navercollection.dk, stoler fra Erik Jørgensen, hvite rullegardiner fra Silent Gliss, og et maleri fra Galleri Nobel. Den runde gasspeisen er fra Romerike Peis og Varme og skaper stemning i hele det åpne stue- og kjøkkenarealet. Til høyre: Den opprinnelige trappen i tre fikk nytt rekkverk i glass og håndløper i metall. Trinnene ble kledd i røkt eik, sånn som gulvene i store deler av huset. Her i hallen dekkes gulvet av 60 x 60 cm store fliser av typen Mosa fra TM Bergersen. Maleriet er fra Galleri Nobel.  Foto: FOTO: Espen Grønli

Nøytrale rammer

Seberg løste dette ved å satse på et gjennomført material- og fargevalg.

- Vi holdt rammene nøytrale. Familien hadde mye flott, moderne kunst, som fikk komme til sin rett i en sober fargepalett av jord- og naturfarger. Og selv om noen av fargene var i den kalde delen av skalaen, gjorde materialvalget i resten av interiøret sitt til at ikke uttrykket ble kaldt. På gulvet la vi for eksempel lun plank av røkt eik.

En god kommunikasjon rundt planløsning, stiluttrykk, farger og materialer sørget for at familien trives i sine nye omgivelser.

Resultatet ble helhetlig og gjennomført. Et hus ble til et hjem.

Denne saken ble første gang publisert 18/09 2015, og sist oppdatert 28/04 2017.

Les også